När alla dör

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Kobo

När alla dör

Inlägg av Kobo » lör 26 dec 2015, 15:23

Enligt vetenskapen upplever vi just nu den sjätte perioden i planetens historia när många arter dör ut under en relativt kort period. En viktig skillnad mot tidigare perioder är dock att den här gången är det en enskild art som orsakar många av de andra arternas undergång. Vetenskapsjournalisten och författaren Karin Bojs berättar. Föredraget avslutas med ett samtal lett av moderatorn Johanna Koljonen. Inspelat i Apelrydsskolans konsertsal, Båstad, den 5 augusti 2015. Arrangör: Axfoundation.
http://urplay.se/Produkter/191379-UR-Sa ... amma-serie

Bojs menar att vi står inför den sjätte massutrotningen som drabbar våra barnbarns barnbarn med faran för klimatet, som verkar något långt.
Man kan inte bo på Rivieran om 50 år men Sverige blir toppen.
Hon är mest oroad för sura hav.

Men att vi har chansen att välja så det stannar vid 2-3 graders ökning.

En skeptiker försökte med det vanliga, så Bojs framhöll att det inte är så många kvar av dem och en del är knutna till oljebolagen, så vill man inte välja klimatet kan man ta försurningen istället.

Bojs är lite rörig men prisbelönt kunnig och jag har ansett samma sak länge, att det är slut om vi inte skärper oss. Men har budskapet gått hem?

Sista mätningen var bra, försäkringsbolagen varnar, näringslivet och Kina vaknar så det finns hopp.

Nästa talare varnade för att fosfaterna tar slut.

Användarvisningsbild
greisa

Re: När alla dör

Inlägg av greisa » tor 31 dec 2015, 18:50

”När alla dör” var en riktigt tankeväckande rubrik, nästan som då min syster kommenterade en kollegas tanke om framtiden ”om jag dör...” med ”när jag dör..” sorgligt nog dör vi alla till sist och då är det slut med poster från mig iaf :) Vi dör alla, är det så svårt att förstå..?

Människan som art kommer att överleva mig med tusentals år, den insikten gör mig glad när jag tänker på mina barn och barnbarn, men naturligtvis kommer människan som art och fenomen att dö.

Jag har en religiös barndom i den frireligiösa sektorn, den med predikanter som tjänat miljoner och tjänar miljoner på människors vidskepelse och rädslor. Döden och jakten efter ungdom är en miljardindustri som lovar men inte levererar :)

Själv lever jag lite på övertid, fick en väldigt ovanlig form av blodcancer som bara har en överlevnadsprocent på 50% efter ett år. Nu, detta nyår lever jag fortfarande med helt ny benmärg och en otrolig tacksamhet till vår Svenska sjukvård som lyckades ge mig 3+++ år till att leva älska och uppleva. När jag skriver vår Svenska sjukvård så är det så att om jag levat i något annat land som t.ex. USA så hade de inte den kompetens som behövdes i mitt fall. Jag lever och har hälsan och är en medborgare som aldrig kommer att klaga över skatter, tvärt emot så anser jag att den kompetens som finns i Huddinge och på Karolinska ska ges mer resurser! Sverige är världsledande och varför ska vi inte ta hand om det och utveckla det vidare?

/Greger

Användarvisningsbild
Kobo

Inlägg av Kobo » fre 01 jan 2016, 10:15

Enligt vetenskapen upplever vi just nu den sjätte perioden i planetens historia när många arter dör ut under en relativt kort period. En viktig skillnad mot tidigare perioder är dock att den här gången är det en enskild art som orsakar många av de andra arternas undergång. Vetenskapsjournalisten och författaren Karin Bojs berättar.
Det handlar om att vi tar livet av oss alla själva och kan välja väg i klimatfrågan. Hon är prisad för sitt kunnande och inte ensam precis, många håller med nu om det vi kunnat förstå i minst 10 år.

Användarvisningsbild
Kobo

Inlägg av Kobo » tor 24 mar 2016, 15:06

greisa skrev:”När alla dör” var en riktigt tankeväckande rubrik, nästan som då min syster kommenterade en kollegas tanke om framtiden ”om jag dör...” med ”när jag dör..” sorgligt nog dör vi alla till sist och då är det slut med poster från mig iaf :) Vi dör alla, är det så svårt att förstå..?

Människan som art kommer att överleva mig med tusentals år, den insikten gör mig glad när jag tänker på mina barn och barnbarn, men naturligtvis kommer människan som art och fenomen att dö.

Jag har en religiös barndom i den frireligiösa sektorn, den med predikanter som tjänat miljoner och tjänar miljoner på människors vidskepelse och rädslor. Döden och jakten efter ungdom är en miljardindustri som lovar men inte levererar :)

Själv lever jag lite på övertid, fick en väldigt ovanlig form av blodcancer som bara har en överlevnadsprocent på 50% efter ett år. Nu, detta nyår lever jag fortfarande med helt ny benmärg och en otrolig tacksamhet till vår Svenska sjukvård som lyckades ge mig 3+++ år till att leva älska och uppleva. När jag skriver vår Svenska sjukvård så är det så att om jag levat i något annat land som t.ex. USA så hade de inte den kompetens som behövdes i mitt fall. Jag lever och har hälsan och är en medborgare som aldrig kommer att klaga över skatter, tvärt emot så anser jag att den kompetens som finns i Huddinge och på Karolinska ska ges mer resurser! Sverige är världsledande och varför ska vi inte ta hand om det och utveckla det vidare?

/Greger
Om och när vi dör börjar bli alltmer osäkert.

Rätt, mer resurser men brist på pengar tyvärr.

Snuten92

Inlägg av Snuten92 » fre 29 apr 2016, 00:01

Döden är något jag helst unviker att grunna på :nervous:

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » lör 30 apr 2016, 11:00

Enligt vetenskapen
Något vi i vart fall redan ser - oavsett hur allt går - är att denna forskningskommunikationsapparat, inom klimat, med geovetenskapens komplexitet och utspriddhet, inte stod pall för belägring och invasion från intressenter. Den hann inte mogna in i någon roll att lita på; byggdes den öht för att motstå det egentligen?

lunar

Inlägg av lunar » mån 04 jul 2016, 19:42

Den globala uppvärmningen är starkast runt polerna så vi har fått mer av den globala uppvärmningen än andra delar av jordklotet.

Uppvärmningen stod still ett tag och alla var lite förbryllade men nu vet man att haven stod för uppehållet och hart tagit upp en hel del av uppvärmningen samt koldioxid som försurar haven.
Uppvärmningen och försurningen i haven håller på ta död på korallerna och dör för många koraller ut kommer fisken i haven och att minska drastiskt.

I ett TV program där alla dessa negativa saker som händer togs upp ställdes frågan om det var för sent att göra något åt dem men det är det inte även om det börjar brännas.

Det farliga med polernas uppvärmning är att isen binder stora mängder metangas som är en mycket värre gas än koldioxid att höja temperaturen.
Även grått har nyanser.

Skriv svar