Pansarsäker mur - Vilka material?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Frågvis

Pansarsäker mur - Vilka material?

Inlägg av Frågvis » ons 03 jun 2015, 19:49

Om jag skulle bygga en mur runt mitt hus som jag i händelse av krig vill ska kunna stå emot ett pansarskott, men se diskret ut; vad ska man använda sig av då?

Jag tänker mig armerad betong med en titanplatta mot utsidan. Och täcka detta med en vanlig sten och murbruk.
Skulle det räcka?

Björn J

Re: Pansarsäker mur - Vilka material?

Inlägg av Björn J » ons 03 jun 2015, 20:08

Sätt ett gallerstaket en bit ut, som på Stridsvagn S.

Varför nån skulle beskjuta din mur med pansarskott begriper jag dock inte.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 03 jun 2015, 20:26

Pansarskott tror jag du inte behöver oroa dig för. Det är byggda för att göra en kraftig svetslåga vid träff, vilken tränger in i inneslutet rum, tex stridvagn. Islag i en mur är inget hot mot ett hus en bit bort.
I ett MC-krig på 90-talet i helsingborgtrakten lyckades ett av gängen (HA eller Bandidos, minns inte vilket) komma över ett antal pansarskott genom stöld från en militärförråd. De flesta skotten missade helt - ingen hade gjort lumpen gudbevars och kortinstruktionen klistrad på röret kan vara svår att ta till sig för analfabeter. Något gick rakt igenom klubblokalen. Ett lyckades orsaka en ynka brand. Det var allt.

Ett granatskott ställd för att smälla en stund efter islag är ett större hot men en mur av sandsäckar bör lösa uppgiften. Artillereld med inträngningsbrisad är värre hot men det är taket du måste se över då.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tor 04 jun 2015, 09:03

För att fylla på vad Pär C sagt.

Ett typiskt pansarskott som t.ex. Pansarskott m/86 (AT 4 eller M136) har en granat (84mm) som skjuts ut ur ett sorts rör. När granaten träffar måler utlöses den och stridsdelen med riktat sprängverkan aktiveras. Genomslaget i pansarplåt är cirka 400 mm och förmodligen 2-4 gånger högre mot armerad betong. Så om du har en mur med titanplåt (låt säga 5cm plåt och 20 cm betong) så skulle strålen gå igenom och du lär råka illa ut om du står nära hålet. Ditt hus som står 5-10 m bort skulle endast få lätta splitterskador i väggen. Strålen förlorar snabbt sin kraft.

Reaktivt pansar på muren vore bättre.

Vidare tittning för de som är intresserade.
https://www.youtube.com/watch?v=Nz8NPPtEHAc
https://www.youtube.com/watch?v=AUVnNk0aJBE

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tor 04 jun 2015, 13:12

Frågvis skrev:Om jag skulle bygga en mur runt mitt hus som jag i händelse av krig vill ska kunna stå emot ett pansarskott, men se diskret ut; vad ska man använda sig av då?
Om muren ska skydda huset måste den väl vara lika hög som huset och borde inte kunna se särskilt diskret ut.
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Skriv svar