Oklart från Johan Rockström?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Johannes
Inlägg: 4029
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Johannes » lör 02 jan 2016, 20:07

Kobo skrev: En klimatpåverkan med 5-6% som ökar är inte att förakta då all ökning kan vara fatal.
Anta att du har en aktivitet A som släpper ut 5%, och en aktivitet B som släpper ut 30%. Kostnaden för att minska utsläppen från A är 100 pengar per procentenhet. Kostnaden för att minska utsläppen från B är 10 pengar per procentenhet.

Var tycker du det är smartast att börja, att minska utsläppen från A eller B?
Kobo skrev:Naturligtvis kan man med enkla styrmedel dra ner som myndigheter nu har order om. Vad stoppar miljöavgifter eller skatter?
Det som stoppar, eller i all fall gör det väldigt svårt, är att flyget är internationellt. Jag håller med om att EU bör införa högre skatter och avgifter men det kommer inte göra någon större skillnad för utsläppen. Det kommer leda till upplägg av den här typen: i stället för att flyga direkt till Thailand kommer man flyga till t ex Ryssland eller Turkiet (och betala den högre skatten på den korta resan), och sedan flyga vidare därifrån skattefritt. Så länge inte flertalet länder kan komma överens om skatter på flyg kommer åtgärderna vara rätt tandlösa.

Användarvisningsbild
Kobo
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Kobo » mån 04 jan 2016, 10:52

Johannes skrev:
Kobo skrev: En klimatpåverkan med 5-6% som ökar är inte att förakta då all ökning kan vara fatal.
Anta att du har en aktivitet A som släpper ut 5%, och en aktivitet B som släpper ut 30%. Kostnaden för att minska utsläppen från A är 100 pengar per procentenhet. Kostnaden för att minska utsläppen från B är 10 pengar per procentenhet.

Var tycker du det är smartast att börja, att minska utsläppen från A eller B?
Kobo skrev:Naturligtvis kan man med enkla styrmedel dra ner som myndigheter nu har order om. Vad stoppar miljöavgifter eller skatter?
Det som stoppar, eller i all fall gör det väldigt svårt, är att flyget är internationellt. Jag håller med om att EU bör införa högre skatter och avgifter men det kommer inte göra någon större skillnad för utsläppen. Det kommer leda till upplägg av den här typen: i stället för att flyga direkt till Thailand kommer man flyga till t ex Ryssland eller Turkiet (och betala den högre skatten på den korta resan), och sedan flyga vidare därifrån skattefritt. Så länge inte flertalet länder kan komma överens om skatter på flyg kommer åtgärderna vara rätt tandlösa.
Så resonerar SD som med asylmigranter, gör inget här du kan göra där och är delvis rätt. Men att låta bli en resa är ingen utgift, vi sparar ex. 100.000+ på att stanna hemma.

Att beskatta andra länder nej, obligatorisk klimatkompensation i biljetten ja.

Användarvisningsbild
Johannes
Inlägg: 4029
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Johannes » mån 04 jan 2016, 11:25

Kobo skrev:Så resonerar SD som med asylmigranter, gör inget här du kan göra där och är delvis rätt. Men att låta bli en resa är ingen utgift, vi sparar ex. 100.000+ på att stanna hemma.

Att beskatta andra länder nej, obligatorisk klimatkompensation i biljetten ja.
Eftersom du verkar ha problem att förstå vad jag skriver så klargör jag för tredje gången: jag är för ökade skatter/avgifter för flyg i EU. Men det vad Sverige eller EU ensamt gör kommer inte påverka flyget globalt i någon stor utsträckning. EU kan bara påverka priset på biljetter på flyg som utgår från eller landar inom EU. De kan inte lägga en obligatorisk klimatkompensation på biljetter från t ex St Petersburg till Bangkok.

Det finns inget sätt att förhindra att folk åker på solsemester till Thailand i ett fritt land med marknadsekonomi.

