Randi + CIA & co = sant?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
nanowire

Re: Randi + CIA & co = sant?

Inlägg av nanowire » ons 02 dec 2015, 16:12

Det intressanta i samanhanget tycker jag snarare är att följa TS färd på det sluttande konspiratoriska planet.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 02 dec 2015, 16:18

manifesto skrev:
blixtochdunder skrev:Kanske inte vore så dumt om CIA anlitar James Randi och Penn-Teller. Möjligheten finns ju att dom får bra och goda råd, eller är CIA enbart ren ondska per definiton?
Oavsett CIA's eventuella ondska så bör man nog deklarera det samarbetet innan man uttala sig i politiskt laddade frågor. "Ondska" är ett knepigt ord.
Så vad i helvete är det du är ute efter?
Uppenbarligen tycker du det är läckert att påstå att JREF är köpt av CIA men är inte hederlig nog att säga det... Du sprider bara en massa dynga.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » ons 02 dec 2015, 16:26

manifesto skrev: Du menar att det är fel att undersöka Randi's eventuella kopplingar till amerikansk säkerhetstjänst? Snacka om :O=
Du har inte undersökt någonting. Det du håller på med är "JAQing off".
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 02 dec 2015, 16:36

I rent förebyggande syfte: tagga ned tonen lite.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 02 dec 2015, 16:43

PikeWake skrev:
manifesto skrev: Du menar att det är fel att undersöka Randi's eventuella kopplingar till amerikansk säkerhetstjänst? Snacka om :O=
Du har inte undersökt någonting. Det du håller på med är "JAQing off".
Jag inleder min undersökning med att fråga forumet/föreningen om det här är något som har varit uppe för diskussion tidigare. Jag fick svaret att så inte var fallet.

Vad gäller Teller från Pen & Teller så finns ju bevisen svart på vitt att han bjuder ut sitt företags tjänster till brittisk säkerhetstjänst, MI5/6, och dennas nära samarbete med CIA är ju knappast någon hemlighet: https://edwardsnowden.com/wp-content/up ... -a-new.pdf

Det är utomordentligt viktigt att känna till samarbetspartners, uppdragsgivare, etc, vid bedömningen av en persons och/eller organisations föregivna neutralitet. Om JREF sponsrars av företag/individer som har tjänat miljarders av dollars på 9/11 och efterspel så är det synnerligen viktigt att man åtminstone tydligt deklarerar det när man ger sig in i debatten om hur samma 9/11 gick till. Var lojaliteter finns, om inte annat.
War is peace.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 02 dec 2015, 16:44

manifesto skrev: Och det här, att Teller (Pen & Teller) kränger sina tjänster till CIA's systerorganisation i UK, MI6/MI5, är det också jättekul?
Jag kollade igenom det dokumentet, det jag hittade med Teller var en bild på honom på sista sidan, med ett citat från 1998. "Conjuring with information". Finns det mer?

EDIT: mer med Teller i dokumentet alltså, jag kanske uttryckte mig lite oklart.

EDIT 2: det verkar för övrigt finnas bilder och citat från andra personer i dokumentet, även om dessa personer väl idag är döda. Jag tror inte att man kan utgå från att en person som finns med i ett (hemligt) dokument (eller om det är en presentation) ens har gett tillstånd till MI5/6 att använda bilderna.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 02 dec 2015, 16:56

nanowire skrev:Det intressanta i samanhanget tycker jag snarare är att följa TS färd på det sluttande konspiratoriska planet.
Och ännu mer intressant att du inte förklarar hur du kom fram till den slutsatsen.
War is peace.

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » ons 02 dec 2015, 17:42

Det bästa är att allting går att spåra.

Inlägget som avslöjar kopplingen till CIA som länkas till i trådstarten är daterat den 4:e februari 2014. Mindre än 6 månader senaretvingas JREF ge upp forumet. Och året efter avslutas det framgångsrika programmet för att träna disinfo-agenter i att skriva ordentligt. Jag säger inte att allting hänger ihop- jag bara lyfter frågan...

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 02 dec 2015, 18:03

jak skrev:Det bästa är att allting går att spåra.

Inlägget som avslöjar kopplingen till CIA som länkas till i trådstarten är daterat den 4:e februari 2014. Mindre än 6 månader senaretvingas JREF ge upp forumet. Och året efter avslutas det framgångsrika programmet för att träna disinfo-agenter i att skriva ordentligt. Jag säger inte att allting hänger ihop- jag bara lyfter frågan...
1. Det förkommer på sociala medier en hel del anklagelser om att personer från skeptikerrörelsen (främst USA) har kopplingar till CIA & co.

2. Jag frågar forumet om det här är något som har lyfts och diskuterats inom rörelsen.

Jag får inte fråga det?
War is peace.

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » ons 02 dec 2015, 18:14

manifesto skrev:
jak skrev:Det bästa är att allting går att spåra.

1. Det förkommer på sociala medier en hel del anklagelser om att personer från skeptikerrörelsen (främst USA) har kopplingar till CIA & co.

2. Jag frågar forumet om det här är något som har lyfts och diskuterats inom rörelsen.

Jag får inte fråga det?
Varifrån fick du tanken att jag sa att du inte fick fråga det?

Ingen har stoppat dig från att fråga det. Ingen har raderat ditt inlägg. Flera personer har svarat i tråden.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 02 dec 2015, 18:15

jak skrev:
manifesto skrev:1. Det förkommer på sociala medier en hel del anklagelser om att personer från skeptikerrörelsen (främst USA) har kopplingar till CIA & co.

Jag får inte fråga det?

Ingen har stoppat dig från att fråga det. Ingen har raderat ditt inlägg. Flera personer har svarat i tråden.
Ok, får inte fråga det utan att bli attackerad. Du känner att frågan är obefogad?
War is peace.

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » ons 02 dec 2015, 18:36

manifesto skrev:
jak skrev:
manifesto skrev:1. Det förkommer på sociala medier en hel del anklagelser om att personer från skeptikerrörelsen (främst USA) har kopplingar till CIA & co.

Jag får inte fråga det?

Ok, får inte fråga det utan att bli attackerad. Du känner att frågan är obefogad?
Har jag attackerat dig?

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 02 dec 2015, 19:57

Hur är det med kopplingen mellan Must och VoF?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » ons 02 dec 2015, 20:03

manifesto skrev:Ok, får inte fråga det utan att bli attackerad. Du känner att frågan är obefogad?
Du menar: Är det din rätt att ställa kontroversiella frågor oemotsagd?

Svar: Nej det är det inte.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 02 dec 2015, 20:11

Hans S skrev:Hur är det med kopplingen mellan Must och VoF?
Skulle väl vara de militanta härskarteknikerna. De måste ju ha kommit någonstans ifrån.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar