fetma, stress, utbrändhet - hitta hjälp till självhjälp

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
vonsworld

fetma, stress, utbrändhet - hitta hjälp till självhjälp

Inlägg av vonsworld » tor 12 feb 2015, 01:06

Hej! Vet inte riktigt var detta hör hemma under för ämne. Registrerade mig här för att kanske få hjälp med att hjälpa mig själv och andra, via stödgrupper. Det handlar om övervikt/fetma och stress och utmattning.
Jag vill ha hjälp med att hitta fakta om orsaker, psykologin bakom, t. ex om det kan röra sig om självkänsla, missbrukspersonlighet o.d och hur man kan komma till rätta.
Jag tror att vi feta, stressade osv. har en beteende störning vi måste komma till rätta med. I mitt fall tror jag att en sjukdom tog kål på min självkänsla när jag var liten och att jag är en beroende personlighet, (har gott om alkoholister och övervikt i släkten även om jag själv alltid varit så gott som nykterist) som i viss mån använt min övervikt som ett skydd mot att komma folk nära i rädsla för att bli borstött av andra orsaker. Tänker mig att det värsta som kunnat hända oss i människans ursprung var att bli bortstött ur flocken och även om det inte innebär livsfara numera så är det så djupt rotat att brist på självkänsla orsakar beteende som skadar. Träffar dagligen folk som jag tror har samma problem, försöker vara duktiga i brist på självkänsla, bränner ut sig och äter upp sig. Tänkte involvera mindfulness, yoga och meditation, för det anges som hjälpmedel överallt. Men vi behöver också komma fram till varför vi gör som vi gör, mot oss själva i hopp om att det ska kunna ändra oss. Men där kan jag för lite. Vården på orten, har inte mycket att komma med så vi är i händerna på oss själva. Kan det vara till hjälp att i grupper prata om sina problem och få bekräftelse, eller kan det vara till nackdel? Kan vi involverade väcka värre saker till liv, som vi inte kan hantera?
Mitt omedelbara problem är att jag tar en macka när suget blir för stort och det får mig i stunden att må så bra att kanske det åker med en till och då mår jag ännu bättre och framtiden spelar ingen roll i den stunden. Mitt förstånd kan inte resonera med känslan. Har gått ner ansenligt i vikt många gånger, men går alltid upp och lite till. Vad kan få mej och andra av samma sort att låta förnuftet att styra ätandet?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: fetma, stress, utbrändhet - hitta hjälp till självhjälp

Inlägg av kipphebel3 » tor 12 feb 2015, 07:29

Mitt omedelbara problem är att jag tar en macka när suget blir för stort och det får mig i stunden att må så bra att kanske det åker med en till och då mår jag ännu bättre och framtiden spelar ingen roll i den stunden. Mitt förstånd kan inte resonera med känslan. Har gått ner ansenligt i vikt många gånger, men går alltid upp och lite till. Vad kan få mej och andra av samma sort att låta förnuftet att styra ätandet?
Absolut! Vår hjärna har ett belöningssystem som bland annat triggas av mat. Att tröstäta är ett vanligt problem, vidare att förneka att man gör det eller är ett problem, så där är du på rätt väg iom att du erkänner att det är ett problem. Däremot tycker jag att du skall fundera på att söka professionell hjälp. Stödgrupper i all ära, de kan vara ett bra komplement, men jag tror att du skulle må bra av att tala med någon inom sjukvården som har erfarenhet av sådana med ätstörningar/viktproblem.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

ingsve

Inlägg av ingsve » tor 12 feb 2015, 07:42

vonsworld skrev:Mitt omedelbara problem är att jag tar en macka när suget blir för stort och det får mig i stunden att må så bra att kanske det åker med en till och då mår jag ännu bättre och framtiden spelar ingen roll i den stunden.
Jag känner mycket väl igen det där beteendet från mig själv. Det som funkade för mig var att göra ett totalt sockerstopp. Alltså att helt undvika snabba kolhydrater. Inte bara rent socker utan även bröd, pasta, ris etc. Det tog ungefär en dryg vecka och efter det kände jag aldrig samma sug längre och det är det som måste till för att inte äta på det sättet du beskriver.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 12 feb 2015, 08:30

vonsworld skrev:Jag tror att vi feta, stressade osv. har en beteende störning vi måste komma till rätta med. I mitt fall tror jag att en sjukdom tog kål på min självkänsla när jag var liten och att jag är en beroende personlighet, (har gott om alkoholister och övervikt i släkten även om jag själv alltid varit så gott som nykterist) som i viss mån använt min övervikt som ett skydd mot att komma folk nära i rädsla för att bli borstött av andra orsaker.
Ville bara utveckla kring tankegången om att övervikt som skydd...
Jag tror det är mer så att ätandet ett sätt att belöna sig/bekämpa ångest, än att man försöker bli fysiskt frånstötande (om det var så du menade). Mat i vilken form som helst är ett mycket vanligt belöningsmedel, som tyvärr etableras redan i tidig ålder. Tyvärr så får barnen främst onyttiga saker som belöning (för att sköta sig, eller för att det är något speciellt tillfälle, eller bara lördag), knappast sallad. Sen så genomsyras vårt samhälle av mat - som ritual och som tidsfördriv. När första gången gick på diet märkte jag hur mycket på TV:n som rör sig kring ätande och drickande vid matbordet, köket, restauranger, barer, godis...
Mat är den främsta ångestdämparen. Vare sig det är sockerbitar eller morötter.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 12 feb 2015, 15:40

Om man är uttröttad på kvällen efter jobb och småbarn och känner sig helt orkeslös och sönderstressad så fungerar det ju med en extra kvällsmat, man blir piggare. Men det är förstås bättre att man sover en stund istället i det läget.
There is no spoon.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 12 feb 2015, 16:33

@vonsworld
Vårdcentralen kan slussa dig vidare till professionellt stöd.

I diverse "Livsstilsmagasin", "Hälsomagasin" och "Må bra"-magasin kryllar det av annonser från olika coachföretag, kursgårdar, livsstilscenter mm. Utgå ifrån att minst 90 % av dessa är kvalificerade skojare och bedragare. De vill bara åt dina pengar, har du ofattbar tur så kanske du känner dig hjälpt, har du normal otur så kommer du -förutom att bli fattigare- ev att drabbas av riktigt stora psykiska problem

Som sagt, börja hos vårdcentralen. De brukar ha en kurator och i bästa fall en psykolog som kan hjälpa dig igång med den livsstilsförändring du anser dig behöva.

Skriv svar