Luftstrupeaffären på Karolinska

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Luftstrupeaffären på Karolinska

Inlägg av kipphebel3 » tor 25 feb 2016, 09:09

Det är en jobbig situation. Han är uthängd som fuskare i snart sagt hela världen. Men han har bara velat hjälpa folk, och inte varit ute efter att skada någon, framhåller Björn Hurtig.
Men, oj vad jag tycker synd om honom... NOT!

Däremot faller ansvaret tungt på KI som lät honom hållas.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 25 feb 2016, 10:08

kipphebel3 skrev: Men, oj vad jag tycker synd om honom... NOT!
Instämmer. Hela snacket om att han bara ville hjälpa svårt sjuka människor är svårt att förena med operationen på den ryska kvinnan vars liv inte var i fara. Speciellt när man då visste att dessa implantat inte fungerande.

Det är väl snarare att jämföra med mord än vållande till annans död. Sedan är det väl inte det i lagens mening, förstås. Men man dömde ju faktiskt den här kvinnan till en plågsam död när man opererade henne. Och man var av allt att döma också medveten om att det inte skulle funka.

Man märker ju också i dokumentären att hon verkar bli rätt tveksam till det hela när hon får se en plastluftstrupe innan operationen.

Usch.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 25 feb 2016, 23:15

Då ryker den siste i trion: http://www.di.se/artiklar/2016/2/25/kri ... ngas-bort/
DI skrev: Kritiserat rektorsråd tvingas bort

Uppdaterad 2016-02-25 13:27. Publicerad 2016-02-25 12:58

Ännu en av de som friade Paolo Macchiarini från misstankarna om forskningsfusk tvingas kliva åt sidan. På torsdagen hölls ett stort informationsmöte med personal och studenter i Karolinska institutets lokaler i Huddinge, söder om Stockholm.

Då framkom bland annat att det kritiserade rektorsrådet, Jan Carlstedt-Duke, avpolletteras av den nya och vikarierande rektorn för Karolinska institutet, Karin Dahlman-Wright.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 26 feb 2016, 19:04

Macchiarini-affären har gett upphov till minst tolv utredningar:

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/20 ... redningar/

republiken

Inlägg av republiken » sön 28 feb 2016, 23:46

Tryggve skrev:
kipphebel3 skrev: Men, oj vad jag tycker synd om honom... NOT!
Instämmer. Hela snacket om att han bara ville hjälpa svårt sjuka människor är svårt att förena med operationen på den ryska kvinnan vars liv inte var i fara. Speciellt när man då visste att dessa implantat inte fungerande.

Det är väl snarare att jämföra med mord än vållande till annans död. Sedan är det väl inte det i lagens mening, förstås. Men man dömde ju faktiskt den här kvinnan till en plågsam död när man opererade henne. Och man var av allt att döma också medveten om att det inte skulle funka.

Man märker ju också i dokumentären att hon verkar bli rätt tveksam till det hela när hon får se en plastluftstrupe innan operationen.

Usch.
Kan ju bara undra hur detta kommer ses om ett antal år... Inte med så blida ögon.. :(

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » mån 29 feb 2016, 09:18

Hörde på Morgonekot att affären vidgats till Göteborg också.
Text från annan media: https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.30 ... -skandalen
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Tomastvivlare

Inlägg av Tomastvivlare » tor 03 mar 2016, 07:22

Jag kan inte säga att jag har koll på kända kirurger, hade nog inte kunnat nämna en enda kirurg alls innan denne Macchiaroni blev ökänd.
Var han ett stort namn inom kirurgi? Om ja, varför?
Karolinska var asnöjda med att ha fått honom knuten till sig, och de borde väl vara svåra att imponera på?

Matsan

Inlägg av Matsan » tor 03 mar 2016, 11:20

Tomastvivlare skrev:Jag kan inte säga att jag har koll på kända kirurger, hade nog inte kunnat nämna en enda kirurg alls innan denne Macchiaroni blev ökänd.
Var han ett stort namn inom kirurgi? Om ja, varför?
Jag misstänker att kändisar inom kirurgi kanske finns fler i den äldre generationen. Själv kan jag komma på exakt två Christiaan Barnard och Bjarne Semb samt förstås Hawkeye Pierce. Jag tror att kirurgin firade sina största triumfer under årtiondena efter andra världskriget och har inte samma populära status som tidigare längre. Därav bristen på kunskap hos oss relativa ungdomar om kända kirurger. Skulle inte förvåna mig om min pappa (absolut inte medicinkunnig i övrigt) skulle kunna dra en hel radda med "kända" kirurger.

Macchiarini blev "känd" efter transplantationen av en stamcellsklädd donerad decellulariserad luftstrupe 2008. Innan dess, vad jag vet, var han alls ingen storhet. Möjligen en duktig kirurg, men det vet vi inte med säkerhet heller. Han förde ett rätt kringflackande liv på flera olika sjukhus och hade inte alls så upphöjda positioner som han gjort gällande i sitt CV.

