Tekniken som tar över ditt arbete

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Procentaren

Tekniken som tar över ditt arbete

Inlägg av Procentaren » sön 19 apr 2015, 08:27

Vad tror ni. Stämmer förutsägelsen ?
Jag är tveksam till att det kommer att gå så fort som man säger i artikeln.
På mitt eget jobb har det försvunnit ett stort antal administrativa tjänster under åren. Men det innebär egentligen inte att jobben har försvunnit.
Inmatning av uppgifter för t.ex tidrapportering. Som tidigare gjordes av lönekontoret, görs idag av den anställde själv.
Granskning av fakturor görs idag i Indien eftersom kostnaderna är betydligt lägre där.
– När ni blir stora kommer hälften av er att ha jobb som inte finns i dag.
Så hälsade en lärare sjuåringarna välkomna till första klass en hösttermin i slutet av 1960-talet.
För dagens förstaklassare ser framtiden mycket dystrare ut. Om tjugo år kan 53 procent av alla jobb i Sverige ha försvunnit eftersom datorer och robotar kan sköta dem bättre, billigare och effektivare än människor, enligt en rapport från Stiftelsen för strategisk forskning förra året.

– Det blir smärtsamt. Jag tror vi har stor förmåga att skapa nya jobb, men det tar tid för samhället att anpassa sig till förändringar. Det är smärtsamt redan nu när många förlorar sina arbeten och inte har den kompetens som krävs för de nya jobb som skapas, säger Anna Breman, doktor i nationalekonomi och makroanalytiker på Swedbank.
– Vi ser många väldigt konkreta exempel på hur automatiseringen gör att jobb försvinner. Men jag ser inga konkreta exempel på var de nya jobben ska komma ifrån, säger Gunnar Karlsson, professor och chef för avdelningen för kommunikationsnät vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, i Stockholm.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tekn ... tt-arbete/

ingsve

Re: Tekniken som tar över ditt arbete

Inlägg av ingsve » mån 20 apr 2015, 12:34

CGPGrey har en bra video på temat:

https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

För mig är det uppenbart att detta är en oundviklighet. Frågan är bara hur lång tid det tar. Det är ekonomiska intressen som styr och då finns det inte mycket att vissa på att kämpa emot. Tvärt om tycker jag man ska se det som en möjlighet att radikalt förändra livet på denna planeten. Ju mer jobb som automatiseras desto mer tid får vi över till självförverkligande. Förutsatt att vi lyckas koppla isär idéerna om arbete och försörjning.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 20 apr 2015, 13:34

"För dagens förstaklassare ser framtiden mycket dystrare ut."

Jag förstår verkligen inte den här inställningen. Om det finns mindre mängd arbete som behöver göras kommer vi har mer tid över till att göra vad vi vill. Arbetslöshet är inte ett problem, arbetslöshet är ett mål för samhället. I alla fall tvunget arbete. Tyvärr fattar inte politiker (och ekonomer) det utan försöker istället skapa arbete.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 20 apr 2015, 15:58

Problemet är att övergången kan bli smärtsam. Men jag tror också att den är oundviklig.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 20 apr 2015, 21:46

Jag är oerhört orolig och känner verkligen för alla de kuskar som kommer bli arbetslösa när man börjar driva spårvagnar med elektricitet. Det är inte utan att jag också kan fälla en tår för alla hålkortsstansare, ofta kvinnor, som idag riskerar att bli arbetslösa. Vidare hoppas jag att facket stöder alla skoputsare som alla verkar ha slutat sina jobb, det är ju lögn i helvete svårt att få tag på en på Centralen idag.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » mån 20 apr 2015, 21:58

Finns hur mycket som helst att göra. Arbetsuppgifter konmer aldrig att sina. Frågan är hur man ska fördela ersättningar.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » mån 20 apr 2015, 22:37

Det här är en mycket intressant frågeställning. Den är väl värd att fundera kring.

