Människan kan delas in i olika biologiska raser.

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Människan kan delas in i olika biologiska raser?

Ja
6
15%
Nej
30
73%
Frågan är felställd
5
12%

Antal röster: 41

Användarvisningsbild
PikeWake

Re: Människan kan delas in i olika biologiska raser.

Inlägg av PikeWake » mån 11 jan 2016, 15:35

Frågan "Kan mänskligheten delas in i olika biologiska raser?" är rätt fiffigt ställd, tycker jag.
Om det vore så, så skulle det nämligen behöva finnas en definierad mängd raser och kriterier för vad som gäller för att tillhöra dem. Alla individer skulle kunna "delas in", dvs rasbestämmas utifrån dessa kriterier.

Är det någon som har sett en sådan lista med definitioner och kriterier som skulle fungera? (Testa dig själv: hur många raser finns det?)
Om det skulle finnas en sådan lista och en överväldigande majoritet av individerna skulle hamna i kategorin "blandras", skulle det räknas som en indelning i raser?
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » mån 11 jan 2016, 16:12

PikeWake skrev:(Testa dig själv: hur många raser finns det?)
Två. Korta (<1.7 m) och långa(≥1.7 m).

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » mån 11 jan 2016, 16:27

Tony skrev:
PikeWake skrev:(Testa dig själv: hur många raser finns det?)
Två. Korta (<1.7 m) och långa(≥1.7 m).
:smile2:
Du har en poäng där. Kriterierna bör naturligtvis vara ärftliga egenskaper inom "rasen". Det händer ju ibland att korta föräldrar får långa barn och vice versa.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » lör 30 jan 2016, 05:10

Nils D skrev:Att det finns rasism i världen säger jag inte emot, men jag är tveksam till att man verkligen bekämpar den genom att INTE tala om att det finns genetisk skillnader mellan folkgrupper. Jag personligen vet att skillnaderna ligger i en ytterst liten del av de egenskaper som utgör en människa, men de kan vara väldigt iögonenfallande, som pigmentering. Med erfarenhet av att ha en utvecklingsstörd storebror så vet jag hur människor stirrar inför det främmande, och jag hyser inga förhoppningar om att det någonsin ska upphöra. Men efter det initiala stirrandet, så brukar man se bortom det "avvikande", och känna igen det som jag själv delar i den andre.
Om man försöker mota Olle i grind genom att inte tala om skillnaderna, så är min övertygelse att de bara trycks ner i en tryckkokare och ploppar upp när ens egen inre Tourette tar över och när man är på fyllan och villan.
Vill man demonisera och göra andra illa så kommer man ändå alltid hitta de argument man tycker sig behöva.
Jo, det kan nog de flesta hålla med om. Problemet är inte skillnaderna, utan hur vi talar om dem. När vi ska tala om skillnader mellan saker på s.a.s. en objektiv eller vetenskaplig grund så är det ju bäst om vi talar just i sådana termer. Genetisk variation, haplotyper, folkvandringar, osv, kan vi ju tala om och det kan inbegripa så olika discipliner som evolutionär genetik, mikrobiologi eller historia, arkeologi och paleontologi. Det är alldeles uppenbart att människor varierar i utseende, intelligens, osv och att det finns drag här som är miljöstyrda, familjära eller på populationsnivå. Problemet är uppdelningen och just uppdelningen i raser. Ras, även om entydig definition saknas, är ju ett uteslutande begrepp. Dvs, du tillhör antingen en ras eller en annan eller så är du en "blandras". Men du har inte två "rasidentiteter" samtidigt. Så är det också med enskilda gener, dvs du har antingen dessa två eller några andra två alleler av en specifik gen. Så "ras" blir som ett genbegrepp som innefattar hela fenotypen, vilket blir märkligt, bökigt och meningslöst. Och, utslagsrösten har ju precis som du säger alltid utseendet haft. Det behöver knappast sägas att utseende är en väldigt dålig indikator på vilka gener du bär förutom möjligen just de utseendegivande generna i närmast godtycklig konstellation.

Till saken hör ju att "raser" när det kommer till människor alltid är ett fåtal, tre, fem eller åtta eller liknande. Aldrig två, aldrig tusentals. Eftersom det inte finns tre, fem eller åtta haplotyper eller ursprung eller utseenden eller folkslag så har "ras" helt enkelt ingen bäring på vilka gener eller vilket arv en människa har. Begreppet passar bättre där man faktiskt har konstlad separation och där individer "breeds true", dvs systematisk avel.

Så, det finns två st "Olle", och den ena ska motas i grind (ras), den andra är ett aktivt forskningsområde (genetik, medicin, ursprung, etc). Jag tror det är viktigt att göra den distinktionen. Problemet är att rastrollen gärna flyttar frågor från den senare till den förra och varje nytt eller etablerat sakförhållande inom vetenskapen leder till "aha - det finns alltså raser ändå!". Det är ju bekymmersamt. Men jag tror det enklaste är då att tala om de vetenskapliga sakerna i vetenskapliga termer och inte använda ordet "ras", helt enkelt.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 02 feb 2016, 15:47

Den gråa ekorren har olika färger beroende på geografi. Det är inte olika "raser" utan vad biologerna vill kalla det för "melanistisk undergrupp".
As the name suggests, the eastern gray squirrel has predominantly gray fur, but it can have a brownish color. It has a usual white underside as compared to the typical brownish-orange underside of the fox squirrel.[8] It has a large bushy tail. Particularly in urban situations where the risk of predation is reduced, both white[9] – and black-colored individuals are quite often found. The melanistic form, which is almost entirely black, is predominant in certain populations and in certain geographic areas, such as in large parts of southeastern Canada. Genetic variations within these include individuals with black tails and black-colored squirrels with white tails. (See Tree squirrel for more information on these color variations.)
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » lör 13 feb 2016, 03:21

skunkjobb skrev:
micke.d skrev:Kan du? Vilken precision har du, gissningsvis?
Vadå då, vad är problemet?

Skulle den här mannen lika gärna kunna ha sina rötter i Europa eller Amerika som i Australien?
Bild
Yttre attribut och genetiskt ursprung har faktiskt inte så mycket att göra med varandra. Utseende kan ändras av evolutionär utveckling. Och yttre drag kan föras in i en population av ett fåtal individer över några generationer.

T.ex. den traditionella befolkningen runt Tchadsjön har störst andel av haplogruppen r1b (Y-DNA) i världen. Samma haplogrupp är den absolut mest dominerande i västeuropa.

Finns alltså en hyfsat stor sannolikhet att den här fiskarfamiljen har delade (på ett jämförelsemässigt plan närliggande) förfäder med kanske Queen Elizabeth eller Francois Hollande.
Bild
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Skriv svar