Frisk luft

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
niklasz

Frisk luft

Inlägg av niklasz » lör 21 nov 2015, 14:42

Det är ju vanligt att man hör råd om att vistas i "friska luften". Finns det något fog för detta och då menar jag att just luften utomhus skulle vara bättre än inomhus. Givetvis förutsätter jag då att huset i jämförelsen inte är ett radonhus med mycket mögel och annat, utan ett hus i bra skick med välfungerande ventilation
Att det kan finnas effekter som t ex produktion av D-vitamin av att utsättas för UV-strålning, att man tenderar att ha en mer fysiskt aktiv livsstil utomhus än inomhus, njuta av fågelsång och så vidare, är faktorer som kan tala för vistelse i "friska luften", men då är det inte luften i sig som står för det positiva, utan andra saker som i viss grad korrelerar med vistelse i så kallad frisk luft. Vad jag är ute efter är alltså någon form av stöd/motargument i forskning om det verkligen finns hälsoskäl att vistas i "frisk luft".

Användarvisningsbild
harald

Re: Frisk luft

Inlägg av harald » lör 21 nov 2015, 16:23

I normalfallet bör nog utomhusluften ha högre syrehalt än inomhusluften. Ventilationen blir nog i praktiken aldrig 100%-ig.

Jag skulle tro att folk som pratar om "friska luften" nästan alltid innefattar de övriga effekterna av utevistelse i begreppet, när det inte handlar om vädring.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 24 nov 2015, 18:09

Rent kemiskt är luften i en bostad i tätort bättre än uteluften eftersom det är mer föroreningar och partiklar i uteluften, effekten på hälsan är dock större av att man rör på sig och får bättre kondition med mera.
There is no spoon.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 25 nov 2015, 09:31

Att "dålig luft" orsakade sjukdomar (eller rentav alla sjukdomar) var en vanlig föreställning från antiken och framåt ibland kallad "miasmateorin" i motsats till "bakterieteorin". Engelska wikipedia påstår att vetenskapen gav upp tanken först på 1880-talet.

Så ifall någon talar om "frisk luft" kan du elakt påpeka att de är cirka 130 år efter sin tid. Önskar jag hade vetat det när mamma tjatade på sin innesittarpojke.

Sensemaker

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 25 nov 2015, 10:06

Å andra sidan verkar det som att på dagis där de är ute hela tiden - ur och skur eller vad det nu heter - är det mindre vanligt att barnen blir sjuka. Bakterier och virus sprids antagligen sämre utomhus.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 25 nov 2015, 11:10

micke.d skrev:Å andra sidan verkar det som att på dagis där de är ute hela tiden - ur och skur eller vad det nu heter - är det mindre vanligt att barnen blir sjuka. Bakterier och virus sprids antagligen sämre utomhus.
Ja, ifall jag mötte samma antal och samma sorts människor ute eller inne kan jag tänka mig att risken att bli sjuk är mindre utomhus. Nu tror väl jag att den viktigaste faktorn är hur många potentiellt sjuka människor du möter och ifall du står nära nog för deras virus att nå dig.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 26 nov 2015, 12:01

harald skrev:I normalfallet bör nog utomhusluften ha högre syrehalt än inomhusluften. Ventilationen blir nog i praktiken aldrig 100%-ig.
Syrehalten sjunker inte i en vanlig bostad med normal ventilation. Däremot stiger koldioxidhalten vilket kan leda till ökad trötthet.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tor 26 nov 2015, 12:59

Johannes skrev:
harald skrev:I normalfallet bör nog utomhusluften ha högre syrehalt än inomhusluften. Ventilationen blir nog i praktiken aldrig 100%-ig.
Syrehalten sjunker inte i en vanlig bostad med normal ventilation. Däremot stiger koldioxidhalten vilket kan leda till ökad trötthet.
Ja, du har rätt här. Det skall nog mycket till innan låg syrehalt ger besvär innan hög koldioxidhalt gör det, i det här sammanhanget.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Skriv svar