Uppfann CIA begreppet konspirationsteoretiker?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
manifesto

Re: Uppfann CIA begreppet konspirationsteoretiker?

Inlägg av manifesto » ons 07 okt 2015, 10:43

PikeWake skrev:Som sagt: det är skillnad på konspiration och konspirationsteori. Är vi inte överens om det så kommer vi inte längre här.
Känner du till någon konspiration som det inte finns någon teori om?
War is peace.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » ons 07 okt 2015, 11:23

manifesto skrev:
PikeWake skrev:Som sagt: det är skillnad på konspiration och konspirationsteori. Är vi inte överens om det så kommer vi inte längre här.
OK. Om du vill fortsätta att tro att "konspirationsteori" bara betyder "teori om en konspiration" så är det helt upp till dig. Då förstår jag i och för sig inte varför du blir upprörd över att någon kallar dig konspirationsteoretiker.

Som du förhoppningsvis börjar inse kommer jag inte att gå i fällan och börja glida på betydelsen av "konspirationsteori". Du hade lika gärna kunnat fråga mig "Känner du till någon alternativmedicin som är medicin?"
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 07 okt 2015, 14:32

PikeWake skrev:
manifesto skrev:
OK. Om du vill fortsätta att tro att "konspirationsteori" bara betyder "teori om en konspiration" så är det helt upp till dig.
Vad vill du addera till den definitionen?

PikeWake skrev:Då förstår jag i och för sig inte varför du blir upprörd över att någon kallar dig konspirationsteoretiker.

Som du förhoppningsvis börjar inse kommer jag inte att gå i fällan och börja glida på betydelsen av "konspirationsteori". Du hade lika gärna kunnat fråga mig "Känner du till någon alternativmedicin som är medicin?"
Jag vill inte att du ska glida med någonting. Tvärtom vill jag att du klart och tydligt förklarar vad du menar kännetecknar en konspirationsteori utöver att det är en teori om en konspiration.
War is peace.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » ons 07 okt 2015, 16:22

manifesto skrev:... Tvärtom vill jag att du klart och tydligt förklarar vad du menar kännetecknar en konspirationsteori utöver att det är en teori om en konspiration.
Och jag hävdar fortfarande att du vet det och att det annars vore märkligt att du tar illa upp när någon kallar dig konspirationsteoretiker.

En teori (i den allmänna betydelsen), oavsett om vad, kan vara mer eller mindre väl underbyggd. Begreppet i sig är objektivt och tar ingen hänsyn till hur någon uppfattar beläggen för teorin - det kan vara en bra teori eller en dålig teori. En teori om en ouppdagad konspiration är ingen vetenskaplig teori och det kanske i normalt språkbruk är bättre att kalla det för en "misstänkt konspiration", men för all del: det är inte fel att kalla den en teori. En bekräftad konspiration är just en konspiration och behöver inga teorier.

När man talar om en konspirationsteori har man infört en mer eller mindre subjektiv aspekt som alltid är negativ. Vad som kännetecknar den kan variera, förutom att slutsatsen av teorin alltid är att "det ligger en konspiration bakom detta". För att det ska gå från att vara en teori/misstanke om en konspiration till en konspirationsteori krävs vanligtvis att någon ser ett eller flera logiska felslut i teorin, gärna kombinerat med en närmast religiös övertygelse hos "teoretikern" om att alla som inte håller med om teorin är del av, eller har blivit duperade av den konspiration teoretikern tycker sig ha belägg för.

Nu kan du ägna dig åt att smula sönder den definitionen om du vill. Jag utger mig inte för att vara någon auktoritet inom lingvistik eller semantik, så det är förmodligen inte särskilt svårt. Jag hoppas ändå det "klart och tydligt" illustrerar den skillnad mellan begreppen som de flesta som använder dem verkar ha klart för sig. I vilket fall som helst kommer jag inte att förlänga det stickspåret.

Om du däremot kan hitta belägg för att "konspirationsteori" inte alls används som ett negativt laddat ord och därför allmänt kan användas i betydelsen "teori om konspiration" så kanske det blir intressant igen. Börja bara inte om på "det borde betyda"-spåret igen.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 07 okt 2015, 16:58

PikeWake skrev:Med andra ord är denna tråd ytterligare ett exempel på att Betteridges lag om rubriker stämmer. :wink:
:-) . I alla fall så verkar det som om begreppet användes, och användes negativt/nedsättande före 1961. Så att CIA myntade begreppet i sin nuvarande betydelse förefaller vara fel.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 07 okt 2015, 17:02

manifesto skrev:Vad vill du addera till den definitionen?
PikeWake har precis rätt. Ordet "teori" i begreppet "konspirationsteori" är inte samma teori som i det vetenskapliga teoribegreppet. En konspirationsteori är till sin natur icke-falsifierbar, motivsökande och expanderande, dvs växer med ad hoc så fort någon del kritiseras.

