PubPeer

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

PubPeer

Inlägg av Tryggve » tis 21 apr 2015, 13:40

Här är ytterligare ett tips om en blogg, som jag faktiskt inte kände till tidigare. Detta är en slags artikelklubb online där författare kan få feedback på sina artiklar. Om man har något yttrande/påpekade om en artikel så kan man skriva det där. Det handlar också om att få fram om det har begåtts tveksamheter. Men också beröm om man tycker att en artikel är bra, förstås.

https://pubpeer.com/

Här finns en FAQ.

https://pubpeer.com/faq
Q: Why should I bother to take the time to write a comment about an article on PubPeer? The goal of PubPeer is to foster a scientific environment where robust, high-quality research is valued, while providing a forum to discuss the problems of unreproducible, misleading, misconceived or fraudulent work. By commenting on publictions both positively and negatively we add another dimension to an article's "impact" that is independent of the name of the journal in which it was published. The comments on PubPeer are seen by journals and other media outlets (pubpeer.com/press) and eventually influence future and past publications.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: PubPeer

Inlägg av Tryggve » tis 21 apr 2015, 15:59

Det går för övrigt att installera en plugin till Firefox som när man är inne på t ex PubMed visar vilka artiklar som har fått kommentarer på PupPeer. Det kan ju vara rätt användbart för att avgöra trovärdigheten på artiklar.
Kanske. Jag installerade det precis.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 22 apr 2015, 07:33

Det går för övrigt att installera en plugin till Firefox som när man är inne på t ex PubMed visar vilka artiklar som har fått kommentarer på PupPeer
Borde finnas samma på Youtube - Alla kvackares svar på PubMed :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 22 apr 2015, 15:47

kipphebel3 skrev:
Det går för övrigt att installera en plugin till Firefox som när man är inne på t ex PubMed visar vilka artiklar som har fått kommentarer på PupPeer
Borde finnas samma på Youtube - Alla kvackares svar på PubMed :)
Jo, det vore inte så dumt.
Måste säga att detta var en oerhört häftig grej, det är ju också tänkt att fungera så att forskare som får kommentarer på en artikel autmatiskt ska få ett meddelande om detta. Dock sägs det väl i kommentarerna på RetractionWatch att detta inte fungerar.

Jag fick höra om detta via en kollega som också är på forumet. Fast han hade inte hittat pluginen. :-)

Sedan är det som gjorde att jag hörde om detta en rätt trist historia. Olivier Voinnet har ju publicerat massor.

(och ja, jag har kollat de artiklar som jag är medförfattare på. Det var det första som jag gjorde, faktiskt.... :-) )

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 10 jun 2016, 11:14

Det här är väl ett rätt bra exempel på bra användning av PubPeer åt båda håll, så att säga. Det kom upp kommentarer kring figurer i tre artiklar från denna författare på PubPeer. Hon svarade att figurerna borde ha satts samman bättre, och att resultaten ska verifieras med nya experiment.

Efter att ha gjort det så har hon nu publicerat rättningar i tre artiklar. Eller har i alla fall skickat in, det verkar vara så att inte alla dessa har tagits in/publicerats.

Det ska sägas att hon själv inte utförde experimenten i originalartiklarna, men att hon har låtit verifiera resultaten igen.

http://retractionwatch.com/2016/06/07/p ... ee-papers/

Skriv svar