Användarvisningsbild
Kobo
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Kobo » mån 04 jan 2016, 13:56

Johannes skrev:
Kobo skrev:Så resonerar SD som med asylmigranter, gör inget här du kan göra där och är delvis rätt. Men att låta bli en resa är ingen utgift, vi sparar ex. 100.000+ på att stanna hemma.

Att beskatta andra länder nej, obligatorisk klimatkompensation i biljetten ja.
Eftersom du verkar ha problem att förstå vad jag skriver så klargör jag för tredje gången: jag är för ökade skatter/avgifter för flyg i EU. Men det vad Sverige eller EU ensamt gör kommer inte påverka flyget globalt i någon stor utsträckning. EU kan bara påverka priset på biljetter på flyg som utgår från eller landar inom EU. De kan inte lägga en obligatorisk klimatkompensation på biljetter från t ex St Petersburg till Bangkok.

Det finns inget sätt att förhindra att folk åker på solsemester till Thailand i ett fritt land med marknadsekonomi.
Ingen ska förhindras men det ska vara dyrt att åka långt, det finns sol i EU. Resan beskattas redan indirekt här och slutdestination framgår av biljetterna. Enda risken är att biljettförsäljningen flyttar utomlands. Folk är redan med på att betala det i biljetten här men det är krångligt så bara 1% gör det. Man kunde passa på nu när utsläppsrätter är billiga?

Användarvisningsbild
Johannes
Inlägg: 4029
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Johannes » mån 04 jan 2016, 15:30

Kobo skrev:Enda risken är att biljettförsäljningen flyttar utomlands.
Jag förstår inte det argumentet. Det är väl ingen som idag drar sig för att köpa biljetter med Norwegian för att det är utländskt? Eller vilket flygbolag som helst utom SAS?

Användarvisningsbild
Kobo
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Kobo » mån 04 jan 2016, 20:40

Johannes skrev:
Kobo skrev:Enda risken är att biljettförsäljningen flyttar utomlands.
Jag förstår inte det argumentet. Det är väl ingen som idag drar sig för att köpa biljetter med Norwegian för att det är utländskt? Eller vilket flygbolag som helst utom SAS?
De flesta köper nog av en Resebyrå då man ofta kombinerar olika bolag. Vi har köpt en hel del och bara ibland i Norge.

Användarvisningsbild
Johannes
Inlägg: 4029
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Johannes » tis 05 jan 2016, 09:29

Kobo skrev:De flesta köper nog av en Resebyrå då man ofta kombinerar olika bolag.
Nu är det inte 1993 längre...

Användarvisningsbild
Johannes
Inlägg: 4029
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Johannes » tis 05 jan 2016, 09:34

Kobo skrev: Vi har köpt en hel del och bara ibland i Norge.
Du kan inte köpa biljetter med Norwegian någon annanstans än i Norge. I praktiken köper du förstås på deras websida och då märks det inte så tydligt att du är på en norsk handelsplats, men juridiskt är det så. Likadant är det med alla flygbolag, du handlar på en utländsk webplats om det är ett utländskt bolag.

Användarvisningsbild
Kobo
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Kobo » tis 05 jan 2016, 13:30

Johannes skrev:
Kobo skrev:De flesta köper nog av en Resebyrå då man ofta kombinerar olika bolag.
Nu är det inte 1993 längre...
Typ Flygresor.se och Ving är resebyråer och i TV ser vi folk som går in i en butik.

