Gud eller vetenskap?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Zartax

Re: Gud eller vetenskap?

Inlägg av Zartax » ons 20 maj 2015, 12:30

Dûrion Annûndil skrev:Att kräva att det skall finnas stöd för det man eventuellt bör tro på, är väl raka motsatsen till ditt ovanstående påstående om vetenskap?
Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag menar att för att tro att vetenskap för oss närmare sanningen måste vi tro på vissa grundantaganden som saknar stöd.

Jag pratar alltså om induktionsproblemet.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 20 maj 2015, 22:07

Zartax skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Att kräva att det skall finnas stöd för det man eventuellt bör tro på, är väl raka motsatsen till ditt ovanstående påstående om vetenskap?
Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag menar att för att tro att vetenskap för oss närmare sanningen måste vi tro på vissa grundantaganden som saknar stöd.

Som bara är ett problem för den som tror vi kan veta allt.

Vetenskap är det bästa verktyget för att ra reda på hur världrn fungerar. Inte en magisk väg till total kunskap.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 21 maj 2015, 07:50

matsw skrev:Som bara är ett problem för den som tror vi kan veta allt.

Vetenskap är det bästa verktyget för att ra reda på hur världrn fungerar. Inte en magisk väg till total kunskap.
Nej, det är ett problem för den som tror att vi kan veta något (utom Cogito ergo sum).

Jag håller med. Jag tycker bara man ska vara medveten om att vi egentligen inte har större grund att stå på är religion. För att ta fram lite ödmjukhet.

Men men, det är off topic.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 21 maj 2015, 14:15

Zartax skrev: Jag håller med. Jag tycker bara man ska vara medveten om att vi egentligen inte har större grund att stå på är religion. För att ta fram lite ödmjukhet..
Nu förstår jag inte alls. Menar du att det inte finns mer fog för vetenskap än religion?

Tror du gått vilse i någon slags hemsnickrat magiskt kunskapsbegrepp.

Vetenskap funkar, religion funkar inte.

Finns ingen anledning att känna ödmjukhet inför rörelser som kräver tro utan grund.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » tor 21 maj 2015, 14:20

Zartax skrev:Jag tycker bara man ska vara medveten om att vi egentligen inte har större grund att stå på är religion.
Åja, lite större grund har vi nog. Medicinska framsteg, ingenjörskonst, flygplan, internet mm är ju direkta resultat av vetenskaplig forskning och tillämpande av vetenskaplig metod. Till skillnad från religiös tro så FUNKAR vetenskaplig metod uppenbarligen som ett sätt att bemästra och förbättra verkligheten vi lever i. Detta faktum gör "vetenskap" till ett betydligt säkrare kort för att få sann kunskap om verkligheten än religion.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 21 maj 2015, 14:26

Jonas_R skrev:Åja, lite större grund har vi nog. Medicinska framsteg, ingenjörskonst, flygplan, internet mm är ju direkta resultat av vetenskaplig forskning och tillämpande av vetenskaplig metod. Till skillnad från religiös tro så FUNKAR vetenskaplig metod uppenbarligen som ett sätt att bemästra och förbättra verkligheten vi lever i. Detta faktum gör "vetenskap" till ett betydligt säkrare kort för att få sann kunskap om verkligheten än religion.
Du menar att det har funkat. Du vet ingenting om framtiden, utan att göra ogrundade antaganden. Det är just det som är induktionsproblemet.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 21 maj 2015, 14:30

matsw skrev:Nu förstår jag inte alls. Menar du att det inte finns mer fog för vetenskap än religion?

Finns ingen anledning att känna ödmjukhet inför rörelser som kräver tro utan grund.
Det jag menar är att du inte kan motivera att vetenskap fungerar utan att hamna i ett cirkelbevis. Du måste göra vissa antaganden, som vi inte har fog för, för att motivera varför vetenskaplig metod fungerar. Som jag sa till Jonas_R, vetenskap har funkat, men vi vet inget om framtiden.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 21 maj 2015, 14:45

På fredag eftermiddag vid 16:30 kommer gravitationsteorin inte längre gälla? Javisst, lika troligt som att eventuella gudar finns. Detta börjar bli ett slöseri med elektroner.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
matsw

Gud eller vetenskap?

