Luftstrupeaffären på Karolinska

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
pow
Kontakt:

Re: Luftstrupeaffären på Karolinska

Inlägg av pow » lör 21 maj 2016, 18:40

Mer om den glömda patienten som nu kämpar för sitt liv.
http://magasinetfilter.se/magasin/2016/ ... -patienten
Perfekt med en diktatur och andra bokstäver för att dölja något man inte vill visa, men Жадыра Игликова är lite svårt att söka på för den som inte vet namnet. Då är Маккиарини Паоло lite lättare.

http://www.svt.se/dokument-inifran/besk ... -sanningen
Svt med extramaterial om Machiarini affären. nedan berättar filmarna själva..

Grävseminarium där filmaren Bosse Lindquist & Anna Nordbeck berättar lite bakom kulisserna av att umgås nära och filma Paoli Macchiarini, en mycket talangfull man på flera sätt, får man förstå, liksom en relativt skicklig läsare på vad som han kan gå i land med på kort sikt. Intressant!
http://urplay.se/program/195623-ur-samt ... rnkirurgen

http://i.imgur.com/Msrpjr2.png
Bild från KI tidningen KIBladet nummer 5 2012 med den svårsökbara artikeln "en forskning det bubblar om".

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » ons 01 jun 2016, 17:01

Synnerligen läsvärd ledare av Hanne Kjöller om KS roll, handlande och ansvar.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 04 jun 2016, 11:04

Skaparen av serien "Experimenten" belönades med IVA:s pris för vetenskaplighet inom journalistiken.

http://iva.se/event/vem-granskar-forskningsvarlden
2016 års mottagare av IVAs pris för vetenskaplighet inom journalistiken - Hans Bergström-priset - är Bo Lindquist, reporter och producent vid SVT Dokumentär. Den 1 juni delas priset ut på IVA, inom ramen för ett seminarium om medias viktiga roll i att granska forskningsvärlden.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 08 jun 2016, 11:56

Ytterligare ett bra inlägg från Lenoid Schneider om detta. Detta handlar om Martin Birchall, en av kollegorna till Paolo Macchiarini när det gäller transplantationer av donerade luftstrupar. Det finns tydligen en video från april 2016 där Birchall söker patienter för försök, trots att det av allt att döma inte alls är så att den patient som har fått donerad luftstrupe, Claudia Castillo, ingalunda är så frisk som påstås....

Nu verkar det dock som om de kommer att bli av med anslagen för att bedriva denna verksamhet.

Läsvärt inlägg som så mycket som skrivs på bloggen forbetterscience.

https://forbetterscience.wordpress.com/ ... ant-trial/

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 18 jun 2016, 18:06

Artikel i Dagens medicin: Visselblåsare upprörd över Macchiarini-utredning
Det finns inget utrymme i nuvarande lagstiftning för att agera såsom Paolo Macchiarini gjorde – så att föreslå nya riktlinjer blir en skenmanöver. Det säger visselblåsaren Matthias Corbascio.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 22 jun 2016, 10:57

Macchiarini misstänkt för brott mot patienter

http://www.dn.se/nyheter/sverige/macchi ... patienter/

Det var väl på tiden.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 09 sep 2016, 14:57

Ja, det har ju hänt en hel del i det här ärendet den senaste tiden, främst så har ju ledande personer på KI fått gå.

Dagens Medicin har en rätt bra samling med artiklar kring detta.

http://www.dagensmedicin.se/taggar/p/paolo-macchiarini/

Han har nu fällts för forskningsfusk. Ytterligare 16 personer dras med i fallet just när det gäller forskningsfusk.
Ytterligare 16 forskare vid Karolinska institutet och universitetssjukhuset dras med i fallet.

– Alla som står som författare till artikeln har gjort sig skyldiga till oredlighet i forskning. Om man har sitt namn på artikeln så har man ett ansvar, säger Lena Berke, ordförande i expertgruppen för oredlighet i forskning vid Centrala etikprövningsnämnden till TT.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 09 sep 2016, 15:17

Det ska för övrigt bli intressant att se om några av hans medförfattare faktiskt drabbas av några konsekvenser. Just detta att man glatt sätter sitt namn på ett papper utan att egentligen ha koll på innehållet är ju ett jätteproblem.

