Borde folkälsomyndigheten ha "cyberkrigare"?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Borde folkälsomyndigheten ha "cyberkrigare"?

Inlägg av Hexmaster » mån 23 feb 2015, 20:49

Spito skrev:Storebror inte bara nöjer sig med sätta upp information på anslagstavlan vid sin borg, utan om du tycker något underligt så kommer han även hem till dig, ringer på dörren, och berättar varför du har fel.
En statlig viralgranskare då?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » tis 24 feb 2015, 11:18

Hexmaster skrev:
Spito skrev:Storebror inte bara nöjer sig med sätta upp information på anslagstavlan vid sin borg, utan om du tycker något underligt så kommer han även hem till dig, ringer på dörren, och berättar varför du har fel.
En statlig viralgranskare då?
Behövs det en stat för driva en sådan? Vad ska staten kunna göra som den nuvarande viralgranskaren inte kan göra?

[Jag skrev ett annat svar först, men raderade det då jag insåg att jag missförstått frågan lite]
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 24 feb 2015, 11:50

Man kan tänka sig att staten i form av diverse myndigheter sitter på mer fakta och kunskaper än nuvarande viralgranskare.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » tis 24 feb 2015, 12:56

Problemet är väl som alltid gränsdragningar. Så länge folk talar i breda termer kommer det alltid att vara svårt att komma åt kvackarna. De säjer ju oftast inte rätt ut att de har mirakelmedlet som botar allt, utan det är ju länkande till diverse skumma sidor som "visar" att det fungerar.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 24 feb 2015, 13:17

kipphebel3 skrev: Hur var det med staketsittarna?
Frågan är om man övertygar dem genom att myndigheter går in i tråden och säger vad som gäller. Jag är inte helt övertygad om att det skulle funka.

Det är ju möjligt att allmänheten skulle uppskatta att myndigheter aktivt går ut och rättar missförstånd i diskussioner eller på bloggar. Men jag undrar själv. Hur skulle vi reagera här om representanter för livsmedelsverket eller läkemedelsverket skulle gå in i trådar och säga vad som gällde inom t ex kostråd, och hur man bär äta? Skulle det enbart upplevas som positivt av alla? Eller skulle det mer kännas som "storebror ser dig, och lägger sig i vad man får tycka".

Jag tror långt ifrån alla skulle se det som positivt. Jag tror dessutom att många skulle börja misstro myndigheter/staten allt mer.

Om det är viktigt att få ut fakta till medborgarna så skulle väl myndigheter börja med t ex massutskick av mail med t ex kostråd eller vad som gäller för vaccinationer. Det borde inte vara så svårt att göra. Även på sociala media borde man väl kunna göra detta. Möjligen också via SMS.
Det går säkert, och kan säkert sprida bra information till många som inte vet vad som gäller. Men frågan är om det är ett lämpligt agerande. Tveksamt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 24 feb 2015, 13:43

Något som möjligen skulle kunna vara relevant är att försöka påpeka att de osanningar som sprids om vad <lämplig myndighet> säger eller rekommenderar är just osanningar.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 24 feb 2015, 14:11

micke.d skrev:Något som möjligen skulle kunna vara relevant är att försöka påpeka att de osanningar som sprids om vad <lämplig myndighet> säger eller rekommenderar är just osanningar.
Visst, frågan är har man ska påpeka det. Man skulle ju kunna göra det via media, och det sker väl också ibland. Däremot, om representanter för Livmedelsverket skulle gå in i varje diskussion om kost på nätet och påpeka det så undrar jag hur det skulle upplevas av deltagarna.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 24 feb 2015, 14:37

Tryggve skrev:
micke.d skrev:Något som möjligen skulle kunna vara relevant är att försöka påpeka att de osanningar som sprids om vad <lämplig myndighet> säger eller rekommenderar är just osanningar.
Visst, frågan är har man ska påpeka det. Man skulle ju kunna göra det via media, och det sker väl också ibland. Däremot, om representanter för Livmedelsverket skulle gå in i varje diskussion om kost på nätet och påpeka det så undrar jag hur det skulle upplevas av deltagarna.
Det vore förstås besvärande att inte få fabulera fritt utan invändningar.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 24 feb 2015, 14:41