Inlägg av matsw » tor 21 maj 2015, 14:55

Zartax skrev:
matsw skrev:Nu förstår jag inte alls. Menar du att det inte finns mer fog för vetenskap än religion?

Det jag menar är att du inte kan motivera att vetenskap fungerar utan att hamna i ett cirkelbevis. Du måste göra vissa antaganden, som vi inte har fog för, för att motivera varför vetenskaplig metod fungerar. Som jag sa till Jonas_R, vetenskap har funkat, men vi vet inget om framtiden.
Som sagt. Du har snöat in på verklighetsfrämmande kunskapsteorier.

Det är inget cirkelbevis att vetenskap ger resultat och religion ger det inte.

Om världen ändrar sig är det självklara verktyget mer vetenskap, inte mer religion...

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 22 maj 2015, 01:37

Det var väldigt vad du ältar om framtiden,Zartax.
Hur långt framåt från nuet,för att inte tala om historien ligger framtiden?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 22 maj 2015, 07:20

Zartax skrev:

Induktionsproblemet handlar väl inte om den vetenskapliga metoden, utan om kunskap? Även om vi inte kan lita på att det inte finns några svarta svanar bara för att alla vi hittills sett är vita (ett kunskapsproblem, hur korrekt är vår kunskap?), så är fortfarande så att fortsatt kontroll av påståendet ( dvs. att använda den vetenskapliga metoden) är ett framgångskoncept för att kunna nå större kunskap.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » lör 23 maj 2015, 16:07

matsw skrev:Det är inget cirkelbevis att vetenskap ger resultat och religion ger det inte.

Om världen ändrar sig är det självklara verktyget mer vetenskap, inte mer religion...
Tja, du kan ju inte visa att den vetenskapliga metoden kommer ge resultat i framtiden utan att hamna i ett cirkelbevis. Kan du det får du gärna visa det.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » lör 23 maj 2015, 16:16

Dûrion Annûndil skrev:Induktionsproblemet handlar väl inte om den vetenskapliga metoden, utan om kunskap? Även om vi inte kan lita på att det inte finns några svarta svanar bara för att alla vi hittills sett är vita (ett kunskapsproblem, hur korrekt är vår kunskap?), så är fortfarande så att fortsatt kontroll av påståendet ( dvs. att använda den vetenskapliga metoden) är ett framgångskoncept för att kunna nå större kunskap.
Eftersom vetenskap bygger på induktion så handlar det om det vetenskapliga metoden. Fortsatt kontroll är bara meningsfullt om induktion är en fungerande metod och ända sättet att visa det är genom induktion. Dvs, ett cirkelbevis. Några har hävdat (bl.a. Pace) att vissa cirkelbevis är ok och gubblukt har menat att det är ok eftersom om induktion fungerar så ger det oss ett bra och relativt stringent verktyg i ett simpelt antagande. Fine. Men det handlar fortfarande om ett cirkelbevis och jag tycker man ska vara medveten om det.

Användarvisningsbild
matsw

Gud eller vetenskap?

Inlägg av matsw » lör 23 maj 2015, 23:13

Zartax skrev:
matsw skrev:Det är inget cirkelbevis att vetenskap ger resultat och religion ger det inte.

Tja, du kan ju inte visa att den vetenskapliga metoden kommer ge resultat i framtiden utan att hamna i ett cirkelbevis. Kan du det får du gärna visa det.
Den vetenskapliga metodfn har gett oss bäst resultat hittills. Varför skulle det vara ett cirkelbevis att utgå från att det kommer att fortsätta så?
Eller duger inte erfarenhet för dig?

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » sön 24 maj 2015, 00:27

matsw skrev:Den vetenskapliga metodfn har gett oss bäst resultat hittills. Varför skulle det vara ett cirkelbevis att utgå från att det kommer att fortsätta så?
Eller duger inte erfarenhet för dig?
För att "har gett oss bäst resultat hittills" är att dra slutsatser genom induktion. Vilket var det du skulle visa fungerade. Därför är det ett cirkelbevis. Så nej, erfarenhet duger inte om det är erfarenhetens nytta du ska visa.

Skriv svar