Bülow-metoden

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Synesteten

Bülow-metoden

Inlägg av Synesteten » sön 19 apr 2015, 15:58

Hej!

Jag kanske är naiv - men får man annonsera om vad som helst?

Med dagens SvD kom ett magasin Inspiration i vilket man kan hitta en tvåsidors annons med exklusiv inramning från Bülow Clinic. Kliniken utlovar viktminskning enligt Bülow-metoden som "bygger på gammal och beprövad kunskap". I annonsen kan man läsa: "Vi använder energimedicin vilket innebär att vi arbetar med frekvenser. Den frekvens som finns i de piller Du får av oss när du genomgår Bülow Metoden gör att kroppen frigör det fett du vill bli av med." Pillren kompletteras med en kost på 500 kcal/dag. Energimedicinen uppges också hjälpa mot snarkning, led- och muskelvärk, högt blodtryck, diabetes 1 och 2, fibromyalgi och IBS.

Kikar man på klinikens hemsida, http://www.bulowclinic.com, så ser man att den billigaste behandlingen på 23 dagar kostar 15 000 kr.

När jag googlar så hittar jag inga kritiska röster mot metoden.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Bülow-metoden

Inlägg av micke.d » sön 19 apr 2015, 15:59

Synesteten skrev:Pillren kompletteras med en kost på 500 kcal/dag.
Det lär ge resultat.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Synesteten

Inlägg av Synesteten » sön 19 apr 2015, 16:08

... och därmed finns bevis för att energipillren fungerar??

Synesteten

Inlägg av Synesteten » sön 19 apr 2015, 16:16

Jag blir sällan upprörd, men av någon anledning så reagerade jag på den här annonsen. Kanske för att den inte ser ut som en vanlig kvacksalvarannons. Kan jag anmäla den till Konsumentverket? Jag är inte läkare och kan inte bevisa att pillren inte fungerar. Jag kan bara luta mig på mitt sunda förnuft. Räcker det?

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » sön 19 apr 2015, 16:46

Tycker det är helt rätt att reagera på uppenbart lurendrejeri som detta, även om jag inte är mer insatt än dig i hur man bäst går vidare med det. Ser att det finns en "Gör en anmälan"-länk på konsumentverket.se för bland annat "vilseledande marknadsförande", det verkar som en bra början.

Jag tror inte du behöver oroa dig över att någon bevisbörda skulle falla på dig, det är snarare de som behöver rätt fantastiska bevis att peka på om de ska kränga "frekvenspiller".

Synesteten

Inlägg av Synesteten » sön 19 apr 2015, 20:45

Tack, nu har jag anmält annonsen!

Skriv svar