Borde folkälsomyndigheten ha "cyberkrigare"?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Borde folkälsomyndigheten ha "cyberkrigare"?

Inlägg av Tryggve » tor 26 feb 2015, 12:24

micke.d skrev: Det beror väl lite på hur det görs. Nu kommer det nog knappast att bli aktuellt överhuvudtaget, men det har hänt några gånger att när man diskuterat ett företag så har någon representant för företaget hoppat in och förklarat deras syn och ståndpunkt - vilket jag inte har sett som ett problem utan snarare tvärt om.

Fast jag är kanske inte representativ.
Det beror väl på vilken ståndpunkt som du har intagit. :-)

Men det räcker ju att titta på skribenter här för att se att det finns många som har svårt att hantera att de har fel. Tänk då om det skulle vara myndighetsrepresentanter som rättade dem, hur folk här skulle reagera. Jag skulle nog själv ha svårt att hantera det.

Tänk sedan hur det skulle bli på LCHF-bloggar eller antivaccare.

Tänk också sedan på hur mycket resurser som skulle krävas, och om man skulle övertyga staketsittare.

Myndigheterna ska tillhandahålla information, råd och snabbt svara på frågor vid behov. Men kan också ha informationskampanjer, vilket väl sker idag. Där når man väl förmodligen också fler än vad man skulle göra genom att jaga bloggposter.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 27 feb 2015, 11:02

Det är ingen diskussion.Vi har det redan.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 27 feb 2015, 11:44

TomasT skrev:Det är ingen diskussion.Vi har det redan.
Har du exempel?

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 27 feb 2015, 17:11

Tryggve skrev:
TomasT skrev:Det är ingen diskussion.Vi har det redan.
Har du exempel?
Både du och jag är utbildade och för en kamp för den goda sakens skull mot ovettet.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 27 feb 2015, 17:34

TomasT skrev: Både du och jag är utbildade och för en kamp för den goda sakens skull mot ovettet.
Nu vet jag inte om du är anställd av en myndighet som "cyberkrigare", men jag är det definitivt inte. Så jag funkar inte som exempel.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 27 feb 2015, 18:00

Inte jag heller.Men med tanke på hur många arbetslösa det finns.Men vi kan låtsas ändå att vi arbetar för den goda sakens skull utan lön,bara för den saken.
Vore det inte värt,vid sidan om?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 27 feb 2015, 19:31

TomasT skrev:Inte jag heller.
Ok, då var det alltså inte ett exempel på avlönande cyberkrigare som jobbar för myndigheterna.

milaja

Inlägg av milaja » sön 01 mar 2015, 07:01

Nja. Jag tror inte på att de skulle ge sig ut på olika forum och in i diskussioner för att få över folk på "den rätta sidan". Däremot tycker jag att de ska ge sig ut och se vad som sägs, så att de alltid har information på sina egna sidor som speglar de diskussioner som faktiskt pågår (men det kanske de redan gör).

De som inte litar på myndigheter kommer inte heller att lita på utsända representanter för myndigheterna.

Dessutom kan inte myndigheterna ha någon kontroll över vilka som hävdar att de kommer från dem, vem som helst skulle ju kunna utge sig för att komma från en myndighet, bete sig som en idiot och hänvisa till myndighetens hemsida (som ett fåtal kommer att orka läsa). Om någon skulle göra det i nuläget skulle de flesta bara ta för givet att någon trollade, om det var något myndigheterna brukade ägna sig åt skulle det däremot inte verka lika osannolikt att det kom från dem.

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » sön 03 maj 2015, 15:58

Tryggve skrev:De erbjuder väl också utbildningar och kurser. Det har de nog fullt tillräckligt att göra med, skulle jag tro. Att ha "cyberkrigare" på forum och liknande skulle nog bara nära tokstollarnas paranoia.
Det är standardargument 1A på Flashbacks flumforum att du får betalt för att inte hålla med. (De ser dock inga problem med att kvackarna tjänar pengar.)

Det staten skulle kunna göra är att gå hårdare åt kvackare. Journalistutbildningarna antar/hoppas jag att de lär om god vetenskap. Den förändringen måste dock komma inifrån.

Skriv svar