Boken "Konspiration Olof Palme"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
manifesto

Re: Boken "Konspiration Olof Palme"

Inlägg av manifesto » tis 29 sep 2015, 21:38

Hans S skrev:Ursäkta att jag stjäl ett citat.
Hans skrev:Tackar, manifesto, du illustrerar min poäng på ett utmärkt sätt! :lol:
MVH

Hans
Som vanligt backar du in i lite fånigt trams när du står svarslös.

Det trots dina magnifika vapenkunskaper? Skjuta lite mindre och öva lite mer på läsförståelsen kanske?

Snälla?
War is peace.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 29 sep 2015, 22:07

manifesto skrev:CIA & co lanserade "konspirationsteoretiker".
LOL
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

manifesto

Re: Boken

Inlägg av manifesto » tis 29 sep 2015, 22:43

matsw skrev:
manifesto skrev:CIA & co lanserade "konspirationsteoretiker".
LOL
COUNTERING CRITICISM OF THE WARREN REPORT
"This trend of opinion is a matter of concern to the U.S. government, including our organization [the CIA]... Conspiracy theories have frequently thrown suspicion on our organization, for example by falsely alleging that Lee Harvey Oswald worked for us. The aim of this dispatch is to provide material for countering and discrediting the claims of the conspiracy theorists..." The memo recommends that its recipients "employ propaganda assets [in the media] to answer and refute the attacks of the critics".[3]
LOL
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 30 sep 2015, 01:03

Varför "Hmm, arbetarmakt"?

Du har dessutom länkat till fel bok. Var det avsiktligt?

Konspiration Olof Palme: https://www.adlibris.com/se/bok/konspir ... 9155262105
War is peace.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 30 sep 2015, 07:50

Du har dessutom länkat till fel bok. Var det avsiktligt?
Obetalbart Manifesto! Du går från klarhet till klarhet.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 30 sep 2015, 08:46

Här är rätt bok -- allt som behöver läsas i genren.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 30 sep 2015, 08:55

Perfekt! Fanns tom på biblioteket!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » ons 30 sep 2015, 09:05

Efter mer eller mindre intressanta stickspår vore det kul om vi kom tillbaka till ämnet.

Jag är alltså inte ute efter att sätta foliehatt på Wall (eller Utvik). Jag är mest nyfiken på hur man ska värdera Walls teorier. Finns det andra seriösa källor som är inne på samma spår? Är hans andra böcker redliga? Har han pysslat så länge med konspirationsteorier så han har börjat tro på dem själv?
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 30 sep 2015, 13:48

PikeWake skrev:Efter mer eller mindre intressanta stickspår vore det kul om vi kom tillbaka till ämnet.

Jag är alltså inte ute efter att sätta foliehatt på Wall (eller Utvik). Jag är mest nyfiken på hur man ska värdera Walls teorier. Finns det andra seriösa källor som är inne på samma spår? Är hans andra böcker redliga? Har han pysslat så länge med konspirationsteorier så han har börjat tro på dem själv?
Jag har inte läst Walls böcker (även om jag blev nyfiken på den nu). Jag hittade denna recension om hans bok "Konspirationer" från 2013. Här låter det som om han t ex avfärdar de knäppaste teorierna kring 9/11. Samtidigt så vet jag inte riktigt hur man ska tolka det sista om att de amerikanska myndigheterna inte agerade, om det skulle beror på klantighet eller något annat.

http://www.litteraturmagazinet.se/gunna ... pirationer
Wall tar oss också tillbaka till det fasansfulla händelseförloppet den 11 september. Han avvisar en rad fantasifulla spekulationer men visar samtidigt något som är kusligt nog: amerikanska myndigheter var klart och tydligt förvarnade om attacken - men agerade inte för att skydda människoliv.
Detta besvarar väl inte frågan egentligen. Men han har väl fått rätt bra kritik för sina böcker, och "Mörkläggning: statsmakten och Palmemordet " från 1997 ska ju enligt Wikipedia ha belönats med Guldspaden av Föreningen Grävande Journalister.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 30 sep 2015, 15:22

pwm skrev:Här är rätt bok -- allt som behöver läsas i genren.
Jo, jag känner till den boken, men har fortfarande inte kommit till skott. Förklara gärna lite mer ingående vad som du tycker är så bra med den och kanske lite om dess centrala teorier och slutsatser.

Jag är ärligt nyfiken, men har redan övertrasserat mitt bokkonto för den här månaden. Det får bli nästa månad. Recension, tack.
War is peace.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 30 sep 2015, 15:39

Lägg ned tjafset och återgå till trådämnet.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 04 okt 2015, 19:35

Tack pwm! Boken "det dunkelt tänkta" var en mycket läsvärd samanfattning.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 04 okt 2015, 19:48

kipphebel3 skrev:Tack pwm! Boken "det dunkelt tänkta" var en mycket läsvärd samanfattning.
Förklara gärna varför.
War is peace.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 05 okt 2015, 06:44

Förklara gärna varför.
Sorry. Hade inget ordentligt tangentbord då jag skrev. I slutordet finns följande citat, från den fylliga notapparaten:
Oavsett hur mycket bevis som anhängarna uppbådar, handlar saken för dem i sista hand om tro och inte om vetande. De troende störs inte det minsta av att bara de själva och ingen anna insett sanningen. Tvärtom värnar de om sin outsiderroll, förvissade om att deras unika insikter förr eller senare skall uppenbaras för folket.
Detta tycker jag att rätt ofta stämmer in på många konspirationsteoretiker: Palme, LENR, homeopater...

Bokens styrka ligger i det akademiska angrepps-sättet och sättet på vilket den jämför inte bara olika teorier om Palme och Kennedy utan även teorierna om dessa två. Boken drar sig inte heller för att ge de olika bokförfattarna credit då de verkligen belyst saker som annars varit oklara, samtidigt som den är skoninsglös i kritiken av orimligheter.

Dessutom märks det tydligt att författaren kan USA bra (fattas bara annat) och bokens diskussioner hur de olika politiska klimaten i USA och Sverige påverkar diskursen är mycket bra.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » mån 05 okt 2015, 19:08

Jag vet inget om Gunnar Walls bok. Ska dock mycket till om man ska lycka lansera en troligare möjlig gärningsman än Christer Pettersson.

Han:
  • * Hade ett möjligt motiv för mordet. Att hämnas på domen mot sin kompis Lars "Bombmannen" Tingström.
    * Hade mycket möjligt tillgång till en revolver, via Sigge Cedergren.
    * Saknar ett alibi för mordtillfället.
    * Blev utpekad som mördaren av närmsta vittnet, Lisbeth Palme.
Det är möjligt att det jurdiskt var korrekt att fria Christer Pettersson, men inga fantasifulla alternativteorier kommer i närheten av att kunna presentera så här problematiska faktan och konkreta möjligheter kopplat till en enskild tänkbar gärningsman.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Skriv svar