Gud eller vetenskap?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
matsw

Gud eller vetenskap?

Inlägg av matsw » tor 04 jun 2015, 21:15

Zartax skrev: Din kommentar är irrelevant för djembelelles påståenden. Ändå börjar du ditt inlägg med "Lögnen om religion som mysfaktor...". Om du ska gnälla på att andras kommentarer inte är relaterade till det de citerar så får du ju antingen föregå med gott exempel eller acceptera att du får kritik när du inte gör det. Jeez!
Läs djembelelles inlägg igen i kontext av den här trådens ämne. Jag kan inte se syftet med inlägget annat än som ett argument för att det är harmlöst att tillåta sig en falsk världsbild för att det är "mysigt".
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Zartax

Re: Gud eller vetenskap?

Inlägg av Zartax » fre 05 jun 2015, 07:40

matsw skrev:Läs djembelelles inlägg igen i kontext av den här trådens ämne. Jag kan inte se syftet med inlägget annat än som ett argument för att det är harmlöst att tillåta sig en falsk världsbild för att det är "mysigt".
Jag förstår inte hur du får det till det. Trådens ämne, är tillit till vetenskap och gudstro kompatibelt? Djembelelles kommentar verkar mena att tillit till vetenskap och tro på gud används till olika saker och har olika orsaker till dess existens. Den ena finns för att det fungerar (tillil till vetenskap) medan den andra finns för att det skapar en trygghet och mening i livet. Ingenstans i inlägget ser jag en bortrationalisering av problemet med en världsbild baserad på fantasi eller ett försök att argumentera för att gudstro är harmlöst. Är det filmexemplet du hakar upp dig på?

Det bästa vore ju om djembelelle kom in och förtydligade själv. ;)
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 05 jun 2015, 09:22

Zartax skrev:
matsw skrev:Läs djembelelles inlägg igen i kontext av den här trådens ämne. Jag kan inte se syftet med inlägget annat än som ett argument för att det är harmlöst att tillåta sig en falsk världsbild för att det är "mysigt".
Jag förstår inte hur du får det till det. Trådens ämne, är tillit till vetenskap och gudstro kompatibelt? Djembelelles kommentar verkar mena att tillit till vetenskap och tro på gud används till olika saker och har olika orsaker till dess existens. Den ena finns för att det fungerar (tillil till vetenskap) medan den andra finns för att det skapar en trygghet och mening i livet. Ingenstans i inlägget ser jag en bortrationalisering av problemet med en världsbild baserad på fantasi eller ett försök att argumentera för att gudstro är harmlöst. Är det filmexemplet du hakar upp dig på?

Det bästa vore ju om djembelelle kom in och förtydligade själv. ;)
Ah, du tror att jag argumenterar mot djembelelle?
Hen kommer ju bara med exemplet.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 08 jun 2015, 20:52

matsw skrev:Ah, du tror att jag argumenterar mot djembelelle?
Hen kommer ju bara med exemplet.
Öh, goddag yxskaft? ;) Dina inlägg verkar inte hänga ihop med varandra. Du får nog förklara dig lite.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Jalleman

Inlägg av Jalleman » ons 19 aug 2015, 20:53

Religioner är enligt min mening full förklarliga i vetenskapliga termer. Religioner är en direkt följd av att människan började tänka på ett logiskt sätt. I en värld där levande varelser styrs av Darwins utvecklingslära är religion därför en naturlig följd. En bra religion säkrade folkgruppens överlevnad.
En förutsättning för dessa tankegångar är att man definierar termer såsom Gud och religion på ett vetenskapligt sätt.

Skriv svar