Hur hittar man en alternativmedicinfri sjukgymnast?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Kattegatt

Hur hittar man en alternativmedicinfri sjukgymnast?

Inlägg av Kattegatt » mån 27 jul 2015, 21:50

Det tycks som att alla sjukgymnastmottagningar jag kollar på i Stockholms innerstad har något fuffens för sig i form av hittepå-behandlingar med strömmar och magnetfält och grejer. Som minst verkar alla hålla på med akupunktur.

Hur hittar man en som håller sig strikt till fastslagen, medicinsk kunskap och inte flummar med något allmänt välbefinnande eller ser till "hela människan"? Finns det en lista?

Användarvisningsbild
Vetinteallt

Re: Hur hittar man en alternativmedicinfri sjukgymnast?

Inlägg av Vetinteallt » tis 28 jul 2015, 18:41

Bra fråga. Är också ute efter en normal sjukgymnast.
Hoppas att nån här vet!
Bor i Stockholm.
Ingen person finns på min ignorelista längre.
*folkbildning kan allvarligt skada dina fördomar*

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 28 jul 2015, 19:53

Är det även sjukgymnaster på vårdcentralen som håller på med sånt?
There is no spoon.

Mikl

Inlägg av Mikl » ons 29 jul 2015, 21:01

Gör ett försök till svar eftersom jag själv är sjukgymnast i primärvård, fast inte i Stockholm län. För jag misstänker att en del av de behandlingsmetoder som du sett beskrivas låter mer mystiska än de är.

TENS (transkutan elektrisk nervstimulering) är inte alternativmedicin utan en vedertagen och beforskad metod för smärtlindring. Behandlingseffekten bygger på sensorisk stimulering som enkelt uttryck konkurrerar ut smärtsignalerna antingen på ryggmärgs- eller central nivå.

Ultraljud, laser, interferens - dessa är inte heller alternativmedicin, men däremot en föråldrad del av behandlingsarsenalen. På senare år har visserligen laser fått viss upprättelse och är möjligen på väg in igen, men går du till en mottagning som behandlar med laser idag så finns viss risk för att det är en gammal maskin i händerna på någon som hållit på med det lite för länge om man säger så.

Akupunktur... skulle kunna få en egen tråd eftersom jag har sett att många skeptiker är extremt misstänksamma mot metoden. Det viktiga här är att skilja på västerländsk akupunktur och traditionell kinesisk medicin (TCM). Dessa båda varianter skiljer sig åt, dels i valet av punkter men framför allt i de bakomliggande förklaringsmodellerna och vilka tillstånd man försöker behandla. Inom västerländsk akupunktur snackar man om sensorisk stimulering och smärtlindring genom mekanismer som påminner om vad som händer vid behandling med TENS som jag nämnde ovan. Man får inom skolmedicinen använda akupunktur vid tillstånd där metoden är beforskad, tex spänningshuvudvärk. Det är många sjukgymnaster i primärvård som är utbildade i akupunktur, även jag sedan över 10 år, men såvitt jag kan se används metoden betydligt mer sparsamt numera. Inte pga att det är humbug utan för att effekten är relativt svag jämfört med andra behandlingsalternativ, det är åtminstone för min del sällan ett förstahandsval.
Akupunktur enligt TCM å andra sidan, det är definitivt alternativmedicin enligt min mening. Förklaringsmodellen bygger på att punkterna ligger på meridianlinjer där energi flödar, men punkterna på linjerna har inget anatomiskt eller fysiologiskt samband med varandra (eftersom meridianenergierna inte finns). Behandlingsindikationerna inom kinesisk akupunktur är mycket bredare, när man läser vilka tillstånd som enligt TCM kan behandlas med olika punkter kan man hitta allt från förkylning till schizofreni vilket inte är ok inom skolmedicinen.

Sen finns det diverse behandlingsmetoder med egna namn, såsom OMT, Basal kroppskännedom, McKenzie, Mulligan mfl. Jag kan inte uttala mig om alla (men ger klartecken för de jag nämnde på den här raden), gör en vanlig sökning på nätet om de namn som gör dig fundersam så kanske du får ett vägledande första intryck.

Om du vill ha ett råd av mig så tycker jag att du ska undvika att gå till en sjukgymnast som har jobbat sedan 90-talet på en ensammottagning i en källare någonstans. Misslyckad ekonomisk styrning har resulterat i att många som öppnade en privat mottagning enligt de regler som gällde då inte har fortbildat sig särskilt mycket genom åren. Sök dig då hellre till en mottagning med flera sjukgymnaster och sannolikt större bredd. Obs att jag generaliserar lite nu, undantag finns naturligtvis.

Kattegatt

Inlägg av Kattegatt » sön 08 nov 2015, 15:35

Mikl skrev:Sen finns det diverse behandlingsmetoder med egna namn, såsom OMT, Basal kroppskännedom, McKenzie, Mulligan mfl. Jag kan inte uttala mig om alla (men ger klartecken för de jag nämnde på den här raden)
Tack för svaret. Jag trodde jag skulle få ett mail vid svar, men det kom aldrig, så därför har jag inte upptäckt det förrän nu.

Av vad jag kan läsa mig till så tycks det mig som att flera av de metoder du här nämner är alternativmedicin eller åtminstone, om man vill vara generös, rör sig i skumrasket. (OMT; basal kroppskännedom) Förstår jag dig rätt att du har en annan uppfattning?

Skriv svar