Barn och skärmar

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Barn och skärmar

Inlägg av L. Mäkinen » tis 31 mar 2015, 08:23

Under morgonen har ämnet "Barn och deras användande av skärmar" debatterats i P1. http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6130156
Är det mina egna värderingar som gör att jag tycker Ulrika Hults argument låter dåligt underbyggda och som ryggmärgsreaktioner eller finns det något i den tanken?
För mig låter det lite som när man försöker diskutera GMO med vissa bekanta. De är emot det utan att egentligen veta varför.

Min åsikt är att det knappast är själva skärmen som är problemet.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Barn och skärmar

Inlägg av Anders G » tis 31 mar 2015, 09:08

Det är väl bättre med skärmar än att barnen läser serier eller att ungdomarna hänger vid dansbanor och lyssnar på hårdrock?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tis 31 mar 2015, 10:01

Ja och nej. Jag tycker att Elsa Dunkels argument att vi trots allt är sociala vid skärmen är rätt ihåligt. Bara för att vi kommunicerar med andra människor så är det inte en social interaktion. Mycket av det som är viktigt när man är social är kroppsspråk, ansiktsuttryck och fysisk närhet. Det är inte konstigt att just näthat blivit ett fenomen.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 31 mar 2015, 12:54

Anders G skrev:Det är väl bättre med skärmar än att barnen läser serier eller att ungdomarna hänger vid dansbanor och lyssnar på hårdrock?
För att inte tala om de gräsliga Nick Carter böckerna, rollspelen, "penny dreadfuls", romanerna, operan, baletten, krönikespelen, Shakespearedramorna, herdeidyllerna, torneringarna, mimarna (istället för att gå på uppbyggliga gladiatorspel som det anstår en god samhällsmedborgare), samtalen med Sokrates och, givetvis, de förfärliga hällristningarna (bara sex och våld och vilka förfärligt orealistiska kroppsideal).

Det är ingen hejd på allt som förstör våra ungdomar.

Sensemaker

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 31 mar 2015, 13:29

Är raljerandet över ungdomens alltid närvarande förtappelse möjligen något som kan skymma eventuella problem med en (i historiska perspektiv) ny företeelse?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 31 mar 2015, 13:33

“Our youth now love luxury. They have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for their elders and love chatter in place of exercise; they no longer rise when elders enter the room; they contradict their parents, chatter before company; gobble up their food and tyrannize their teachers.
Sokrates
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 31 mar 2015, 14:06

L. Mäkinen skrev:Är raljerandet över ungdomens alltid närvarande förtappelse möjligen något som kan skymma eventuella problem med en (i historiska perspektiv) ny företeelse?
Jovisst. Förnuftsmässigt inser varje tänkande människa att det blir ett bättre förhållande mellan föräldrar/barn om man högläser med knoddarna i knät än om de lämnas ensamma med en skrikig Disneyklon på en surfplatta. Nu raljerar jag inte över ungdomarnas förtappelse utan över varje periods mode i vad som skall fördömas. Serier var något mycket suspekt i min barndom (årsmodell 1963) och Biggles/Kitty rensades bort från biblioteken.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 31 mar 2015, 14:36

Anders G skrev:det blir ett bättre förhållande mellan föräldrar/barn om man högläser med knoddarna i knät än om de lämnas ensamma med en skrikig Disneyklon på en surfplatta.
Behöver det ena utesluta det andra?
Jag är barnlös/fri så mina egna erfarenheter sträcker sig till den utvidgade familjens telningar. De verkar både ha tid för Alfons Åberg på "utub" och Gittan och Gråvargarna ur mormors matinkast.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 31 mar 2015, 14:38

Alltför ofta utesluter det ena det andra. "Det enda den fattige har är pengar".

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 31 mar 2015, 14:59

kipphebel3 skrev:
“Our youth now love luxury. They have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for their elders and love chatter in place of exercise; they no longer rise when elders enter the room; they contradict their parents, chatter before company; gobble up their food and tyrannize their teachers.
Sokrates
Nix.

http://www.faktoider.nu/sokrates.html

Han fick ju faktiskt tömma giftbägaren dömd som "ungdomens förförare".

Sensemaker

Skriv svar