Historiska teorier om verkliga konspirationer är förstås teorier, ingenting annat. Dvs något som kan beläggas, falsifieras, kan användas för att förstå sammanhang och som ramverk. Alltså samma typ av teori som teoribegreppet (inom humaniora) används.

Att 9/11 var ett insiderjobb, e.dyl, är alltså en konspirationsteori.
Att 9/11 var en konspiration av en klick islamska fundamentalister med kopplingar till Saudiarabien och Afghanistan är ingen konspirationsteori, utan en historisk teori (eller en blandvetenskaplig teori).

Att en konspiration låg bakom mordet på Gustav III är historia. Att det var aliens e.dyl vore en konspirationsteori. Ibland är det givetvis så att det finns okända konspirationer eller element i skeenden, men de kan då behandlas som riktig vetenskap eller i formen av konspirationsteoretiserande.

Begreppet konspirationsteori är mer eller mindre vigt till stollidéer vars natur är att de är pseudovetenskapliga och ej faktiskt seriöst avser förklara något. En konspirationsteori går alltid mot konsensus, mot bättre vetande, mot forskning och oftast är det ingen konspiration alla bakom fenomenet som blir tillägnat en konspirationsteori.

Och precis som PikeWake konstaterar, om du själv inte anammar gängse bild utan vill se "konspirationsteori" som förutsättningslös "teori om en konspiration" så är det lite svårt att köpa att/om du vänder dig mot att bli kallad för konspirationsteoretiker.

Och, nej, CIA uppfann inte begreppet och att det ens skulle spela någon som helst roll är en red herring. CIA sägs för övrigt ha myntat begreppet "plausible deniability", vilket är ett väldigt viktigt och nyttigt begrepp inom informationssäkerhet. Dvs, den öppna forskningen har anammat, vidgat och stringent definierat begreppet. Självklart är "konspirationsteoretiker" nedsättande. Det vet alla skeptiker. Det ska vara nedsättande på samma sätt som "kreationist" eller "homeopat" är det. I samtliga fall är det självförvållat av pseudovetaren, inte av skeptikerrörelsen eller CIA...

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 07 okt 2015, 21:40

Tryggve skrev:Angående användning av begreppet: jag sökte lite, och hittade denna diskussion på ett forum för engelska språket.

http://english.stackexchange.com/questi ... -after-jfk

Här har skribent sökt på Goggle books och jämfört hur begreppet har använts. Detta är vad hen har att säga om det .
Did use of “conspiracy theory” increase and did its connotative meaning shift from neutral to negative?

My go-to tool for historical usage questions, Google Ngram viewer, shows that usage of “conspiracy theory" increased after the assassination. But it was increasing since the early 40s — before the CIA was even founded.

But did its connotation change? I looked at 10 books published before 1961 and 10 published after, in both cases taking the first 10 that come up in a Google Books search. In books following 1961, I found six negative and two neutral mentions (in two, there was no preview). In books before 1961, there were three negative and five neutral. The books were not randomly selected, but it does show people used it negatively before 1964.

We can also examine the quotation from Barrie England’s answer in greater depth: “The claim that Atchison was the originator of the repeal may be termed a recrudescence of the conspiracy theory first asserted by Colonel John A. Parker of Virginia in 1880.” The use of recrudescence in medicine to indicate the return of a disease in medicine and its derivation from a Latin word for “to become raw again” mean that this passage isn't complimenting Colonel Parker by calling his idea a “conspiracy theory.”

OED’s second definition comes before 1964 and is also negative. It comes from Karl Popper, writing about the “conspiracy theory” of history, which he associates with people deluded into thinking they can make “heaven on earth” and need to counter (imagined) conspiracies with their own.

So the term “conspiracy theory” did become more popular after the assassination, although its popularity had been growing already. But its negative connotation has been there from the start.
Där har vi ju svart på vitt att det inte var CIA som lanserade begreppet konspirationsteoretiker, då var det någon som for med osanning i den andra tråden i alla fall, sånt är ju så irriterande.
manifesto skrev:Frågan i rubriken är en så kallad halmgubbe. Dvs, frågeställaren hittar på att någon har hävdat det för att därpå kunna visa att det är befängt och därmed tror sig samtidigt kunna undvika att diskutera det som verkligen påstås.

