Randi + CIA & co = sant?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Hans S

Re: Randi + CIA & co = sant?

Inlägg av Hans S » ons 02 dec 2015, 20:58

Kan du kolla om jag kan ta med det i min CV? Låter bra med Must och jag är ju här ibland.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 02 dec 2015, 22:11

Äter Carl XVI spädbarn? Jag ställer bara frågan.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 02 dec 2015, 22:22

Hans S skrev:Kan du kolla om jag kan ta med det i min CV? Låter bra med Must och jag är ju här ibland.
Absolut. Hävda att du behärskar militanta härskartekniker i din CV. Du kan använda mig som referens.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 02 dec 2015, 22:42

Vitnir skrev:Äter Carl XVI spädbarn? Jag ställer bara frågan.
Är det många på nätet som undrar det? Finns det anledning att misstänka det?

Jag ställer bara frågan.
War is peace.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 03 dec 2015, 13:21

I dokumentet som länkades till innan så finns även bild på en (antal jag) illusionist/magiker som gör korttricks. Han har en viss likhet med Fredrik Reinfeldt i mina ögon, om än kanske något yngre. Sidan 15.

Men för att vara allvarlig, jag har som sagt sett att Teller finns med på bild på sista sidan, med ett citat. Är det detta som gör att trådstartaren menar att Teller har erbjudit sina tjänster till dessa organisationer? Att det är han har som satt ihop dokument/presentationen?

Mitt intryck är att den som har gjort presentationen (och vars namn väl är utsuddat på sista sidan), har lagt in en bild på Teller och ett citat på sista bilden för att summera. Teller är ju som sagt inte hellre den enda illusionisten som förekommer på bild i presentationen, även om han verkar vara den enda som är namngiven av dem.

Just detta känns lite svagt som bevis för att Teller har erbjudit sina tjänster till brittiska underrättelseorganisationer, men det kanske finns mer. Om det finns mer så vore det kanske på sin plats att det länkas till det, och gärna med lite mer exakta uppgifter så att man slipper gå igenom rätt stora dokument.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 03 dec 2015, 15:11

Samtliga vettiga frågeställningar, Tryggve. Kommer att göra ett sök om ett par tre dagar. Återkommer.
War is peace.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 03 dec 2015, 16:23

manifesto skrev:Samtliga vettiga frågeställningar, Tryggve. Kommer att göra ett sök om ett par tre dagar. Återkommer.
Lol!!'
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 03 dec 2015, 18:57

Bild

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 03 dec 2015, 19:00

Kan ingen stoppa denna lyteskomik? Vi har uppenbart att göra med en störd skribent.
They don't like it up'em, you know!

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 03 dec 2015, 19:06

Anders G skrev:Kan ingen stoppa denna lyteskomik? Vi har uppenbart att göra med en störd skribent.
Varför tycker du det, Anders G?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 03 dec 2015, 19:16

pwm skrev:Bild
Jag vet inte riktigt vad du vill säga med den bilden, pwm, men jag antar att du har dina skäl.

1. Jag läser runt en hel del på sociala medier och stöter gång på gång på inlägg som hävdar att det förkommer att betalda skribenter sprider desinformation på uppdrag av diverse säkerhetstjänster världen över.

Är det något som du bestrider?

2. Under senare tid har jag även noterat att en hel del anklagelser har handlat om hur organiserade skeptiker har kopplingar till samma säkerhetstjänster och att dessa är särskilt duktiga på disinfo eftersom de ofta är professionella magiker.

Är det något som du bestrider?

3. Jag länkar nu till misstänkta sådana kopplingar och frågar forumet och VoF om den sortens misstankar har varit uppe för diskussion tidigare. I forumet eller annorstädes.

Är det något med det här som du tycker är fel och i så fall, varför?
War is peace.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 03 dec 2015, 19:41

manifesto skrev:
3. Jag länkar nu till misstänkta sådana kopplingar och frågar forumet och VoF om den sortens misstankar har varit uppe för diskussion tidigare. I forumet eller annorstädes.
Dock får man väl säga att de misstänka kopplingar som du har länkat till hittills kanske inte är sådär väldigt starka?

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 03 dec 2015, 19:43

Tryggve skrev:
manifesto skrev:
Dock får man väl säga att de misstänka kopplingar som du har länkat till hittills kanske inte är sådär väldigt starka?
Därav frågan om ni har diskuterat det. Som sagt, jag ska kolla runt lite mer fokuserat om ett par dgr när jag får tid.
War is peace.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 03 dec 2015, 20:08

manifesto skrev: Därav frågan om ni har diskuterat det. Som sagt, jag ska kolla runt lite mer fokuserat om ett par dgr när jag får tid.
Jag tror inte att det har diskuterats på forumet. Vad jag vet, jag kan ha missat det. Jag kan inte direkt påstå att jag har sökt.

Och nu kanske jag tjatar, men....

...du skrev ju faktiskt i startinlägget "fler välkända skeptiker som bjuder ut sina tjänster", och länkade till dokument med Teller. Du skriver i ett senare inlägg: "Och det här, att Teller (Pen & Teller) kränger sina tjänster till CIA's systerorganisation i UK, MI6/MI5, är det också jättekul?"

Det ger ju inte mig intrycket att du tycker att det är "svag koppling". Du verkar ju snarare säga att det mer eller mindre är ett faktum att Teller erbjuder sina tjänster till dessa organisationer?
Men om du nu faktiskt håller med om att det inte räcker med en bild på en person i en presentation för att mena att den arbetar åt en organisation så är det ju bra.

Det är väl för övrigt knappast omöjligt att CIA (eller för den delen FBI eller andra myndigheter) skulle anlita illusionister som t ex föreläsare. Men det aktuella dokumentet verkar ju vara en föreläsning/presentation om "cyber decpetion", och att man vill skapa "cyber magicians", och frågan är väl om det just är sådant som Teller et al är duktiga på. Det är väl snarare så att man har med bilder på illusionister för att illustrera att man ska "trolla med information" eller något sådant (min tolkning).

EDIT: lade till ett par meningar.

Skriv svar