Matsan

Inlägg av Matsan » tor 03 mar 2016, 12:02

L. Mäkinen skrev:Hörde på Morgonekot att affären vidgats till Göteborg också.
Text från annan media: https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.30 ... -skandalen
Så blev det hela intressant igen på ett helt nytt plan. Här figurerar dessutom en annan gammal "kändis", nämligen Suchitra Holgersson som presenteras som tillhörande Laboratory for Transplantation and Regenerative Medicine. Klart Sahlgrenska också skall ha ett sådant.

Här är rapporten. Tyvärr verkar den vara bakom en paywall om man inte sitter på ett universitets-IP, men man kan läsa sammanfattningen på Pubmed. Den verkar alltså vara modellerad rakt av efter Macchiarinis Lancetrapport från 2008. Även denna bakom paywall, men abstract här. Ett elände detta med tillgången till akademiska artiklar utanför universiteten faktiskt.

I korthet så har man alltså tagit en donerad luftstrupe, tvättat bort levande celler med hjälp av enzymer och detergenter och sedan har man ympat broskmatrisen med odlade broskceller och epitelceller från patienten och låtit dessa växa ett tag innan hela kittet opererats in. Det här förefaller inte helt orimligt för mig att detta skulle kunna ah en chans att fungera i alla fall. Göteborgsrapporten känns klar och redig. Patienten i det här fallet dog men det presenteras i alla fall inte som att döden har något med implantatet att göra. Däremot visar de att det finns en begynnande slemhinna med blodkärl och nervfibrer som vuxit in i implantatet. Slutsatsen är rätt försiktigt hållen:
Our findings suggest that although autologous stem cells-engineered tracheal matrices may represent a tool for clinical tracheal replacement, further preclinical studies are required for generating functional airway grafts and long-term effects of such grafts.
Nu finns det alltså ett italienskt utlåtande om att Macchiarinis tidigare operationer med donerade lufstrupar gått överlag dåligt. Samtidigt verkar det ju i alla fall som att den allra första patienten Claudia Castillo mår OK efter fem år. Nu är det Macchiarini själv som rapporterar, men jag hittar i alla fall inget på nätet som tyder på att hon skulle dött eller blivit omopererad sedan dess.

Sedan har vi Ciaran Finn Lynch som transplanterades med samma metod och mådde bra vid en två-årsuppföljning. Macchiraini är inte med på rapporten.

Sammantaget så kanske det kan ibland åtminstone fungera med de decellulariserade donerade luftstruparna. Det verkar ju åtminstone funka bättre än plasten.

Men, ungefär samtidigt som jag började tro lite på det så dyker det upp kommentarer på Pubpeer som rätt effektivt sänker Suchitra Holgerssons trovärdighet, återanvändning av bilder i Lancet, fler återanvända bilder och mer av samma. Ser inget vidare ut faktiskt.

Sammanfattningsvis fortfarande förvirrad men nu på en högre nivå. Skall bli spännande att se vad Gerdin kommer fram till om Sahlgrenskas operation. Huruvida den operationen var etiskt riktigt eller inte sammanhänger rätt starkt med huruvida Macchiarinis rapport från 2008 är att lita på eller inte.

Slutligen så kan jag inte låta bli att dela Lancets helt sanslösa porträtt av Macchiarini.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 03 mar 2016, 12:09

Hm, Suchitra Holgersson igen alltså. Tack för denna uppdatering, Matsan.

Holgersson blev ju friad från misstankarna om forskningsfusk, men jag förstod för egen del inte riktigt om det var p g a att man inte hade skött utredning ordentligt, eller om det var så att det inte fanns något att anmärka.

Anmärkningarna i PubPeer gör ju att man undrar lite. Eller ja, inte så lite. Nog ser det även ut för mig som om man har återanvänt bilder en hel del.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 03 mar 2016, 12:36

Tidigare tråd om Holgersson, förresten.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=10&t=16326

Matsan

Inlägg av Matsan » tor 03 mar 2016, 13:06

Tryggve skrev:Tidigare tråd om Holgersson, förresten.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=10&t=16326
Tack, jag har lagt in Pubpeer-länkarna där också nu.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 03 mar 2016, 16:16

DN har nu en artikel om att KI:s styrelse ska bytas ut.
EDIT: eller ja, en del av styrelsen i alla fall.... :-)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kis-styrelse-byts-ut/
Regeringen byter ut delar av Karolinska institutets styrelse, som en följd av skandalerna kring kirurgen Paolo Macchiarini, uppger Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, för TT.

Styrelsen för Karolinska institutet är i stort behov av ”förnyelse”. Det anser regeringen som på torsdagen beslutade att ge en nomineringsgrupp i uppdrag att byta ut ett antal ledamöter i styrelsen, det så kallade konsistoriet.

– Jag ser mycket allvarligt på det som framkommit om vad som har hänt vid KI. För att ett högt förtroende för verksamheten ska kunna återskapas är därför den här förnyelsen av styrelsen nödvändig, skriver Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, till TT.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 03 mar 2016, 17:24

Inte en dag för tidigt!
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 03 mar 2016, 20:14

Ja, styrelsen kan inte rimligtvis vara utan ansvar för det som hänt.

Skriv svar