[...]
Det är ingen halmgubbe. Du skrev ordagrant "CIA & co lanserade "konspirationsteoretiker".

http://www.synonymer.se/?query=lansera
Synonymer till lansera
införa, hitta på, föra fram, introducera, göra känd, hjälpa fram
https://sv.wiktionary.org/wiki/lansera
lansera

sätta igång
framkasta
införa på marknaden, vanligen med hjälp av en reklamkampanj eller dylikt
Ingen. Halmgubbe. Här.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 08 okt 2015, 03:32

PikeWake skrev:
manifesto skrev:... Tvärtom vill jag att du klart och tydligt förklarar vad du menar kännetecknar en konspirationsteori utöver att det är en teori om en konspiration.
Och jag hävdar fortfarande att du vet det och att det annars vore märkligt att du tar illa upp när någon kallar dig konspirationsteoretiker.

En teori (i den allmänna betydelsen), oavsett om vad, kan vara mer eller mindre väl underbyggd. Begreppet i sig är objektivt och tar ingen hänsyn till hur någon uppfattar beläggen för teorin - det kan vara en bra teori eller en dålig teori. En teori om en ouppdagad konspiration är ingen vetenskaplig teori och det kanske i normalt språkbruk är bättre att kalla det för en "misstänkt konspiration", men för all del: det är inte fel att kalla den en teori. En bekräftad konspiration är just en konspiration och behöver inga teorier.
Fel. En bekräftad konspiration bekräftas just i form av en teori.

PikeWake skrev:När man talar om en konspirationsteori har man infört en mer eller mindre subjektiv aspekt som alltid är negativ. Vad som kännetecknar den kan variera, förutom att slutsatsen av teorin alltid är att "det ligger en konspiration bakom detta". För att det ska gå från att vara en teori/misstanke om en konspiration till en konspirationsteori krävs vanligtvis att någon ser ett eller flera logiska felslut i teorin, gärna kombinerat med en närmast religiös övertygelse hos "teoretikern" om att alla som inte håller med om teorin är del av, eller har blivit duperade av den konspiration teoretikern tycker sig ha belägg för.
Du menar alltså att det är de dåligt- eller rent av obefintligt underbyggda teorierna om konspirationer som är de som ska benämnas konspirationsteorier, men inte de teorier som är bättre underbyggda?

PikeWake skrev:Nu kan du ägna dig åt att smula sönder den definitionen om du vill. Jag utger mig inte för att vara någon auktoritet inom lingvistik eller semantik, så det är förmodligen inte särskilt svårt. Jag hoppas ändå det "klart och tydligt" illustrerar den skillnad mellan begreppen som de flesta som använder dem verkar ha klart för sig. I vilket fall som helst kommer jag inte att förlänga det stickspåret.
Det här är så On Topic något kan vara i den här tråden. Och nej, du har fortfarande inte klart och tydligt redogjort för hur du definierar begreppet konspirationsteori. Se min fråga ovan.

PikeWake skrev:Om du däremot kan hitta belägg för att "konspirationsteori" inte alls används som ett negativt laddat ord och därför allmänt kan användas i betydelsen "teori om konspiration" så kanske det blir intressant igen. Börja bara inte om på "det borde betyda"-spåret igen.
Tvärtom så är det just dess allestädes negativa betydelse som jag finner besynnerlig. Konspirationer förekommer överallt på planeten, på alla nivåer, inom alla samhällets sektorer i detta nu och har så gjort sedan vi människor lärde oss att tala och tänka.

Att alla teorier om dessa konspirationer skulle inbegripas i ordet konspirationsteori och därmed dela detta ords mycket nedsättande konnotationer är vad jag kan se mycket egendomligt, för att inte säga bisarrt.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 08 okt 2015, 04:56

MBY skrev:
manifesto skrev:Vad vill du addera till den definitionen?
PikeWake har precis rätt. Ordet "teori" i begreppet "konspirationsteori" är inte samma teori som i det vetenskapliga teoribegreppet. En konspirationsteori är till sin natur icke-falsifierbar, motivsökande och expanderande, dvs växer med ad hoc så fort någon del kritiseras.
Så, om du låt säga har en historisk teori om att mordet på x genomfördes som ett led i en konspiration, så är det en historisk teori om en konspiration, inte en konspirationsteori?

