Ta ett helt ovaccinerat barn till Indien?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Ta ett helt ovaccinerat barn till Indien?

Inlägg av kipphebel3 » tis 01 dec 2015, 07:16

Rent intuitivt känner jag att det vore att utsätta barnet för en oacceptabel risk. Är det skäl nog för ett tvångsomhändertagande?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Jonas_R

Re: Ta ett helt ovaccinerat barn till Indien?

Inlägg av Jonas_R » tis 01 dec 2015, 09:37

Det låter onekligen otroligt oansvarigt men jag skulle bli mycket förvånad om det skulle leda till några som helst åtgärder från samhällets sida. Att inte vaccinera sina barn är ju inte olagligt vad jag vet, trots att barnet kan ta allvarliga skador av de vanliga barnsjukdomarna - så jag skulle gissa att samma praxis gäller i ett sådant här fall.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 01 dec 2015, 10:26

Nej, inte ensamt skäl nog för tvångsomhändertagande. Dock borde det enligt min åsikt kunna bidra till ett sånt beslut om föräldrarna även på andra sätt försummar barnet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 01 dec 2015, 12:10

Jo, ungefär så resonerar jag. Socialtjänsten har det inte lätt. Ibland blir det liv för att de omhändertar barn och ibland blir det liv för att de inte gör det.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 01 dec 2015, 12:21

När jag läste trådrubriken så associerade jag helt åt ett annat håll.
Att barnet kanske smittas av en barnsjukdom i Indien är sannolikt ingen större katastrof eftersom det svenska barnet sannolikt har god hälsa och motståndskraft samt förutsättningar för att komma under god vård med goda hygieniska förhållanden.

Men jag vände på kuttingen. Om det svenska barnet är smittat med en barnsjukdom som inte brutit ut vid avresan så riskerar ju det svenska barnet att smitta indiska barn som sannolikt har levt under sämre förhållanden, har sämre motståndskraft och kanske saknar möjligheter att komma under god vård under hygieniska förhållanden.

Min poäng: Att ta ovaccinerade barn från ett i-land till ett u-land är oansvarigt främst med tanke tanke på u-landets barn.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 04 dec 2015, 11:43

qqwwee1115 skrev:Att inte vaccinera sina barn är ju inte olagligt vad jag vet,
Att utsätta sina barn för onödig allvarlig risk (vanvård, vårdslöshet etc) är väl däremot det?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Skriv svar