Gud eller vetenskap?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
TomasT

Re: Gud eller vetenskap?

Inlägg av TomasT » tor 28 maj 2015, 23:35

Den här tråden tycks handla om hur levernet optimeras medelst sinnen vilka är lite lagom öppna och med fungerande backventiler åt båda hållen.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 28 maj 2015, 23:49

matsw skrev:
micke.d skrev:
matsw skrev:Så din poäng är? Att det är bättre att tro på nåt som inte observerats överhuvud taget?

Att man inte kan veta nåt om det man inte har information om är ju så uppenbart att det är snudd på larvigt att påpeka.
Tror du att samma naturlagar som här gäller 40 miljarder ljusår härifrån i riktning mot Lyran?

Och gäller de 50 miljarder ljusår härifrån?
Varför ska jag tro nåt om det jag inte vet något om?
För att du är astronom eller kosmolog, kanske?
matsw skrev:Men om jag måste komma med ert svar så är det väl en bra gissning?! Vad jag vet finns det inget som säger nåt annat?
Poängen är att den som exempelvis tror att allmänna gravitationsteorin gäller överallt, inte rimligtvis kan tro det endast baserat på observationer. Vi har inte gjort observationer överallt.

(Jag menar att det är fullständigt rimligt att tro att allmänna gravitationsteorin gäller överallt.)
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 31 maj 2015, 06:34

micke.d skrev:
matsw skrev:
micke.d skrev: Tror du att samma naturlagar som här gäller 40 miljarder ljusår härifrån i riktning mot Lyran?

Och gäller de 50 miljarder ljusår härifrån?
Varför ska jag tro nåt om det jag inte vet något om?
För att du är astronom eller kosmolog, kanske?
matsw skrev:Men om jag måste komma med ert svar så är det väl en bra gissning?! Vad jag vet finns det inget som säger nåt annat?
Poängen är att den som exempelvis tror att allmänna gravitationsteorin gäller överallt, inte rimligtvis kan tro det endast baserat på observationer. Vi har inte gjort observationer överallt.

(Jag menar att det är fullständigt rimligt att tro att allmänna gravitationsteorin gäller överallt.)
Hag förstår fortfarande inte vart du vill nå med den här vinkeln. Vi har redan hanterat att man inte kan observera allt. Vi har inte kollat att gravitationen funkar på samma sätt i varenda punkt ens här på jorden.

Det tråden handlar om är den ofantliga skillnaden mellan att basera sitt vetande på observation och modellbygge, dvs vetenskap eller bara på fri fantasi, dvs religion.
Senast redigerad av 1 micke.d, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: fixat citat
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 31 maj 2015, 09:21

matsw skrev:Att man inte kan veta nåt om det man inte har information om är ju så uppenbart att det är snudd på larvigt att påpeka.
matsw skrev:Hag förstår fortfarande inte vart du vill nå med den här vinkeln. Vi har redan hanterat att man inte kan observera allt. Vi har inte kollat att gravitationen funkar på samma sätt i varenda punkt ens här på jorden.
Kombinationen av ovanstående uttalanden innebär att du menar att vi inte vet hur gravitation funkar. Det vore alltså ett grundlöst påstående att säga att vi vet hur gravitation fungerar.

Bör alltså en skeptiker ifrågasätta såna påståenden?
matsw skrev:Det tråden handlar om är den ofantliga skillnaden mellan att basera sitt vetande på observation och modellbygge, dvs vetenskap eller bara på fri fantasi, dvs religion.
Den verkar också handla om hur folk argumenterar kring det och vilka hål som finns i den argumentationen.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 31 maj 2015, 23:17

micke.d skrev:
matsw skrev:Att man inte kan veta nåt om det man inte har information om är ju så uppenbart att det är snudd på larvigt att påpeka.
matsw skrev:Hag förstår fortfarande inte vart du vill nå med den här vinkeln. Vi har redan hanterat att man inte kan observera allt. Vi har inte kollat att gravitationen funkar på samma sätt i varenda punkt ens här på jorden.
Kombinationen av ovanstående uttalanden innebär att du menar att vi inte vet hur gravitation funkar. Det vore alltså ett grundlöst påstående att säga att vi vet hur gravitation fungerar.

matsw skrev:Det tråden handlar om är den ofantliga skillnaden mellan att basera sitt vetande på observation och modellbygge, dvs vetenskap eller bara på fri fantasi, dvs religion.
Den verkar också handla om hur folk argumenterar kring det och vilka hål som finns i den argumentationen.
Den här inlägget är bara konstigt. Vi har infornation om hur gravitation funkar så varför drar du slutsatsen att vi ska vara skeptiska till gravitation?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 01 jun 2015, 01:38

matsw skrev:
micke.d skrev:

Den här inlägget är bara konstigt. Vi har infornation om hur gravitation funkar så varför drar du slutsatsen att vi ska vara skeptiska till gravitation?
Jag drar inte den slutsatsen. Jag tycker det är rimligt att säga att vi vet hur gravitation fungerar. Trots att vi inte gjort observationer överallt, och trots motsättningarna mellan kvantfysik och allmänna gravitationsteorin.