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/20 ... -avskedas/
– Det här är så pass allvarligt att vi omedelbart vidtar åtgärder. En utredare ska granska samtliga djurförsök på KI för att se om det finns liknande oklarheter. Det handlar totalt om fem till tio publicerade arbeten, säger Henrik Grönberg, vikarierande prorektor på Karolinska institutet, KI, till Dagens Medicin.

Dessutom, berättar han, kommer samtliga forskare som varit medförfattare på det av Centrala etikprövningsnämnden, CEPN, kritiserade arbetet i Nature Communications tills vidare stängas av från att utföra djurförsök.

Det var vid lunchtid i dag fredag den 9 september som CEPN blev klar med ett av sina yttrandena kring de anmälningar om misstänkt forskningsfusk av Paolo Macchiarini som nämnden fått av Karolinska institutet.

En expertgrupp vid CEPN kommer fram till att Paolo Macchiarini och hans medförfattare gjort sig skyldiga till vetenskaplig oredlighet genom att vilseleda både i sin presentation och sin tolkning av resultat i försök där råttor transplanterats med konstgjorda matstrupar.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 11 sep 2016, 09:34

ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

BUffe

Inlägg av BUffe » sön 11 sep 2016, 11:29

kipphebel3 skrev:Nu även på BBC: Paolo Macchiarini: A surgeon’s downfall - BBC News
En fantastisk artikel, får jag säga. Prutar inte på fakta av utrymmesskäl, behåller ett balanserat förhållningssätt rakt igenom och kritiserar utan att gå över gränsen till att sparka på en som redan ligger.

"Over the next three years, Macchiarini implanted six more synthetic tracheas, and four of these patients died. It is unknown whether their deaths were all related to the tracheas, or whether they were due to underlying illnesses or even unrelated events."

Det är journalistik!

Macchiarini har också kommunicerat med BBC, så det finns direkta citat från honom vilket gör artikeln ännu mer läsvärd.

För egen del saknar jag i hela rapporteringen lite mer belysning av den sk "bioreaktorn" och människorna bakom denna magiska låda. Jag har surfat runt lite, och vad jag kunnat se lyftes Macchiarinis transplantationer (och inget annat) fram som framgångsexempel i reklamen för den.

Lådan verkar först ha saluförts av Harvard Bioscience, senare spin-offen Harvard Apparatus Regenerative Technology, som nu bytt namn till Biostage (strax efter att Experimenten sändes). Man verkar helt ha släppt både den magiska lådan och plaststruparna.

Macchiarini verkade förstås inte i ett vakuum, men rapporteringen har främst fokuserat på akademisk äre- (och penga-) girighet på KI och KS. Vet någon om de som tillverkade utrustningen, och som alltså direkt tjänade pengar på Macchiarinis framfart, kritiseras i någon av de publicerade rapporterna?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 11 sep 2016, 12:48

BUffe skrev:
kipphebel3 skrev:Nu även på BBC: Paolo Macchiarini: A surgeon’s downfall - BBC News
En fantastisk artikel, får jag säga. Prutar inte på fakta av utrymmesskäl, behåller ett balanserat förhållningssätt rakt igenom och kritiserar utan att gå över gränsen till att sparka på en som redan ligger.

"Over the next three years, Macchiarini implanted six more synthetic tracheas, and four of these patients died. It is unknown whether their deaths were all related to the tracheas, or whether they were due to underlying illnesses or even unrelated events."

Det är journalistik!

Macchiarini har också kommunicerat med BBC, så det finns direkta citat från honom vilket gör artikeln ännu mer läsvärd.

För egen del saknar jag i hela rapporteringen lite mer belysning av den sk "bioreaktorn" och människorna bakom denna magiska låda. Jag har surfat runt lite, och vad jag kunnat se lyftes Macchiarinis transplantationer (och inget annat) fram som framgångsexempel i reklamen för den.

Lådan verkar först ha saluförts av Harvard Bioscience, senare spin-offen Harvard Apparatus Regenerative Technology, som nu bytt namn till Biostage (strax efter att Experimenten sändes). Man verkar helt ha släppt både den magiska lådan och plaststruparna.

