Borde folkälsomyndigheten ha "cyberkrigare"?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Borde folkälsomyndigheten ha "cyberkrigare"?

Inlägg av kipphebel3 » sön 22 feb 2015, 10:08

En intressant fråga? Polisen har ju personal som jagar brottslingar på nätet. Borde inte folkälsomyndigheten ha en nätnärvaro?

På webben frodas ju konspirationsteorierna om KS, homeopati, vacciner. Folkälsomyndigheten har tillgång till data och kunskap. Borde inte de delta i debatten?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Borde folkälsomyndigheten ha "cyberkrigare"?

Inlägg av Tryggve » sön 22 feb 2015, 13:26

De här väl en nätnärvaro på så sätt att de sprider information vida sin hemsida. T ex så har de haft uppdateringar om Ebola-epedmin i Västafrika.

De har på sin hemsida detta som beskrivning av sin uppgift:

"Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Myndigheten verkar för god folkhälsa, utvärderar effekterna av metoder och strategier på folkhälsoområdet, följer hälsoläget i befolkningen och faktorer som påverkar detta. Genom kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning främjar vi hälsa och förebygger sjukdomar och skador. Särskild vikt fästs vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa."

De erbjuder väl också utbildningar och kurser. Det har de nog fullt tillräckligt att göra med, skulle jag tro. Att ha "cyberkrigare" på forum och liknande skulle nog bara nära tokstollarnas paranoia.

Sedan är det väl troligt att man har viss koll på vad som sprids för historier, men det är ju en annan femma.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 22 feb 2015, 13:43

Tycker idén är utmärkt. En organisation med folkbildning på dagordningen, och som därtill kan hålla sig med avlönad personal, borde hålla sig med åtminstone några tjänster med närvaro på nätet som enda uppgift.
tryggve skrev:De här väl en nätnärvaro på så sätt att de sprider information vida sin hemsida.
Det är passiv nätnärvaro. Nödvändig och självklar. Men det är något annat än aktiv nätnärvaro, när man frågar påståare "hur vet du det" etc.

"Paranoia": Men det ska inte vara något hemlighetsmakeri.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 22 feb 2015, 13:48

Frågan är väl bara om det är bra pang för pengarna. Det handlar ju om skattepengar här. Dessutom så bedriver väl Folkhälsoinstitutet en del informationskampanjer? Vilken effekt har dessa? Skulle "nätkampanjer" ha en bra effekt?

Dessutom lär det nog krävas folk som vet sin sak, då folk i allmänhet inte gillar att få höra att det de tror stämmer inte gör det. :-) Det kan ju få rakt motsatt effekt. Folk kan upplevda att de blir smällda på fingrarna.
Men det kanske är en bra idé värd att testas, jag kanske bara är cynisk och bitter.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 22 feb 2015, 16:48

Absolut. En öppen närvaro och av kunniga personer.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 22 feb 2015, 20:31

Ni kanske har rätt. Men i så fall borde väl även livsmedelsverket ha cyberkrigare. Och säkert många andra myndigheter, för att informera. :smile2:

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » sön 22 feb 2015, 20:54

Hmm... nä...

Att en mäktig stat börjar ge sig ut i det digitala folkdjupet för att ställa saker till rätta är ett stort steg att, i synnerhet om det innebär att man intervenerar på enskilda personer och organisationers webbplatser. Storebror inte bara nöjer sig med sätta upp information på anslagstavlan vid sin borg, utan om du tycker något underligt så kommer han även hem till dig, ringer på dörren, och berättar varför du har fel.

Frågar ni mig så är det att ta statsmakten för långt. Statsmakten ska i slutändan vara ett resultat av medborgarnas egen opinionsbildning, inte källan till den.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 23 feb 2015, 14:34

Enig m Spito.
Staten skall jaga brott och brottslingar på nätet. Så länge dumhet är tillåtet skall det inte jagas av staten. Vare sig på nätet eller ngn annanstans.

Så det enda folkhälsomyndigheten möjligen kunde jaga på nätet är hälsobluffar som glider över i -åtminstone misstänkt- kriminalitet, t ex när vattenreningsmedel säljs som mirakelmedicin etc.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 23 feb 2015, 14:50

Bra skrivet av Spito och skeptikerlars. Myndigheter ska erbjuda all slags information och utbildning, men det räcker så. Polisen jagar förbrytare, och det är inte olagligt att tro på konspirationer eller vägra ta till sig forskningsrön.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 23 feb 2015, 15:28

Men visst skulle folkhälsomyndigheten, läkemedelsverket och livsmedelsverket kunna ha en övervakande funktion i cyberspace i jakt på eventuelle förhållanden där dumheten övergår i (misstänkt) kriminalitet. Jag tror att Finansinspektionen har en sån funktion, inte helt säker dock.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 23 feb 2015, 16:35

Men visst skulle folkhälsomyndigheten, läkemedelsverket och livsmedelsverket kunna ha en övervakande funktion i cyberspace
Precis. Även om jag förstår Spitos resonemang så är jag inte säker på att det är analogt. Vissa pushers av antivax tex är extremt vältaliga och kan ställa till med mycket elände. Varför skulle inte tex forlkälsomyndigheten få påpeka fel på flashback eller facebook?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 23 feb 2015, 16:42

kipphebel3 skrev: Precis. Även om jag förstår Spitos resonemang så är jag inte säker på att det är analogt. Vissa pushers av antivax tex är extremt vältaliga och kan ställa till med mycket elände. Varför skulle inte tex forlkälsomyndigheten få påpeka fel på flashback eller facebook?
För att det är lika meningsfullt som att sortera müsli? :-)

Nej, allvarligt talat så handlar det väl om hur man uppfattas av allmänheten. Jag tror att många skulle uppleva det som ytterst obehagligt om "staten" gick in och började kommentera på folks bloggar eller diskussionsforum när man anser att det skrivs felaktiga saker som måste rättas till. Jag skulle tycka det med.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 23 feb 2015, 16:46

skeptiskelars skrev:Men visst skulle folkhälsomyndigheten, läkemedelsverket och livsmedelsverket kunna ha en övervakande funktion i cyberspace i jakt på eventuelle förhållanden där dumheten övergår i (misstänkt) kriminalitet. Jag tror att Finansinspektionen har en sån funktion, inte helt säker dock.
Har inte läkemedelsverket detta redan till viss del?

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 23 feb 2015, 17:12

Tryggve skrev:Har inte läkemedelsverket detta redan till viss del?
Det hoppas jag att de har.
Glömde förresten KO/konsumentverket, som väl kan agera på egen hand mot sjaskig marknadsföring av typen: Det här sockerpillret botar förkylning på bara några dagar och liknande.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 23 feb 2015, 18:29

För att det är lika meningsfullt som att sortera müsli?
Hur var det med staketsittarna?

Skriv svar