Boken "Konspiration Olof Palme"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Hans S

Re: Boken "Konspiration Olof Palme"

Inlägg av Hans S » mån 18 jan 2016, 21:26

På mobil men en S&W med fyrumspipa är helt enkelt en trevlig revolver, lite fetischm då magnum har den stämpeln. Men har du riktigt komplex fetischm då blir det .44, minst.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 18 jan 2016, 21:37

Hans S skrev:På mobil men en S&W med fyrumspipa är helt enkelt en trevlig revolver, lite fetischm då magnum har den stämpeln. Men har du riktigt komplex fetischm då blir det .44, minst.

MVH

Hans
Ok, men det är en generisk revolver? Inte speciell på något sätt, inte typisk för någon visst klientel eller ändamål? Jag försöker få en uppfattning om det är en vanlig, typisk modell för ett legalt vapen eller typisk som illegalt vapen, etc. Många tycks ju tro att vapnet var legalt (från början, sedan kan det ju ha stulits, osv) och inte insmugglat eller liknande. Varför vet/minns jag inte, men polisen vet naturligtvis saker som ingen annan vet och jag är dessutom inte påläst på flera år, men börjat intressera mig igen. Hypotesen är att vapnet har börjat sin bana som legalt vapen och möjligtvis kan mördaren spåras direkt via ägarskapet (edit: det kan ju tänkas att den hypotesen bygger på Sucksdorffsvapnet som inte längre känns aktuell).

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » mån 18 jan 2016, 22:20

MBY skrev:Ok, men det är en generisk revolver? Inte speciell på något sätt, inte typisk för någon visst klientel eller ändamål? Jag försöker få en uppfattning om det är en vanlig, typisk modell för ett legalt vapen eller typisk som illegalt vapen, etc. Många tycks ju tro att vapnet var legalt (från början, sedan kan det ju ha stulits, osv) och inte insmugglat eller liknande. Varför vet/minns jag inte, men polisen vet naturligtvis saker som ingen annan vet och jag är dessutom inte påläst på flera år, men börjat intressera mig igen. Hypotesen är att vapnet har börjat sin bana som legalt vapen och möjligtvis kan mördaren spåras direkt via ägarskapet (edit: det kan ju tänkas att den hypotesen bygger på Sucksdorffsvapnet som inte längre känns aktuell).
Inte riktigt säker på vad du frågar om. Men det är inget konstigt vapen. Ganska väl spritt och ganska populärt bland vanliga skyttar.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 18 jan 2016, 22:46

Hans S skrev:
MBY skrev:Ok, men det är en generisk revolver? Inte speciell på något sätt, inte typisk för någon visst klientel eller ändamål? Jag försöker få en uppfattning om det är en vanlig, typisk modell för ett legalt vapen eller typisk som illegalt vapen, etc. Många tycks ju tro att vapnet var legalt (från början, sedan kan det ju ha stulits, osv) och inte insmugglat eller liknande. Varför vet/minns jag inte, men polisen vet naturligtvis saker som ingen annan vet och jag är dessutom inte påläst på flera år, men börjat intressera mig igen. Hypotesen är att vapnet har börjat sin bana som legalt vapen och möjligtvis kan mördaren spåras direkt via ägarskapet (edit: det kan ju tänkas att den hypotesen bygger på Sucksdorffsvapnet som inte längre känns aktuell).
Inte riktigt säker på vad du frågar om. Men det är inget konstigt vapen. Ganska väl spritt och ganska populärt bland vanliga skyttar.

MVH

Hans
Du svarade precis på det jag frågade efter! :) Kort sagt undrade jag ju om vapnet var konstigt eller ovanligt eller spritt (alltså, jag frågar om modellen och utförandet eller vad man ska säga. Att kalibern inte är ovanlig vet jag).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 19 jan 2016, 09:20

MBY skrev:Men, red ut detta den som kan:
MBY skrev:Enbart av stilen "finns inte data".
Nja, då är det du som missminner dig.
...och sedan kommer direkt "inga data"-idéerna igen:
Dûrion Annûndil skrev:Vad är det som är så märkligt med att bristen på information hindrar oss från att dra några slutsatser än så länge?
Möjligen så är problemet att du inte ser skillnaden på "ingen information" och "information som inte säger oss något" (men då kan det vara jag som misstolkar din formulering "inte data").
Jämför med att man inte har någon information, för Internet ligger nere, och att du har information, men den är motstridig så du kan inte dra några slutsatser än - du får helt enkelt vänta på ytterligare information. Du kan inte hävda att det att jag påpekar att underlaget är för tunt för att dra slutsatser är "ingen data".

