Jag gör inte det ivf. Problemet bara är att de konspirationsteorier, även de fullt inte så galna, som presenterats är dåliga. Man använder samma metoder som vilken truther som helst. Man har fantasifulla ad hoc-teorier, kör baklängesbevisning i förhållande till den "officiella"* teorin, letar fel och misstag i polisutredningen och tror att hittade sådana stärker sin egen teori, man konstruerar tänkbara politiska motiv för mordet. Man spekulerar kring personer som skulle kunna ha gjort mordet, trots ännu sämre bevisvärde än vad Lisbeths utpekande av Christer föreligger när vi talar om de personerna. Man kör med dubbla standarder där minsta möjliga fel i den "officiella" berättelsen helt gör den värdelös samtidigt som den egna berättelsen bara behöver vara principiellt möjlig.Matte skrev:I det läget är det bara att förvänta sig att det bland alla teorier om mordet också dyker upp rena stolligheter som att Ted Gärdestad eller Holmer själv skulle vara mördaren. Eller att Palme beställt mordet på sig själv. Men att a priori avfärda någon form av konspiration är ju bara dumt.
Så visst. Rent principiellt så avfärdar jag inte tanken på en konspiration. Men då måste det komma något mer än bara så-måste-det-vara-resonemang. Jag har försonat mig med att jag antagligen aldrig kommer få veta vem mördaren är. Men jag har inga problem och upplever det som hyfsat möjligt att det kan vara en alkoholist från Sollentuna.
*Notera citationstecken, med "officiell" så menar jag Christer Pettersson-hypotesen i och med att det var den som polis och åklagare valde att gå vidare till domstol med och det är därför som olika alternativa teorier tar spjärn mot den.