Det jag säger är att med ledning av vad du sagt hittills så förefaller det som att du borde dra den slutsatsen.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » mån 01 jun 2015, 06:46

micke.d skrev:
matsw skrev:Den här inlägget är bara konstigt. Vi har infornation om hur gravitation funkar så varför drar du slutsatsen att vi ska vara skeptiska till gravitation?
Jag drar inte den slutsatsen. Jag tycker det är rimligt att säga att vi vet hur gravitation fungerar. Trots att vi inte gjort observationer överallt, och trots motsättningarna mellan kvantfysik och allmänna gravitationsteorin.

Det jag säger är att med ledning av vad du sagt hittills så förefaller det som att du borde dra den slutsatsen.
Det är bara rimligt i dens ögon som kopplar ihop uttalanden i vitt skilda frågeställningar och drar slutsatser av obefintliga svar på frågor som inte ställs. Och dessutom ignorerar vad jag skrev i min senaste post....

Som sagt: vi har information om gravitation. Den ger rimlighet i att tro att gravitation funkar på samma sätt överallt.

Det här är inget problem i frågeställningen kring religion kontra vetenskap så lägg ner.
Senast redigerad av 1 micke.d, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: fixat citat

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 01 jun 2015, 07:40

Är det viktigt exakt HUR man inte tror på gudar?
Gudar är bara ett specialfall av vad man kan fantisera ihop om universum, inget normala tänkande människor skall behöva förhålla sig till som default.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » ons 03 jun 2015, 20:48

Det här med att vetenskap funkar och att religiös tro funkar inte. Det beror ju på om de ska användas till samma sak. Det kan vara som att säga att en bil funkar men en film funkar inte. Om jag ska frakta min kropp funkar en bil men inte en film. Om jag på fredagskvällen vill slappa i soffan med en påse chips och fara iväg i en fantasivärld funkar det inte med bilen.
Sannolikt har en religiös tro för de flesta en emotionell och existentiell funktion, och används alltså inte till att förklara detaljer i den fysiska världen. Och sannolikt gäller detta i högsta grad för t ex en fysiker.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 03 jun 2015, 22:03

djembelelle skrev: Sannolikt har en religiös tro för de flesta en emotionell och existentiell funktion, och används alltså inte till att förklara detaljer i den fysiska världen..
Suck. Lögnen om religion som mysfaktor... Säg det till homosexuella som får veta att kommer att brinna i helvetet... Icke evidensbaserade världsuppfattningar har fler effekter än att folk har felaktig uppfattning om rent vetenskapliga frågeställningar.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » ons 03 jun 2015, 22:26

matsw skrev:
djembelelle skrev: Sannolikt har en religiös tro för de flesta en emotionell och existentiell funktion, och används alltså inte till att förklara detaljer i den fysiska världen..
Suck. Lögnen om religion som mysfaktor... Säg det till homosexuella som får veta att kommer att brinna i helvetet... Icke evidensbaserade världsuppfattningar har fler effekter än att folk har felaktig uppfattning om rent vetenskapliga frågeställningar.
Nu tänkte jag mest på religiösa naturvetenskapare.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 04 jun 2015, 05:44

djembelelle skrev:
matsw skrev:
Nu tänkte jag mest på religiösa naturvetenskapare.
Vilket inte påverkar min kommentar.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 04 jun 2015, 07:31

matsw skrev:Vilket inte påverkar min kommentar.
Å andra sidan påverkade inte din kommentar djembelelles in the first place, så hur ska du ha det?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 04 jun 2015, 15:22

Zartax skrev:
Å andra sidan påverkade inte din kommentar djembelelles in the first place, så hur ska du ha det?
Goddag yxskaft...

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 04 jun 2015, 15:51

matsw skrev:
Zartax skrev:
Goddag yxskaft...
Ärligt talat, skärp dig nu. Du är smartare än så här.
matsw skrev:
Att t.ex. homosexuella får veta att de kommer brinna i helvetet påverkar inte att tro för de flesta har en emotionell och existentiell funktion. Att icke evidensbaserade världsuppfattningar har fler effekter än att folk har felaktig uppfattning om rent vetenskapliga frågeställningar påverkar inte att tro för de flesta har en emotionell och existentiell funktion. Din kommentar är irrelevant för djembelelles påståenden. Ändå börjar du ditt inlägg med "Lögnen om religion som mysfaktor...". Om du ska gnälla på att andras kommentarer inte är relaterade till det de citerar så får du ju antingen föregå med gott exempel eller acceptera att du får kritik när du inte gör det. Jeez!
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Skriv svar