Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Matte

Re: Mordet på Olof Palme

Inlägg av Matte » ons 19 feb 2020, 20:21

Det rör på sig i utredningen. Krister P ställer ett möjligt åtal i utsikt. Jag hinner inte följa detta just nu. Någon annan som läst och hunnit tänka efter?
Samtidigt kommer en ny bok av Lars Borgnäs. Jag håller honom för en seriös journalist. Har bara läst ett par kommentarer, men han verkar laborera med ett slags alternativt mötesscenario, där Lisbeth antas ha gjort upp om mötet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 20 feb 2020, 15:45

Det krävs hyfsad vana med ett vapen för att kunna använda det korrekt samt att man inte är för nervös. Om det var en magnumrevolver med kort pipa har det en elak rekyl, med en tung 6tums pipa är det inte så farligt och man bör få iväg två tre skott på tio sekunder utan problem.
Valet av vapen har delat experterna förstår jag, en del hävdar att det tyder på en amatör och andra tycker tvärtom. Visst kan jag tycka att det är ett onödigt kraftfullt vapen men för en van skytt är det inget hinder att skjuta med precision även med detta vapen. Men vad vet jag, jag skjuter bara på papptavlor.
There is no spoon.

Lösningen

Inlägg av Lösningen » fre 21 feb 2020, 07:16

Sören F skrev:
sön 08 dec 2019, 22:10
Sören F skrev:
sön 08 dec 2019, 13:12
Lösningen skrev:
tor 05 dec 2019, 18:19
myndigheterna, som nu har en lösning, de i nuläget inte kan presentera
För att de saknar tillräckligt med bevismaterial?
..eller gm är avliden?
Han lever och det verkar som han nu ska åtalas för mordet.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 21 feb 2020, 08:13

Vitnir skrev:
tor 20 feb 2020, 15:45
Det krävs hyfsad vana med ett vapen för att kunna använda det korrekt samt att man inte är för nervös. Om det var en magnumrevolver med kort pipa har det en elak rekyl, med en tung 6tums pipa är det inte så farligt och man bör få iväg två tre skott på tio sekunder utan problem.
Valet av vapen har delat experterna förstår jag, en del hävdar att det tyder på en amatör och andra tycker tvärtom. Visst kan jag tycka att det är ett onödigt kraftfullt vapen men för en van skytt är det inget hinder att skjuta med precision även med detta vapen. Men vad vet jag, jag skjuter bara på papptavlor.
Valet av ett kraftfull vapen och ammunition av metal piercing typ kan ju faktiskt indikera planering. Palme ägde en skyddsväst, men det är obekant när och var han bar den. Mördaren kunde då ta höjd för detta. Som du skriver kräver mordet vapenvana och det var utan tvivel en kallblodig fan, Inga jämförelser i övrigt, men Anckarström var utrustad både med en extra pistol och en dolk för att ge kungen en nådastöt, men hade inte nerver att genomföra det.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Lösningen

Inlägg av Lösningen » fre 21 feb 2020, 10:41

Matte skrev:
fre 21 feb 2020, 08:13
Valet av ett kraftfull vapen och ammunition av metal piercing typ kan ju faktiskt indikera planering. Palme ägde en skyddsväst, men det är obekant när och var han bar den. Mördaren kunde då ta höjd för detta. Som du skriver kräver mordet vapenvana och det var utan tvivel en kallblodig fan, Inga jämförelser i övrigt, men Anckarström var utrustad både med en extra pistol och en dolk för att ge kungen en nådastöt, men hade inte nerver att genomföra det.
Nej, ny teknisk bevisning när det gäller vapen och ammunition avslöjar att det var en fullständig amatör, det är också därför en kula träffar Lisbeths kappa.

Palmeåklagaren: Har gjorts provskjutningar
Åklagaren Krister Petersson antyder att ny teknisk bevisning kan lösa mordet.

https://www.svd.se/palmeaklagaren-vi-bo ... ran-borjan

Eftersom det är klara paralleller mellan de två morden, är din jämförelsen med Anckarström, ok.