Men eftersom det egentligen inte går att prata om den här typen av frågor utan att diskussionen börjar handla om hur samhället/arbetslivet/försörjningen ska/borde/kunde/önskas fungera, så får vi väl inte diskutera detta på forumet?

För det är ju politik, vilket såvitt jag förstår är bannat?

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » tis 21 apr 2015, 07:10

Anders skrev:Jag är oerhört orolig och känner verkligen för alla de kuskar som kommer bli arbetslösa när man börjar driva spårvagnar med elektricitet. Det är inte utan att jag också kan fälla en tår för alla hålkortsstansare, ofta kvinnor, som idag riskerar att bli arbetslösa. Vidare hoppas jag att facket stöder alla skoputsare som alla verkar ha slutat sina jobb, det är ju lögn i helvete svårt att få tag på en på Centralen idag.
Glöm för all del inte alla de bönder/torpare och lantarbetare som blir arbetslösa när hästarna byts mot järndito! Då halva landets arbetsföra befolkning har sin utkomst direkt kopplad till jordnäringen kommer det bli svält, upplopp och revolution!

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tis 21 apr 2015, 15:09

ani skrev:Glöm för all del inte alla de bönder/torpare och lantarbetare som blir arbetslösa när hästarna byts mot järndito! Då halva landets arbetsföra befolkning har sin utkomst direkt
kopplad till jordnäringen kommer det bli svält, upplopp och revolution!
Bara lugn. Marknaden fixar hästproblemet :smile2:
Idag finns ca 360 000 hästar i Sverige, vilket gör landet till det näst hästtätaste i Europa. På tusen invånare går det 39 hästar i Sverige. Det utbredda intresset för hästar medför en stor efterfrågan på varor och tjänster. Nya produkter, yrken och tjänster utvecklas hela tiden och ger grund för ett allt större småföretagande i framförallt tätortsnära landsbygd men också i glesbygd.
Den stora tillväxten av antalet hästar i Sverige (en femfaldig ökning senaste fyrtio åren) har ökat efterfrågan på välutbildad arbetskraft.
http://nshorse.se/verksamhet/hastnaringen/

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 21 apr 2015, 20:09

Det där var riktigt intressant, jag hade ingen aning om att antalet hästar hade ökat så mycket i Sverige på (relativt) kort tid.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tis 21 apr 2015, 20:19

...och jag är en av dem, som förser marknaden med "omoderna hästkrafter", lämpliga till jord- och skogsbruk...

http://www.skogshasten.com/index.php/sv/ Kan lämpligen besökas för mer information...

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 21 apr 2015, 21:03

De gårdar runt Stockholm som förut kunde försörja en familj mha 20 kor och lite avsalugrödor betas nu av tre hästar som kostar de utflyttade stockholmarna stora pengar (10 papp?) varje månad. Nåja, landskapet betas och hålls öppet.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 22 apr 2015, 09:10

Anders G skrev:Nåja, landskapet betas och hålls öppet.
Vad är det för fel på granskog? Klart trevligare med tanke på vindar än öppna ytor.
Mitt arbete är ju bara att hålla folk informerade och det tror de redan nu att de kan, men de begriper inte att sökmotoroptimering bara bekräftar deras fördomar så än har jag jobb.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 22 apr 2015, 18:36

Jag tycker vi ska slå ett slag för alla sumprunkare som numera är tvungna att omskola sig. Kan inte staten skapa ett särskilt program för dom?

Telegrafister är också ett yrkesgrupp som vi alla saknar. De få som finns kvar kan nog när som helst drabbas av arbetslöshet.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 22 apr 2015, 18:39

Apråpå att dom nämner kassörskor i rapporten. De glämde ta upp de fruktafförsföreståndare som numera inte har jobb, eller mjölkaffärsföreståndarna som går omkring på stan utan jobb och ställer till med alla möjliga problem.

Skriv svar