MBY skrev:Historiska teorier om verkliga konspirationer är förstås teorier, ingenting annat. Dvs något som kan beläggas, falsifieras, kan användas för att förstå sammanhang och som ramverk. Alltså samma typ av teori som teoribegreppet (inom humaniora) används.
Men säg mig, hur kategoriserar du då två sinsemellan likvärdiga teorier om en föregiven konspiration, när endast en av dem kan vara korrekt?

Vidare, hur betecknar du en teori om en pågående, ej historisk, konspiration?

MBY skrev:Att 9/11 var ett insiderjobb, e.dyl, är alltså en konspirationsteori.
Att 9/11 var en konspiration av en klick islamska fundamentalister med kopplingar till Saudiarabien och Afghanistan är ingen konspirationsteori, utan en historisk teori (eller en blandvetenskaplig teori).
Är det för att du menar att den ena teorin är bättre belagd än den andra?

Blandvetenskaplig teori?

MBY skrev:Att en konspiration låg bakom mordet på Gustav III är historia. Att det var aliens e.dyl vore en konspirationsteori. Ibland är det givetvis så att det finns okända konspirationer eller element i skeenden, men de kan då behandlas som riktig vetenskap eller i formen av konspirationsteoretiserande.

Så, vem är det som slutligen avgör vad som skiljer historiska/blandvetenskapliga teorier om konspirationer från konspirationsteorier?

FN?

MBY skrev:Begreppet konspirationsteori är mer eller mindre vigt till stollidéer vars natur är att de är pseudovetenskapliga och ej faktiskt seriöst avser förklara något. En konspirationsteori går alltid mot konsensus, mot bättre vetande, mot forskning och oftast är det ingen konspiration alla bakom fenomenet som blir tillägnat en konspirationsteori.
Fast här spänner du ju vagnen framför hästen? En konspirationsteori är stolliga teorier om konspirationer och att de är stolliga vet man eftersom att de är konspirationsteorier.

MBY skrev:Och precis som PikeWake konstaterar, om du själv inte anammar gängse bild utan vill se "konspirationsteori" som förutsättningslös "teori om en konspiration" så är det lite svårt att köpa att/om du vänder dig mot att bli kallad för konspirationsteoretiker.
Nej. Jag ber PikeWake förklara hur man skiljer mellan olika konspirationsteorier genom att kalla vissa för konspirationsteorier, men kalla andra konspirationsteorier för, ja vad?

MBY skrev:Och, nej, CIA uppfann inte begreppet ...
Ah, här hakar du i skunkjobbs halmgubbe trots att jag påtalat den klart och tydligt tidigare i tråden.

Varför gör du det?

MBY skrev:och att det ens skulle spela någon som helst roll är en red herring.
Va?

MBY skrev:CIA sägs för övrigt ha myntat begreppet "plausible deniability", vilket är ett väldigt viktigt och nyttigt begrepp inom informationssäkerhet. Dvs, den öppna forskningen har anammat, vidgat och stringent definierat begreppet. Självklart är "konspirationsteoretiker" nedsättande. Det vet alla skeptiker. Det ska vara nedsättande på samma sätt som "kreationist" eller "homeopat" är det. I samtliga fall är det självförvållat av pseudovetaren, inte av skeptikerrörelsen eller CIA...
Spännande. Återigen, jag eftersöker ordets mer precisa definition och ärmed dess analytiska förtjänster, till skillnad från dess mer uppenbart propagandistiska användbarhet.

Jag ser inte hur du har visat det med det här inlägget.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 08 okt 2015, 05:42

skunkjobb skrev:
Tryggve skrev:Angående användning av begreppet: jag sökte lite, och hittade denna diskussion på ett forum för engelska språket.

http://english.stackexchange.com/questi ... -after-jfk

Här har skribent sökt på Goggle books och jämfört hur begreppet har använts. Detta är vad hen har att säga om det .
Did use of “conspiracy theory” increase and did its connotative meaning shift from neutral to negative?

My go-to tool for historical usage questions, Google Ngram viewer, shows that usage of “conspiracy theory" increased after the assassination. But it was increasing since the early 40s — before the CIA was even founded.

But did its connotation change? I looked at 10 books published before 1961 and 10 published after, in both cases taking the first 10 that come up in a Google Books search. In books following 1961, I found six negative and two neutral mentions (in two, there was no preview). In books before 1961, there were three negative and five neutral. The books were not randomly selected, but it does show people used it negatively before 1964.

