Gud eller vetenskap?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Peter N

Gud eller vetenskap?

Inlägg av Peter N » tor 07 maj 2015, 11:44

Tror ni på Gud eller på vetenskapen? Motivera, utveckla och förklara!

Användarvisningsbild
PikeWake

Re: Gud eller vetenskap?

Inlägg av PikeWake » tor 07 maj 2015, 12:07

Tror du att dogmatisk religiös tro och förtroende för vetenskapsmäns kompetens samt den vetenskapliga metoden är jämförbara, eller ens att det ena utesluter det andra?

Motivera, utveckla och förklara!
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 07 maj 2015, 12:46

Gud? Varför bara en? Motivera, utveckla och förklara!
They don't like it up'em, you know!

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » tor 07 maj 2015, 13:14

Anders G skrev:Gud? Varför bara en? Motivera, utveckla och förklara!
Hädare, det finns bara en sann gud och hans nudlar rör oss alla!
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tor 07 maj 2015, 13:31

Hur definierar du "Gud" och "vetenskapen"? Motivera, utveckla och förklara!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 07 maj 2015, 14:03

Och hur definiera "eller"? Utveckla, motivera och förklara.

ingsve

Inlägg av ingsve » tor 07 maj 2015, 15:27

Jag tror på att vetenskaplig metod är i stort sett det enda sättet vi har att säga något om världen med någon som helst grad av trolighet.

Gud: Jag har aldrig haft behov av någon sådan hypotes.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Peter N

Inlägg av Peter N » tor 07 maj 2015, 17:03

ingsve skrev:Jag tror på att vetenskaplig metod är i stort sett det enda sättet vi har att säga något om världen med någon som helst grad av trolighet.

Gud: Jag har aldrig haft behov av någon sådan hypotes.
Ungefär så resonerar jag också.

Peter N

Inlägg av Peter N » tor 07 maj 2015, 17:09

PikeWake skrev:Tror du att dogmatisk religiös tro och förtroende för vetenskapsmäns kompetens samt den vetenskapliga metoden är jämförbara, eller ens att det ena utesluter det andra?

Motivera, utveckla och förklara!
Gärna! Jämförbarhet är inte ett krav för dikotomi. Aktiviteten att mörda någon och aktiviteten att inte mörda någon kan vara extremt olika, och knappast jämförbara. Det står inte i konflikt med att man kan vara antingen mördare eller ej. Om man om man mördar någon utan att betrakta sig som mördare, så kan man antingen betrakta det som bevis för att även mördare inte mördar. Det är lite så med Gud också. Det finns inget inom vetenskapen som säger att Gud finns. Dessutom har många av Guds meriter snarare visat sig ha naturliga förklaringar. Men det betyder inte att en individ kan tro sig både lita på vetenskapen och tro på Gud. Det var någon som lite skämtsamt sa att fakta har ateistisk bias. Det ligger något i det.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 07 maj 2015, 17:44

ingsve skrev:Jag tror på att vetenskaplig metod är i stort sett det enda sättet vi har att säga något om världen med någon som helst grad av trolighet.
Trams, vetenskaplig metod används hart när aldrig för att säga saker om verkligheten, som sådana saker som om mjölken är slut och oräkneligt annat. Vetenskaplig metod bygger dock på kunskapsinhämtningsmetoder som används för att få reda på om det är dags att köpa ny mjölk :P
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 07 maj 2015, 18:37

Nu är du där igen Peter N. "Gud". Varför inte "Gudar"? Några särskilda tecken på att det bara är en sån där figur?

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tor 07 maj 2015, 19:25

Peter N skrev:... Men det betyder inte att en individ kan tro sig både lita på vetenskapen och tro på Gud.
Dels förstår jag inte hur du drar den slutsatsen från ditt resonemang och dels finns det gott om empiriska belägg för motsatsen: det finns åtskilliga personer som litar på vetenskap och samtidigt har en gudstro.

Jämförbarhet var inte heller det jag frågade efter utan om alternativen är ömsesidigt uteslutande. Ditt resonemang om mördare hjälpte inte direkt till. Menar du att om man kan mörda utan att vara mördare så kan man tro på gud utan att vara religiös eller tro på vetenskap utan att lita på vetenskap? Jag fattar uppriktigt sagt inte hur du menar.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Peter N

Inlägg av Peter N » tor 07 maj 2015, 19:49

Men var har jag hamnat? Är detta fortfarande en skeptikerförening?
PikeWake skrev:Dels förstår jag inte hur du drar den slutsatsen från ditt resonemang och dels finns det gott om empiriska belägg för motsatsen: det finns åtskilliga personer som litar på vetenskap och samtidigt har en gudstro.
Jo, det finns gott om mördare som inte betraktar sig som mördare, men vad är empiri värt i detta fall? Menar du att om någon tycker att man kan tro på både Gud och vetenskap, så är de kompatibla? Det betyder faktiskt bara att det finns de som tycker att man kan tro på båda. Enligt samma logik så kan man vara ickemördare trots att man mördar, eftersom det finns gott om empiriska belägg för det: Det finns åtskilliga personer som mördar och samtidigt inte betraktar sig som mördare. Men det bevisar ju bara förvirring, inte kompatibilitet.

PikeWake skrev:Jämförbarhet var inte heller det jag frågade efter
Min understrykning. Skriv inte så då.
PikeWake skrev:Tror du att dogmatisk religiös tro och förtroende för vetenskapsmäns kompetens samt den vetenskapliga metoden är jämförbara
PikeWake skrev:Menar du att om man kan mörda utan att vara mördare så kan man tro på gud utan att vara religiös eller tro på vetenskap utan att lita på vetenskap?
Nej, jag menar att man kan tro på Gud och på vetenskap på samma sätt som man kan mörda och tro sig inte vara mördare. Det följer inte till att det är kompatibelt.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 08 maj 2015, 09:28

Peter N skrev:
PikeWake skrev:Dels förstår jag inte hur du drar den slutsatsen från ditt resonemang och dels finns det gott om empiriska belägg för motsatsen: det finns åtskilliga personer som litar på vetenskap och samtidigt har en gudstro.
Jo, det finns gott om mördare som inte betraktar sig som mördare, men vad är empiri värt i detta fall? Menar du att om någon tycker att man kan tro på både Gud och vetenskap, så är de kompatibla? Det betyder faktiskt bara att det finns de som tycker att man kan tro på båda. Enligt samma logik så kan man vara ickemördare trots att man mördar, eftersom det finns gott om empiriska belägg för det: Det finns åtskilliga personer som mördar och samtidigt inte betraktar sig som mördare. Men det bevisar ju bara förvirring, inte kompatibilitet.
Det är viss skillnad i begreppen. Tro på Gud och tillit till vetenskapen är per definition subjektiva attribut. Att vara mördare följer logiskt och objektivt, per definition, av att begå mord, och är oberoende av personens egna åsikt i frågan medan det första endast handlar om just en åsikt i frågan. Så jag är skeptisk till ditt exempel. ;)
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 08 maj 2015, 10:39

Ett annat problem är att det är svårt att bevisa att det inte går att förena gudstro med tro på vetenskapen. Eller t o m omöjligt.

Skriv svar