"Strax före midnatt var det någon som sade ”Bon soir bon masque” och lade en hand på kungens axel. Just då vände sig kungen något åt vänster och i samma ögonblick tryckte Anckarström av skottet"
http://www.tidhjul.n.nu/bok-iii

Bild
Anckarström skjuter kungen i ryggen med sin vänstra hand :wink:

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » fre 21 feb 2020, 13:40

Lösningen skrev:
fre 21 feb 2020, 07:16
Tror ju jag vet vem du syftar på, och det vore dramatiskt på sitt vis, om ditt är det resonemang som ska rullas ut :shock: Bara att vänta..

Lösningen

Inlägg av Lösningen » fre 21 feb 2020, 17:41

Sören F skrev:
fre 21 feb 2020, 13:40
Lösningen skrev:
fre 21 feb 2020, 07:16
Tror ju jag vet vem du syftar på, och det vore dramatiskt på sitt vis, om ditt är det resonemang som ska rullas ut :shock: Bara att vänta..
Ja, när förundersökningen är klar (våren/försommaren 2020) fattar åklagaren beslut om att väcka åtal eller inte. En förundersökning läggs ned om det saknas tillräckliga bevis mot den som är misstänkt för brottet. Min uppfattning är att åklagaren har tillräckliga bevis. Det borde vara något som ligger nära mitt resonemang, ja.

Det är viktigt för hela Sverige att vi får en lösning på mordet.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 22 feb 2020, 13:50

Andelen skyttar som använder magnumvapen och andra grovkalibriga vapen och som också laddar egen ammunition är rätt hög, således kan man lika gärna stoppa kulan i ett vapen för 38special eftersom det är exakt samma kaliber, det är bara hylsan som är förlängd i magnumvarianten. Men med tanke på att den dödande kulan gick rätt igenom kroppen kan jag förstå att de tänkte magnum direkt även om helmantlade kulor i klenare ammunition också har den risken. Det var med den motiveringen polisen gick över till expanderande ammunition som inte är helmantlade, risken för tredje part skulle minska.
Benämningen skottsäker väst är lite diffus enligt mig, för amerikaner där helmantlad ammunition är förbjuden och kallas för copkillers kanske den är skottsäker. I Sverige tror jag motsvarande väst kallas för knivväst för det är vanligare med mantlad ammunition här. En skottsäker väst här är en Michelingubbedräkt med pansarplåtar.
Bland sportskyttar väljer man kulor efter andra kriterier och det kan bli både halv och helmantlade kulor eller rent av helt omantlade blykulor för de som gjuter egna kulor.
Med detta vill jag egentligen bara säga att man inte kan säga så mycket med ledning av att man endast har hittat två avskjutna kulor.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » sön 23 feb 2020, 14:20

Matte skrev:
ons 19 feb 2020, 20:21
Det rör på sig i utredningen. Krister P ställer ett möjligt åtal i utsikt. Jag hinner inte följa detta just nu. Någon annan som läst och hunnit tänka efter?
I flashbacktråden är det om SE - där får man ta höjd för en förstorande Filter-effekt - och därnäst väl CA, plus det NF som förekommit också här - kanske samma. En bubblare är sydafrikaspåret. Även CP som sista utväg.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 24 feb 2020, 15:13

I min värld kräver ett åtal eller ett konstaterande att mordet är uppklarat i polisiär mening (dvs. gärningsmannen död eller motsvarande) att det gäller CP eller någon som är förväxlingsbar med honom. Vi får se.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » mån 24 feb 2020, 16:22

Vitnir skrev:
lör 22 feb 2020, 13:50
...för amerikaner där helmantlad ammunition är förbjuden och kallas för copkillers.
Helmantlad ammunition är inte förbjuden i USA (full metal jacket), mig veterligen inte i någon stat. Däremot ammunition som 9mm 39B kan vara förbjuden då den har högre genomslagsförmåga mot t.ex. kroppsskydd.

https://www.ammunitiontogo.com/index.ph ... tal-jacket

Edit: Vidare läsning: https://www.guns.com/news/2011/10/26/th ... ler-bullet

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 25 feb 2020, 11:48

Lösningen skrev:
fre 21 feb 2020, 10:41
Nej, ny teknisk bevisning när det gäller vapen och ammunition avslöjar att det var en fullständig amatör, det är också därför en kula träffar Lisbeths kappa.