Frågan är om man övertygar dem genom att myndigheter går in i tråden och säger vad som gäller. Jag är inte helt övertygad om att det skulle funka.
Men nu menar jag inte "vad som gäller"
Det är ju möjligt att allmänheten skulle uppskatta att myndigheter aktivt går ut och rättar missförstånd i diskussioner eller på bloggar.
Det var mera så jag menade
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 24 feb 2015, 14:55

kipphebel3 skrev:
Men nu menar jag inte "vad som gäller"
Det är ju möjligt att allmänheten skulle uppskatta att myndigheter aktivt går ut och rättar missförstånd i diskussioner eller på bloggar.
Det var mera så jag menade
Men risken är väl stor att det kommer att många kommer att uppleva det som just att myndigheterna "går in och talar om vad som gäller".

Hur många tror du skulle diskutera här på forumet om det var så att myndighetspersoner gick in och rättade felaktigheter i diskussioner i sin tjänsteutövning? Speciellt med tanke på hur svårt det verkar vara för många användare här att faktiskt medge att de har fel. Jag tror snarare folk skulle bli skitförbannade, och att det skulle slå tillbaka. Tänk sedan hur folk skulle reagerar när detta sker på diverse bloggar med massor med följare.

Då är det väl bättre att man går ut i t ex tidningar mot de värsta tokerierna. Det är nog också avsevärt billigare.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » ons 25 feb 2015, 22:20

Det är tveksamt om staten, i form av myndigheter, skulle ge sig in i detaljerade debatter på bloggar och forum, av skäl som ovan nämnts av Spito och Tryggve. Staten bör inte vara en viralgranskare. Men bör staten stödja exempelvis viralgranskaren? Borde inte staten stödja VoFs verksamhet? Staten stödjer ju u-hjälp via SIDA. Och vi bedriver ju en... he he ... slags mental u-hjälp.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 26 feb 2015, 11:05

micke.d skrev: Det vore förstås besvärande att inte få fabulera fritt utan invändningar.
Problemet är nog snarare att många skulle uppleva det som ett rätt stort integritetsproblem om staten går in och rättar när man uttrycker oriktiga åsikter på sin egen blogg eller ett forum. Det är inte olagligt att ha knäppa åsikter eller vara dåligt informerad.

Är det troligt att den typen av verksamhet skulle leda till mer folkupplysning, eller skulle allmänheten börja misstro myndigheterna än mer?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 26 feb 2015, 11:11

Tryggve skrev:
micke.d skrev: Det vore förstås besvärande att inte få fabulera fritt utan invändningar.
Problemet är nog snarare att många skulle uppleva det som ett rätt stort integritetsproblem om staten går in och rättar när man uttrycker oriktiga åsikter på sin egen blogg eller ett forum.
Nån sorts åsiktspolis skulle jag absolut motsätta mig.

Tänkte mer på att det ju allt som oftast påstås exempelvis att "Livsmedelsverket säger X", när det i själva verket inte är så att Livsmedelsverket säger X. Eller att "Folkhälsomyndigheten säger Y" när folkhälsomyndigheten inte säger Y.

Då handlar det ju inte om åsikter utan om påståenden som är felaktiga i sak.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 26 feb 2015, 11:51

micke.d skrev:

Tänkte mer på att det ju allt som oftast påstås exempelvis att "Livsmedelsverket säger X", när det i själva verket inte är så att Livsmedelsverket säger X. Eller att "Folkhälsomyndigheten säger Y" när folkhälsomyndigheten inte säger Y.

Problemet är att det kommer att upplevas som att myndigheterna leker åsiktspolis.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 26 feb 2015, 12:15

Tryggve skrev:
micke.d skrev:

Problemet är att det kommer att upplevas som att myndigheterna leker åsiktspolis.
Det beror väl lite på hur det görs. Nu kommer det nog knappast att bli aktuellt överhuvudtaget, men det har hänt några gånger att när man diskuterat ett företag så har någon representant för företaget hoppat in och förklarat deras syn och ståndpunkt - vilket jag inte har sett som ett problem utan snarare tvärt om.

Fast jag är kanske inte representativ.

Skriv svar