Är detta Audio-woo eller inte?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Är detta Audio-woo eller inte?

Inlägg av kipphebel3 » lör 11 apr 2015, 12:55

Dirik De Geer's handbyggda mickar
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

garozzo

Re: Är detta Audio-woo eller inte?

Inlägg av garozzo » sön 12 apr 2015, 09:00

Om nu micken är så bra, måste inte då resten av utrustningen var lika bra om man skall märka någon skillnad i ljudet ut.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 12 apr 2015, 09:43

Jag kan tänka mig en tillverkningsprocess där ett sådant pris är motiverat om man tänker sig exklusiva material och tillverkning för hand. Men din fråga är väl egentligen om produkten är mycket bättre än något man kan köpa på Elgiganten, det är väl inte så säkert.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 12 apr 2015, 10:52

Ja, det var väl antagligen min fråga :) Jag misstänker snarare att den i mångt är sämre än en mikrofon köpt på Kjell & Company, men sämre på ett sådant sätt att vissa attraheras av den förvrängning den ger upphov till.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 14 apr 2015, 12:27

kipphebel3 skrev:Ja, det var väl antagligen min fråga :) Jag misstänker snarare att den i mångt är sämre än en mikrofon köpt på Kjell & Company, men sämre på ett sådant sätt att vissa attraheras av den förvrängning den ger upphov till.
Nja. Så illa är det nog inte. Av vad jag sett är han mycket kunnig på el och audio-området. Och de mikrofonelement han köper in är high end. Men det behöver inte alls betyda att mikrofonerna slår de som kostar 10-20000 kr.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Tobbe J

Inlägg av Tobbe J » ons 15 apr 2015, 09:10

De har vad jag förstår mätbart bättre prestanda på vissa områden, exempelvis kan de stora variationer i ljudtryck med mycket låg brusnivå. Det kan ju vara värdefullt om man ska processa ljudet vidare.

Därifrån till att det skulle vara skillnader som mer än möjligen någon promille av musikkonsumenterna skulle kunna uppfatta i en färdigproducerad musikinspelning känns mer tveksamt. Man skulle kanske kunna säga att det ligger en löjligt lång bit över gränsen "tillräckligt bra".

Jag skulle nog säga att det är mer GAS än Woo. (Gear Acquisition Syndrome)

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 17 apr 2015, 18:28

Är dessa GAS-are i audiovärlden över huvud taget bekanta med dubbelblindade tester för att utröna den verkliga effekten av sina ansträngningar?

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » ons 06 maj 2015, 11:46

På tal om detta såg jag igår hur en hifiaffär på Götgatspuckeln reade ut kablar. En skylt i fönstret sade att skeptiker var välkomna in.

Skriv svar