Palmeåklagaren: Har gjorts provskjutningar
Åklagaren Krister Petersson antyder att ny teknisk bevisning kan lösa mordet.

https://www.svd.se/palmeaklagaren-vi-bo ... ran-borjan
Vad står det i länken? Bakom betalvägg, så jag har antagit att "provskjutning" och "ny teknisk bevisning" handlar om att man vet något nytt om vapnet, inte att man gjort någon sorts rekonstruktion med godtyckligt passande vapen.

Det senare verkar, hmm, lite sent påtänkt och för att det ska vara nyttigt måste nya vittnesuppgifter framkommit som ändrar/ifrågasätter den bild av händelseförloppet som gällt i 30 år.

Jag är pessimistisk i det stora hela, men en möjlig väg framåt som skulle kunna föra fram facit är om vapnet hittades och vägen till vapnet går via en misstänkt person. Om det inte är vad det handlar om, så ska man nog tolka "åtal eller nedläggning" som just nedläggning med en redovisning om vad man vet, eller åtal för medhjälp eller skyddande av brottsling. Jag tror inte man har en livs levande GM. Förutom Pettersson så är ju flera andra personer av intresse döda nu, inklusive denne Christer Andersson och Stig Engström (som jag aldrig fastnat för). Jag har glömt för mycket nu för att komma ihåg varför, men Christer Andersson var väl en "favorit" hos mig. Om jag inte missminner mig palmehatare, känd relation med vapen, våldsam, bodde i närheten.

Ni som kan juridik, t.ex. Per C, får gärna förklara signifikansen av "nedläggning". Ingen preskriptionstid går ju ut så min amatörtolkning är att man antingen är helt säker på att "polisiärt" klara upp det, eller helt säker på att det inte går att gå vidare. Utan åtal, inget offentligt förundersökningsprotokoll, så hur ska polisen på ett lagligt sätt kunna offentliggöra allt man vet? Kan polisen berätta "hur det ligger till" trots att det inte går att åtala någon? Ponera att denna "någon" skulle vara vid liv, men helt hopplös att åtala, kan polisen på något sätt tillkännagiva det? Om det är någon som är död, och denna någon är Christer Pettersson, kan man då offentliggöra mer än vad som redan är känt? Om död, men inte Christer Pettersson, vad göra då? Saken är ju den att jag och minst 9 miljoner till vill veta!