Användarvisningsbild
Kobo
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Kobo » tis 05 jan 2016, 13:39

Johannes skrev:
Kobo skrev: Vi har köpt en hel del och bara ibland i Norge.
Du kan inte köpa biljetter med Norwegian någon annanstans än i Norge. I praktiken köper du förstås på deras websida och då märks det inte så tydligt att du är på en norsk handelsplats, men juridiskt är det så. Likadant är det med alla flygbolag, du handlar på en utländsk webplats om det är ett utländskt bolag.
Jag köper direkt av dem ibland om det blir bästa pris, men ofta kombineras det med SAS åt ena hållet som man kan hitta hos en resebyrå för bästa restider, då innebär det en viss osäkerhet att köpa av varje bolag när man kan köpa allt i ett hos en agent. En av agenterna finns i Norge men de flesta finns här. Fördelen med direktbokning är att man lättare kan ändra, än att gå via en agent som vill ha betat för det. SAS har ex. öppet köp, hos en agent och Norwegian gäller direktbetalning.

Vi har åkt ut på nästan alla lov de senaste åren, så härvan med bokningar och regler sitter ganska bra vad som ingår och inte. Betalar man utomlands gäller givetvis deras regler att se upp med, speciellt med Ryan som är provat en gång. Norwegian har plus med internet, enda dit vi åker.

Lägger man på 300 bryr sig fåtalet, men med 2000 lär det flyttas utrikes en hel del.

Användarvisningsbild
Johannes
Inlägg: 4029
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Johannes » tis 05 jan 2016, 15:08

Kobo skrev: Typ Flygresor.se och Ving är resebyråer och i TV ser vi folk som går in i en butik.
Ditt argument var att det skulle bli så krångligt att köpa biljetter utomlands så bara 1% skulle göra det. Tror du verkligen att 99% skulle avstå bara för att webplatsen heter .com i stället för .se?

Användarvisningsbild
Johannes
Inlägg: 4029
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Johannes » tis 05 jan 2016, 15:10

Kobo skrev:Vi har åkt ut på nästan alla lov de senaste åren, så härvan med bokningar och regler sitter ganska bra vad som ingår och inte. Betalar man utomlands gäller givetvis deras regler att se upp med, speciellt med Ryan som är provat en gång. Norwegian har plus med internet, enda dit vi åker.
Du verkar inte precis leva som du lär vad gäller flygresor...

Användarvisningsbild
Kobo
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Kobo » tis 05 jan 2016, 16:58

Johannes skrev:
Kobo skrev: Typ Flygresor.se och Ving är resebyråer och i TV ser vi folk som går in i en butik.
Ditt argument var att det skulle bli så krångligt att köpa biljetter utomlands så bara 1% skulle göra det. Tror du verkligen att 99% skulle avstå bara för att webplatsen heter .com i stället för .se?
Nej jag skrev att bara 1% betalar klimatkompensation nu

Användarvisningsbild
Kobo
Inlägg: 344
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av Kobo » tis 05 jan 2016, 16:59

Johannes skrev:
Kobo skrev:Vi har åkt ut på nästan alla lov de senaste åren, så härvan med bokningar och regler sitter ganska bra vad som ingår och inte. Betalar man utomlands gäller givetvis deras regler att se upp med, speciellt med Ryan som är provat en gång. Norwegian har plus med internet, enda dit vi åker.
Du verkar inte precis leva som du lär vad gäller flygresor...
Vi har betalat klimatkompensation

Användarvisningsbild
matsw
Inlägg: 7263
Blev medlem: fre 10 feb 2006, 23:20

Re: Oklart från Johan Rockström?

Inlägg av matsw » tis 05 jan 2016, 17:30

Kobo skrev:
Johannes skrev:
Kobo skrev:Vi har åkt ut på nästan alla lov de senaste åren, så härvan med bokningar och regler sitter ganska bra vad som ingår och inte. Betalar man utomlands gäller givetvis deras regler att se upp med, speciellt med Ryan som är provat en gång. Norwegian har plus med internet, enda dit vi åker.
Du verkar inte precis leva som du lär vad gäller flygresor...
Vi har betalat klimatkompensation
"Klimatkompenation"? Så du köper dig fri?
Vad tror du tt "klimatkompensationen" ska åstadkomma? Den misnkar inte mängden CO2 i biosfären.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Skriv svar