Gud eller vetenskap?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
dogmatisk ikonoklast

Re: Gud eller vetenskap?

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 27 maj 2015, 19:47

matsw skrev:Bra. Klart bättre än din föregånde post.
Men det motsäger inte vad jag säger. Det är erfarenhet genom observation som är grunden till kunskap. Poppers schema är meningslöst utan observation..
Visst. Poängen är bara att relationen mellan teori och observation inte är ensidig. Den är ömsesidig. Vi kan inte ha teorier utan observationer, och vi kan inte observera utan teorier.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 27 maj 2015, 19:53

Nej just. Man kan inte ha teorier utan observationer.
Visa nu en knippe gudar.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 27 maj 2015, 21:30

dogmatisk ikonoklast skrev:
matsw skrev:Bra. Klart bättre än din föregånde post.
Men det motsäger inte vad jag säger. Det är erfarenhet genom observation som är grunden till kunskap. Poppers schema är meningslöst utan observation..
Visst. Poängen är bara att relationen mellan teori och observation inte är ensidig. Den är ömsesidig. Vi kan inte ha teorier utan observationer, och vi kan inte observera utan teorier.
Nej. Men det var inte det som diskuterades, så kan vi släppa det?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 27 maj 2015, 21:41

Jonas_R skrev:Jag antar att du principiellt vill avfärda sannolikhet?

Menar du att om vi släppt en penna 1 miljard gånger och att den fallit till marken varje gång så kan detta på intet sätt informera oss om ifall den kommer göra det igen när vi släpper den nästa gång?
Du har sett massor av svanar och alla har varit vita. Kan du då dra slutsatsen att alla svanar du kommer att träffa på är vita?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Nils D

Inlägg av Nils D » tor 28 maj 2015, 01:01

micke.d skrev:

Menar du att om vi släppt en penna 1 miljard gånger och att den fallit till marken varje gång så kan detta på intet sätt informera oss om ifall den kommer göra det igen när vi släpper den nästa gång?
Du har sett massor av svanar och alla har varit vita. Kan du då dra slutsatsen att alla svanar du kommer att träffa på är vita?
Som Gregory Bateson har formulerat det:
"Vetenskapen bevisar ingenting, den beskriver. Det är bara inom matematiken och logiken som man sysslar med bevis."
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 28 maj 2015, 04:42

micke.d skrev:

Nej, eftersom färgvariation his djur inte är orimligt.
Däremot är sannolikheten lägre för svarta. Den beror på omständigheter i observationerna.

Abrahams gud kan vi dock avskriva som helt orimlig.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 28 maj 2015, 08:35

matsw skrev:Nej, eftersom färgvariation his djur inte är orimligt.
Däremot är sannolikheten lägre för svarta. Den beror på omständigheter i observationerna.
Är det? Thanks Giving-kalkonen som får mat från sin bonde varje dag resonerar kanske på samma sätt. Varje dag den får mat tänker den "Det är större sannolikhet att jag får mat imorgon också eftersom jag har fler observationer.", när det i själva verket blir lägre sannolikhet för varje gång den får mat eftersom den är närmare och närmare Thanks Giving, det datum där den själv blir mat åt andra. Du vet inte de yttre omständigheterna, du vet bara det du observerat. Vilka slutsatser man kan dra av dem beror helt på de yttre omständigheterna, om vilka du inte vet något alls.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 28 maj 2015, 08:45

Det återstår att visa att det finns något yttre att observera utöver det till synes gudstomma universum.

Vi vet något om de yttre omständigheterna. Observationer av gudar har minskat betydligt de senaste 1500 åren, (och det har dessutom mest varit sk änglar). Antalet fall av uppståndelse är i stort sett ett på 2100 år, ett tvivelaktigt sådant.

Begreppet gudar är bara ett specialfall av alla stolligheter man kan tänka ut medan man pillrar naveln och läser filosofi. Pillra försiktigt, det kan ge hudirritation.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 28 maj 2015, 09:27

Anders G skrev:Observationer av gudar har minskat betydligt de senaste 1500 åren, (och det har dessutom mest varit sk änglar). Antalet fall av uppståndelse är i stort sett ett på 2100 år, ett tvivelaktigt sådant.
Källa på det. Nu ser ju var och varannan jänkare Jesus i frukosttoasten känns det som. Borde inte dylika hallucinationer följa befolkningsökningen?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 28 maj 2015, 09:34

Det är inte Jesus de ser i frukosttoasten, det finns så få samtida foton att jämföra med. I själva verket är det vanligaste ansiktet i sådana sammanhang en italienare vid namn Mauricio Di Galli, en avlägsen släkting till Robert Lind i Kramfors. Men honom känner de inte igen...

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 28 maj 2015, 15:04

Zartax skrev:
matsw skrev:Nej, eftersom färgvariation his djur inte är orimligt.
Är det? Thanks Giving-kalkonen som får mat från sin bonde varje dag resonerar kanske på samma sätt. Varje dag den får mat tänker den "Det är större sannolikhet att jag får mat imorgon också eftersom jag har fler observationer.", när det i själva verket blir lägre sannolikhet för varje gång den får mat eftersom den är närmare och närmare Thanks Giving, det datum där den själv blir mat åt andra. Du vet inte de yttre omständigheterna, du vet bara det du observerat. Vilka slutsatser man kan dra av dem beror helt på de yttre omständigheterna, om vilka du inte vet något alls.
Så din poäng är? Att det är bättre att tro på nåt som inte observerats överhuvud taget?

Att man inte kan veta nåt om det man inte har information om är ju så uppenbart att det är snudd på larvigt att påpeka.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 28 maj 2015, 15:09

matsw skrev:Så din poäng är? Att det är bättre att tro på nåt som inte observerats överhuvud taget?

Att man inte kan veta nåt om det man inte har information om är ju så uppenbart att det är snudd på larvigt att påpeka.
Tror du att samma naturlagar som här gäller 40 miljarder ljusår härifrån i riktning mot Lyran?

Och gäller de 50 miljarder ljusår härifrån?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 28 maj 2015, 16:09

matsw skrev:Så din poäng är? Att det är bättre att tro på nåt som inte observerats överhuvud taget?

Fast det är ju inte det jag säger. Jag säger att du har inte information om det du tror att du har information om. Min poäng är att du därför bör vara lite mer ödmjuk i din framtoning.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Gert

Inlägg av Gert » tor 28 maj 2015, 16:34

Zartax skrev:
Gert skrev:Har detta någon praktisk betydelse för hur du fattar beslut om saker o ting?
Nej, men det har betydelse för min inställning till min och andras kunskap.
Jo det klart det är en opraktisk uppfattning om man gillar att dänga folk i huvudet, för hur de tänker.

Användarvisningsbild
matsw

Gud eller vetenskap?

Inlägg av matsw » tor 28 maj 2015, 22:15

micke.d skrev:

Tror du att samma naturlagar som här gäller 40 miljarder ljusår härifrån i riktning mot Lyran?

Och gäller de 50 miljarder ljusår härifrån?
Varför ska jag tro nåt om det jag inte vet något om?
Men om jag måste komma med ert svar så är det väl en bra gissning?! Vad jag vet finns det inget som säger nåt annat?

Skriv svar