Macchiarini verkade förstås inte i ett vakuum, men rapporteringen har främst fokuserat på akademisk äre- (och penga-) girighet på KI och KS. Vet någon om de som tillverkade utrustningen, och som alltså direkt tjänade pengar på Macchiarinis framfart, kritiseras i någon av de publicerade rapporterna?
Martin Birchall, en av samarbetspartnerna till Macchiarini, har i alla fall granskats av Leonid Schneider på forbetterscience. I flera poster, vill jag minnas, men det var ett tag sedan som jag läste dem. Den senaste som jag länkar till här hade jag inte sett tidigare.

https://forbetterscience.wordpress.com/ ... c-funders/
This is a new instalment of my investigation into UK and EU funded clinical trials on trachea replacement by the throat surgeon Martin Birchall at UCL. The method of using bone marrow cells to regenerate a dead decellurised donor trachea was developed by Birchall together with Paolo Macchiarini, and tested since 2008 on several human patients, with catastrophic results. Macchiarini by now is a pariah sacked by his formerly proud employer, the Karolinska Institute in Sweden, but Birchall was given further millions in British and EU money for his human trachea transplant experiments.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 12 sep 2016, 08:00

BUffe skrev:Macchiarini verkade förstås inte i ett vakuum, men rapporteringen har främst fokuserat på akademisk äre- (och penga-) girighet på KI och KS. Vet någon om de som tillverkade utrustningen, och som alltså direkt tjänade pengar på Macchiarinis framfart, kritiseras i någon av de publicerade rapporterna?
(min fetning)

Är det fastställt att de tjänade pengar? Annars är det vanliga med start-upbolag i forskarsvängen att de inte tjänar några pengar på inledande prövningar. Inkomsterna kommer långt senare i form av licensavtal eller försäljning när man visat att tekniken fungerar.

BUffe

Inlägg av BUffe » mån 12 sep 2016, 18:50

Johannes skrev:
BUffe skrev:Macchiarini verkade förstås inte i ett vakuum, men rapporteringen har främst fokuserat på akademisk äre- (och penga-) girighet på KI och KS. Vet någon om de som tillverkade utrustningen, och som alltså direkt tjänade pengar på Macchiarinis framfart, kritiseras i någon av de publicerade rapporterna?
(min fetning)

Är det fastställt att de tjänade pengar? Annars är det vanliga med start-upbolag i forskarsvängen att de inte tjänar några pengar på inledande prövningar. Inkomsterna kommer långt senare i form av licensavtal eller försäljning när man visat att tekniken fungerar.
Nej, du har rätt. Det var ett antagande från min sida, och jag vet inte att några pengar har bytt ägare.

Harvard Apparatus Regenerative Technology bytte som sagt namn till Biostage nu i år, och enligt Yahoo Finance har de gjort förlust med 9-12 miljoner dollar per år sedan 2013, vilket ju stämmer med uppstartsmodellen. Därmed förstås inte bevisat att de inte fick betalt heller. Det fanns förresten också ett svenskt bolag, Harvard Apparatus Regenerative Technology AB, som försatts i likvidation.

Men frågan kvarstår. Har det slängts något med sleven åt det hållet?

BUffe

Inlägg av BUffe » ons 14 sep 2016, 17:13

DN slänger lite ditåt idag, låt vara åt ett annat företag än det jag nämnde.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/foreta ... -i-reklam/

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » ons 14 sep 2016, 21:44

BUffe skrev:

Sju av nio döda. En överlevare har man tagit bort implantatet på. Den andre är under konstant vård. Och allt detta föregicks av inga försök på mer komplexa djur som grisar eller apor. Det säger en hel del. Det säger allt. Att säga att det inte finns något klart samband mellan implantaten och en dödlighet på ca 78%, ja då sitter man där med Al-Ghazali som säger att det är inte elden som bränner bomullstussen, utan för att Gud vill det.

Nej, man skall inte sparka på honom. Man skall parkera en ångvält på Dr Mengele. Eller varför inte göra en parkeringsplats av KI?

Skriv svar