MBY skrev:Menar du på allvar att man inte behöver öva för att skjuta bra med revolver eller cykla bra med en fixie? Vad är det du tror att man inte behöver öva på?
Jag trodde det var glasklart att vi här talade om ditt argument "två snabba skott tyder mer på van skytt än ovan". Som vi nu har sett i tråden så har vi väl etablerat att vittnesuppgifterna om tiden mellan skotten inte säger något om den saken.
MBY skrev:Eftersom du inte tycks kunna hänvisa till någon ö.h.t., inte kunna hänvisa till data (vittnen, rekonstruktion, ballistik) eller någonting alls så är det _bara_ din argumentation som bedöms. Därför vill jag veta vilket stöd du har för den. För "logiskt" faller den ju sönder, det har jag redan visat gång på gång på gång på gång.
Vi bedömer samma data här (vittnen, skottider,träffbild, ballistik). Nu har det visat sig att din logik kring skottider smulats sönder av fler forumiter.
MBY skrev:Vittnesmålen är överdrivna åt båda hållen och i just detta fall kan man inte ta ett "snitt" och anta att saken förhåller sig mitt emellan.
Ja, det vore ju konstigt. Men än konstigare är att då välja den ena ytterligheten som troligare än den andra bara för att ha något att leta efter.
MBY skrev:A) Ja - vittnen och rekonstruktion vittnar om en hyggligt snabb händelse och ballistik visar på hyggligt precisa skott med stor vinkelförskjutning mellan de båda skotten B) Det lättaste svaret är att skytten är någorlunda van.
Det är just det. Fortfarande har vi problemen att hastigheten mellan skotten (hur den nu kan uppskattas) alltså inte säger något om skyttens vana (vilket påpekas av fler än mig nu), och att varken den dödliga träffen eller den snuddande missen säger något om saken heller. Annat än om man förutsätter svaret.
MBY skrev:Du är helt inlåst i ditt egna, privata tänkande. Ditt "ifrågasättande" är alltså på samma nivå som när woos snackar om "öppet sinne" och liknande.
[...]
Dina "ifrågasättanden" tycks vara ryggmärgsreflexer och inte vila på förnuftig grund. De har fler likheter med "ifrågasättande av klimatförändringar" eller evolution, eller "skolmedicin", osv, osv.
[...]
Ditt ifrågasättande är alltså inte speciellt givande, utan liknar mer "sätta sig på tvären" än argumentativt och förnuftigt ifrågasättande.
Jag tror du nämnde något om oförskämdhet förut..? Jag tror det blir lättare att diskutera om du undviker personangrepp och att bygga upp en föreställning om vem det är du diskuterar med. Det är lätt att förlora sig i känslomässig argumentering om man föreställer sig att den man diskuterar med är nån slags ondsint individ som bara jävlas med en.
MBY skrev:Det enda jag säger är att den sammantagna bilden är mer förenligt med någon som har viss vana med vapentypen än någon som inte har det.
Och baserat på vad de detaljer som vi diskuterat här så kan jag inte hålla med om det, av nämnda anledningar. Och då säger jag inte mer än att bilden inte säger något hur det är med den saken (vana/ovana), eftersom båda fallen ger rimliga förklaringar till skyttens agerande den kvällen.
MBY skrev:Jag noterar att du fortfarande inte bemött mina resonemang om bowling.
Det verkade vara en dålig liknelse där vi ändå bara pratade förbi varandra, så jag tyckte det var bättre om vi pratade konkret istället.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 19 jan 2016, 09:23

Hans S skrev: En marinkårssoldat i ena fallet och en pundare i andra fallet hade bägge mycket väl bägge klarat av skyttet. Oberoende om hur många parametrar med vinklar, etc. man lägger in. Visst, med en aning (inte otrolig) tur men det har man ibland i skytte. Det är ingen exakt vetenskap om man inte skjuter benchrest och knappt då.

Jag struntar högaktningsfullt i vem som hade ihjäl de bägge men när skyttet blir på felaktiga grunder ett argument då reagerar jag.
Dito. Svårare än så är det inte.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 19 jan 2016, 09:32

MBY skrev: Men det är en annan biff att kunna skjuta, byta riktning och skjuta igen, där vana helt klart förbättrar den prestandan tämligen mycket.
Vi rör oss inom ett mycket litet område, där skytten bokstavligt talat står i ryggen på offren. Och det andra skottet bara snuddar vid Lisbeth. Poängen är att det inte behövs någon vana för att i det läget kunna åstadkomma det som skytten gjorde. Han hade som sagt kommit så nära målen att risken för miss var minimerad.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tis 19 jan 2016, 11:44

MBY skrev:Ingen har postulerat en professionell mördare
Förutom boken som tråden handlar om? :wink:
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 19 jan 2016, 11:59

PikeWake skrev:
Var i boken postulerar Wall en sådan?
War is peace.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tis 19 jan 2016, 12:10

manifesto skrev:
PikeWake skrev:
Var i boken postulerar Wall en sådan?
Jag vet inte och det var delvis därför jag startade tråden. Om det nu är så att det ligger en "stay behind"-grupp bakom mordet verkar det väl ändå lite märkligt att de skulle ha tubbat en total vapennovis och/eller missbrukare till att utföra själva mordet, eller hur?
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 19 jan 2016, 12:20

PikeWake skrev:
manifesto skrev:Var i boken postulerar Wall en sådan?
Jag vet inte och det var delvis därför jag startade tråden. Om det nu är så att det ligger en "stay behind"-grupp bakom mordet verkar det väl ändå lite märkligt att de skulle ha tubbat en total vapennovis och/eller missbrukare till att utföra själva mordet, eller hur?
Wall postulerar varken det ena eller det andra, han går på de uppgifter som kommit fram i fallet genom åren och väger därefter dessa mot varandra.
War is peace.