We can also examine the quotation from Barrie England’s answer in greater depth: “The claim that Atchison was the originator of the repeal may be termed a recrudescence of the conspiracy theory first asserted by Colonel John A. Parker of Virginia in 1880.” The use of recrudescence in medicine to indicate the return of a disease in medicine and its derivation from a Latin word for “to become raw again” mean that this passage isn't complimenting Colonel Parker by calling his idea a “conspiracy theory.”

OED’s second definition comes before 1964 and is also negative. It comes from Karl Popper, writing about the “conspiracy theory” of history, which he associates with people deluded into thinking they can make “heaven on earth” and need to counter (imagined) conspiracies with their own.

So the term “conspiracy theory” did become more popular after the assassination, although its popularity had been growing already. But its negative connotation has been there from the start.
Där har vi ju svart på vitt att det inte var CIA som lanserade begreppet konspirationsteoretiker, då var det någon som for med osanning i den andra tråden i alla fall, sånt är ju så irriterande.
Nej, du öser på med en felaktig tolkning av vad jag hävdar. Förutsatt din källa har rätt så kvarstår trots det mitt påstående att:
manifesto skrev:Äh, vad fåniga ni är. CIA & co lanserade "konspirationsteoretiker" efter mordet på president John F. Kennedy som ett skällsord för att få tyst på den massiva kritiken av den officiella utredningen och dess slutsats om att Lee Harvey Oswald var ensamt skyldig, med motivet att han ska ha varit en "knäppgök".
1. Jag har inte påstått att CIA "uppfann" ordet konspirationsteoretiker.

2. CIA använde ordet konspirationsteoretiker i dess uteslutande nedsättande betydelse i den propagandakampanj man inledde kort efter mordet på JFK för att attackera kritiker av Warrenkommissionen och dess slutsatser och mer specifikt kritik av CIA.

3. Ordet konspirationsteori, med dess nedsättande betydelse, fick ett starkt uppsving i offentlig diskurs vid en tidpunkt som sammanfaller med starten på kritiken av WC och därpå CIA's propagandakampanj för att tysta den

4. Jag preciserade mig med följande inlägg som du väljer att ignorera: http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=710442#p710442
manifesto skrev:Jag kanske ska tillägga att Richard Hofstadters artikel, "The Paranoid Style in American Politics", fick ett mycket stort genomslag i amerikansk politisk debatt och då som en hälsosam efterskrift till McCarthy-eran och dess häxjakt på liberala fritänkare på vänsterkanten. Dvs, idiothögern assisterade av bl.a. Hoover/FBI och Hunt/Texas Oil och John Birch Society piskade upp en kommunistskräck genom att ljuga ihop olika konspirationsteorier om hur viktiga amerikanska institutioner, allt från Hollywood, skolväsen ända upp till presidenten själv, höken Eisenhower, var infiltrerade av sovjetkommunistiska femtekolonnare.

Det här förklarar varför så stora delar av amerikanskt samhällsliv, inklusive namnkunniga liberaler på vänsterkanten, åtminstone initialt var så mottagligt för begreppet "conspiracy theorist" och dess nya pejorativa konnotationer, fast nu med en 180 graders u-sväng till de som ifrågasatte Warrenkommissionens slutsatser.

Natt blir dag och dag blir natt.
Dvs, CIA & co valde inte ut epitetet på måfå, tvärtom så låg det i tiden. Däremot blåste de upp det till snudd på hysteriska dimensioner (oh, the irony) samt vände på det 180 grader så att det fick motsatt verkan den som sansade moderata krafter åsyftat (i.e. Hofstadter m.fl.).

skunkjobb skrev:
manifesto skrev:Frågan i rubriken är en så kallad halmgubbe. Dvs, frågeställaren hittar på att någon har hävdat det för att därpå kunna visa att det är befängt och därmed tror sig samtidigt kunna undvika att diskutera det som verkligen påstås.

[...]
Det är ingen halmgubbe. Du skrev ordagrant "CIA & co lanserade "konspirationsteoretiker".
Om du tittar riktigt noga så ser du en liten punkt i slutet av ditt 'citat'. Finns den där i originaltexten?

skunkjobb skrev:http://www.synonymer.se/?query=lansera
Synonymer till lansera
införa, hitta på, föra fram, introducera, göra känd, hjälpa fram
https://sv.wiktionary.org/wiki/lansera
lansera

sätta igång
framkasta
införa på marknaden, vanligen med hjälp av en reklamkampanj eller dylikt
Ingen. Halmgubbe. Här.
Jo. Du har felciterat mig och därutöver tolkat in hej vilt det du tror du behöver för att inte framstå som mindre bemedlad.

