Skeptisism + woowoo = sant

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Skeptisism + woowoo = sant

Inlägg av Tryggve » tis 24 mar 2015, 14:14

Det brukar sällan bli bra av att skriva i affekt vad jag har sett genom åren på olika forum. Oavsett vad det är som diskuteras, det är verkligen inget som är speciellt för just skepticism.

Om det är något som jag kan uppleva som ett specialproblem för just detta forum så är det att det verkar vara väldigt svårt för en del skribenter att faktiskt acceptera att man kan ha fel, eller har missförstått vad någon annan har menat.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 24 mar 2015, 14:25

Personligen brukar jag svara hövligt på hövligt ställda frågor. Finns naturligtvis undantag, speciellt med personer som jag stött på förut. Jag ser ingen vinst i att direkt anklaga någon för att vara idiot, det är kontraproduktivt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tis 24 mar 2015, 14:30

"Specialproblemet" ligger i mina ögon mest i vad man anser sig ha för syfte med att vara skeptiker.

Om syftet är att få fler människor att lita på vetenskap och färre att tro på vidskepelse eller pseudovetenskap är det meningsfullt att inte välja argument som låser fast "motståndarna" i sina föreställningar, eller än värre: puttar över dem som fortfarande är på gärsgår'n till motståndarsidan. Jag tror inte för ett ögonblick på att vi kan omvända speciellt många som är fast övertygade om att woo fungerar, men däremot hoppas jag att vi kan förhindra att några av dem som är osäkra trillar dit.

Om man däremot bara vill vinna billiga poäng eller predika för de redan frälsta så behöver man inte välja sina ord särskilt noga.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 24 mar 2015, 14:49

Om man däremot bara vill vinna billiga poäng eller predika för de redan frälsta så behöver man inte välja sina ord särskilt noga.
Sant. Personligen anser jag det viktigare att HA rätt än att FÅ rätt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Skriv svar