Möte med medium

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
F.W.

Möte med medium

Inlägg av F.W. » sön 05 apr 2015, 20:24

Min syster, som är mig mycket kär, har med åren utvecklats till en riktig kristalltant. Hon tror på vad som helst, bara det är tillräckligt antivetenskapligt. Se Tim Minchins dikt Storm för ett intryck. Vi har haft en del heta debatter om främst "alternativ" medicin. För att bevara en någorlunda god stämning vid släktens helgmiddagar, har jag lärt mig att hålla tand för tunga.

Nu vill syrran att jag ska träffa ett "medium" hon känner, för att bevisa för mitt trångsynta sinne att mormor visst har något vettigt att säga (mormor dog för 35 år sen). Jag undrar lite vilka tekniker som ett medium använder. Är det något mer än klassisk cold reading som jag bör känna till och vara uppmärksam på?

Användarvisningsbild
Eon

Re: Möte med medium

Inlägg av Eon » sön 05 apr 2015, 22:50

Jag letade länge efter ett långt inlägg från Garvarn som heter något i stil med "Så känner du igen ett medium". Kanske någon annan gammal forumit kan hitta det?

I ditt specifika fall kan man säga att det är kört från början. Mediumet kommer kunna använda sig av hot reading - dvs förväg anförskaffad information. Hon känner ju din syster. Och självklart har din syster preppat (medvetet eller omedvetet) mediumet. Eftersom hon känner din syster, vet hon en del om din mormor, bakgrund etc.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » sön 05 apr 2015, 22:56

Jag vet inte om det är "kört". Det borde räcka med att vara tydlig med att man inte låter sig imponeras av saker som mediumet eller syrran redan känner till, eller saker som inte kan verifieras.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 06 apr 2015, 07:24

Är det värt det då? I ett sånt här fall kan det vara bättre att enas om att vara oense och gå vidare. Om hon fortsätter dra upp saker måste du få svara men håll det på ett plan där det inte sårar.
Om mediet: Ja du måste vara beredd på att mediet kan allt som din syster kan om mormor.
There is no spoon.

F.W.

Inlägg av F.W. » mån 06 apr 2015, 09:19

Vitnir skrev:Är det värt det då? I ett sånt här fall kan det vara bättre att enas om att vara oense och gå vidare.
Ja, det klokaste kanske är att krångla sig ur detta. Samtidigt är jag lite nyfiken. Har aldrig träffat ett medium förut.

DK

Inlägg av DK » mån 06 apr 2015, 09:24

Glöm inte att spela in hela samtalet så att inga tveksamheter finns kring vad som sagts och inte sagts.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » mån 06 apr 2015, 10:41

F.W. skrev:
Vitnir skrev:Är det värt det då? I ett sånt här fall kan det vara bättre att enas om att vara oense och gå vidare.
Ja, det klokaste kanske är att krångla sig ur detta. Samtidigt är jag lite nyfiken. Har aldrig träffat ett medium förut.
Jag hade nog föredragit att försöka vara så uppriktig som möjligt. Är du nyfiken, gå dit.
Att krångla sig ur, bara för att det syrran sysslar med är "fel" är jag rädd för att kan såra mer.
Har man en bra relation i övrigt skall det väl inte vara något problem att man har olika åsikt i enskilda frågor.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » mån 06 apr 2015, 11:26

Försök komma på något minne av mormor som bara du och inte din syster känner till, och se om du kan utnyttja det. Alternativt, om mediumet försöker fiska efter information, säg något som inte stämmer och se vad som händer - "mormors ande" borde ju veta att det inte är sant, men mediumet kan komma att spinna vidare på det.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 17 jul 2015, 12:05

Denna nyhet vill jag inte undanhålla forumet. Tänk om man varit där.
Den 25 april blir det storseans i Garvaren. 24-åriga Jennie Torebo är med och ordnar seansen där man, enligt henne, ska kunna komma i kontakt med döda. – Det är många i Ljungby som är intresserade av det andliga och mediala, det har ökat mer och mer, säger hon.
- TV: Storseans väntar i Garvaren, Smålänningen 12 februari 2015
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » fre 17 jul 2015, 13:10

Jag var bara tvingad att dra en trål.

http://www.donotlink.com/http://gladjeh ... -2015.html

Fick jag till det med donotlink?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » tis 21 jul 2015, 12:44

Hans S skrev:Jag var bara tvingad att dra en trål.

http://www.donotlink.com/http://gladjeh ... -2015.html

Fick jag till det med donotlink?

MVH

Hans
ABF var tydligen "mässans samarbetspartner". Skandalöst!
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Skriv svar