Effekten blev i stället den motsatta.
War is peace.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 08 okt 2015, 07:06

manifesto skrev:
skunkjobb skrev:

[...]
Om du tittar riktigt noga så ser du en liten punkt i slutet av ditt 'citat'. Finns den där i originaltexten?
Snarare saknas det ett citationstecken. Eftersom jag är en saktmodig man som snarare friar än fäller, så förmodar jag att det ska sitta före, och inte efter, den aktuella punkten. (Kanske kunde man satt en annan typ av citationstecken runt 'konspirationsteoretiker', för att göra citatet mer överskådligt, men det är mer en estetisk fråga.)

Så du kan nog ta det lugnt
Ingen tror att du satt punkt
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 08 okt 2015, 08:42

manifesto skrev:Är det för att du menar att den ena teorin är bättre belagd än den andra?
Hur skulle du själv definiera en teori om konspiration, som inte har några historiska belägg?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 08 okt 2015, 08:53

Dûrion Annûndil skrev:
manifesto skrev:Är det för att du menar att den ena teorin är bättre belagd än den andra?
Hur skulle du själv definiera en teori om konspiration, som inte har några historiska belägg?
Jag måste precis som alla andra ta hänsyn till ordets gängse betydelse, kontext, teorins resonemang, uppsåt, avsändare, etc. Min poäng är att alla ej fullt ut bevisade teorier om eventuella konspirationer inte är likvärdiga med avseende på sanningsvärde, rimlighet eller uppsåt.

Det är minerad mark och i värsta fall går förövare fria.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 08 okt 2015, 09:31

Ett nyss inkommet exempel.

Det har sedan sextiotalet förekommit mycket tydliga indikationer på att Nixon saboterade LBJ's fredssamtal med Nordvietnam bl.a. för att därmed omintetgöra hans vicepresident Hubert Humphreys chanser att vinna nästa presidentval. Evidensen var många och det mesta pekade på att det var så det förhöll sig. Trots det har man från GOP's sida konsekvent tillbakavisat det här och det ofta med epitetet conspiracy theorist som de klistrat på varje grävande journalist som vågat lyfta frågan och peka på det uppenbara.

Nu har det hela bekräftats av insidern och republikanske konservativa kolumnisten George Will.
Nixon's sabotage of the Vietnam peace talks was confirmed by transcripts of FBI wiretaps. On November 2, 1968, LBJ received an FBI report saying Chernnault told the South Vietnamese ambassador that "she had received a message from her boss: saying the Vietnamese should "hold on, we are gonna win."

As Will confirms, Vietnamese did "hold on," the war proceeded and Nixon did win, changing forever the face of American politics—with the shadow of treason permanently embedded in its DNA.
Tror du/ni att det här snabbare hade uppdagats och gjorts känt för den bredare allmänheten om det inte hade kategoriserats som just en conspiracy theory?

Hur många miljoner oskyldiga vietnameser, kambodjaner, laotier och unga amerikanska män dog eller fick sina liv förstörda på grund av det här? Ska ni dela ut era jävla foliehattar till dem också?

Postumt?
War is peace.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tor 08 okt 2015, 09:37

Ja, men då så:

Alla konspirationsteorier är konspirationsteorier utom mina konspirationsteorier, eftersom de egentligen är teorier om konspirationer som konspirationen* vill misskreditera genom att kalla dem ”konspirationsteorier”.

*) CIA, Illuminati, ZOG, Big Pharma, KGB, Frimurarna, PK-vänstern, Bögkonspirationen, SJW, NSA, ISIS, PRV, Landstinget Dalarna, Stay Behind, Tempelriddarna, CDC, Luftfartsverket, OTO, Sions Vise, VoF, Bilderberggruppen, Vatikanen, FIFA, SPECTRE, Rosencreuzarna, Volkswagen, Humanisterna, Ahnenerbe, Läkemedelsverket, Röda Arméfraktionen, PTS, Mossad, Google, Hellfire Club, Hells Angels, PRO, rymdödlor, Apple, Xenu, de som uppfan mynttoaletten, Migrationsverket, OPEC...

Skriv svar