Galileo

Inlägg av Galileo » tis 19 jan 2016, 12:42

MBY skrev: Vi kanske inte ska gå händelserna i förväg, men nu har ju en bild på GWs vapen dykt upp: http://www.expressen.se/nyheter/har-ar- ... revolvern/
Ser ut som en S & W "Highway Patrolman" med 4" pipa. Det ser ut att vara en Modell 27 eller en möjligen en 28 (betydligt ovanligare). Tämligen vanlig och väldigt ordinär. Den har vad man brukar benämna "Large-frame" eller "N-frame". Det är en lite kraftigare stomme och passar sådär om man har väldigt små händer. Anledningen är att avståndet till avtryckaren är lite längre än på K eller L-frame. Det resulterar i att man kan ha lite svårt att nå fram med pekfingret. Den var/är väldigt vanlig som tjänstevapen i USA. Det går bra att skjuta både .357 och .38 Special (samma kaliber, lite kortare hylsa och betydligt beskedligare laddning) i den. Undertill på pipan sitter ett klistermärke som förmodligen visar att den använts i sportskyttesammanhang och fått godkänt vid vapenkontrollen. Görs vid i princip alla officiella tävlingar. Med största sannolikhet alltså ett legalt vapen med full spårbarhet.

Då man bara har kulorna att utgå från kan det alltså vara nästan vilken S&W som helst i någon av kalibrarna som använts. Av räffel-spåren kan man sluta sig till att det är en S&W, men inte om det är en pipa på en .38 eller en .357 då det i många fall är precis samma pipa. Det kan alltså precis lika gärna vara en .38 Special revolver och INTE en "Magnum" som använts. Modell 14 är en revolver i .38 special som tillverkats i väldigt stora serier. Det finns även exempel på S & W revolvrar som använts i svenska försvaret i just kaliber .38 Special.

Kulorna är dock av en väldigt ovanlig typ, blykropp med en halvmantel av stål på toppen, förmodligen någon av den "gimmick-ammo" som säljs i USA. Inget som används i Sverige, vara sig vid Jakt eller målskytte. Jag tror det är lättare att hitta källan till ammunitionen än att hitta rätt revolver. Det kanske inte var ett så dumt val av vapen ändå..

Hittade en bild av ammunitionen. Finns/fanns också i .38 Special.

Bild

Edit: La till bilden på ammunitionen.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 19 jan 2016, 13:10

På tal om ensam gärningsman, är det någon här som har tittat på Christer Andersson? Vad jag kan se, den i så fall i särklass starkaste kandidaten så här långt.

Motiv, mordvapen, tillfälle, lik vittnesbeskrivning till utseende och begick självmord med pistol när polisen av (honom ovetandes) annat skäl kom och bultade på dörren. Sköt sönder sin TV när Palme var i bild. Besökte ofta ett kafé mitt emot mordplatsen från och med morddagen fram till sitt självmord. Enda revolvern i Stockholm som inte testades för mordet på OP: "Såld till en sydländsk knarkhandlare."

Christer Andersson: http://palmemordet.eu/palmemordet/mordaren/

Självmordet: http://palmemordet.eu

Edit: lade till parentes
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tis 19 jan 2016, 13:14

manifesto skrev:
PikeWake skrev:
manifesto skrev:Var i boken postulerar Wall en sådan?
Wall postulerar varken det ena eller det andra, han går på de uppgifter som kommit fram i fallet genom åren och väger därefter dessa mot varandra.
Vad bra! Då kanske du, som har koll på vad Wall skriver, kan förklara för mig vad val av vapen och skyttens vana (eller ovana) med detta vapen har med boken att göra? Jag kan nämligen inte se den kopplingen utan något mellanliggande steg.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 19 jan 2016, 13:26

PikeWake skrev:
manifesto skrev:Wall postulerar varken det ena eller det andra, han går på de uppgifter som kommit fram i fallet genom åren och väger därefter dessa mot varandra.
Vad bra! Då kanske du, som har koll på vad Wall skriver, kan förklara för mig vad val av vapen och skyttens vana (eller ovana) med detta vapen har med boken att göra? Jag kan nämligen inte se den kopplingen utan något mellanliggande steg.
Wall går på samstämmiga vittnesuppgifter vilka beskriver en lugn och smidig mördare som placerar båda skotten precis där de har dödande verkan (Lisbeth vrider sig millisekunden innan). Precis så hade en Christer Pettersson agerat fast ungefär tvärtom, givet hans psykiska profil, brist på vapenvana och allt annat än smidiga uppträdande.

Det här utesluter givetvis inte i sig att han var mördaren, men det ska läggas till det sammantagna bevisläget i bedömningen av hur trolig kandidat han kan anses vara.
War is peace.

Skriv svar