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 25 feb 2020, 12:54

Vitnir skrev:
Andelen skyttar som använder magnumvapen och andra grovkalibriga vapen och som också laddar egen ammunition är rätt hög, således kan man lika gärna stoppa kulan i ett vapen för 38special eftersom det är exakt samma kaliber, det är bara hylsan som är förlängd i magnumvarianten. Men med tanke på att den dödande kulan gick rätt igenom kroppen kan jag förstå att de tänkte magnum direkt även om helmantlade kulor i klenare ammunition också har den risken. Det var med den motiveringen polisen gick över till expanderande ammunition som inte är helmantlade, risken för tredje part skulle minska.
Benämningen skottsäker väst är lite diffus enligt mig, för amerikaner där helmantlad ammunition är förbjuden och kallas för copkillers kanske den är skottsäker. I Sverige tror jag motsvarande väst kallas för knivväst för det är vanligare med mantlad ammunition här. En skottsäker väst här är en Michelingubbedräkt med pansarplåtar.
Bland sportskyttar väljer man kulor efter andra kriterier och det kan bli både halv och helmantlade kulor eller rent av helt omantlade blykulor för de som gjuter egna kulor.
Med detta vill jag egentligen bara säga att man inte kan säga så mycket med ledning av att man endast har hittat två avskjutna kulor.
Att man kan använda ammunitionen också i en 38 har jag sett hävdas på annat håll. Men hur pass vanlig är ammunitionstypen bland sportskyttar?
Pär C skrev:
mån 24 feb 2020, 15:13
I min värld kräver ett åtal eller ett konstaterande att mordet är uppklarat i polisiär mening (dvs. gärningsmannen död eller motsvarande) att det gäller CP eller någon som är förväxlingsbar med honom. Vi får se.
Vad CP skulle betyda här har jag svårt att se. Jag har lagt ner en del tid på att läsa förhörsprotokollen. Dom som hade bäring på målet mot CP finns ju tillgängliga på nätet. Det är lite paradoxalt att Lisbets utsagor tillmäts så stor vikt. Detta eftersom,oavsett från vilket perspektiv man ser det, så har hennes utsagor lägst tillförlitlighet. Jag kan lista några punkter:

1. Hennes utsagor är sämst dokumenterade. Hon tillät aldrig bandning av förhören. I en del fall förbjöd hon t o m protokollsanteckningar under utfrågningarna.

2. Hennes vittnesmål är det som mest förändras över tid. Alla vittnen ändrar sig ju något i detaljer, men hennes är i flera fall helt oförenliga med varandra.

3. Hon är det enda vittnet som inte genomgår någon rekonstruktion på plats, något som skulle ha kunnat ge nycklar till minneslagret.

4. Hennes påstådda observationer skiljer sig mest markant från övriga vittnens. Det gäller t.ex mördaren klädsel. Väsentligast är dock att minst fyra av varandra oberoende vittnen uppfattade en interaktion mellan mördaren och paret Palme.

5. Hon obstruerar konsekvent mot gällande rutiner redan efter första timmen på sjukhuset. Hon tillät inte någon ordentlig dokumentation av hennes skador och tillresta kriminalare fick åka tillbaka med tomma anteckningsblock.

Som Borgnäs och andra påpekat så har utredarna konsekvent underlåtit att konfrontera henne med de motsägande uppgifterna. Själv har jag haft svårt att frigöra mig från misstanken att hon helt enkelt ljugit. Det förekommer att brottsoffer inte berättar hela sanningen, vilket naturligtvis erfarna kriminalare känner till. Anledningen går inte att veta något om. Jag kan tänka mig hela spektret från ganska triviala skäl, till att hon av någon anledning ville skydda någon närstående.
Senast redigerad av 1 Matte, redigerad totalt 0 gånger.

K. Marx

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 25 feb 2020, 12:57

Hans S skrev:
mån 24 feb 2020, 16:22
Vitnir skrev:
...för amerikaner där helmantlad ammunition är förbjuden och kallas för copkillers.
Helmantlad ammunition är inte förbjuden i USA (full metal jacket), mig veterligen inte i någon stat. Däremot ammunition som 9mm 39B kan vara förbjuden då den har högre genomslagsförmåga mot t.ex. kroppsskydd.

https://www.ammunitiontogo.com/index.ph ... tal-jacket

Edit: Vidare läsning: https://www.guns.com/news/2011/10/26/th ... ler-bullet

MVH

Hans
Där ser man, intressant.
Jag trodde att helmantlade kulor hade för hård spets allmänt, med 39B har väl stålmantel så den borde fungera ännu bättre.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 25 feb 2020, 13:19

Pär C skrev:
mån 24 feb 2020, 15:13
Skulle åtalet i så fall handla om skyddande av brottsling eller tänker du dig medhjälp? Det senare skulle ju vara en stor skräll i vilket fall. Men eftersom CP inte kan åtalas såvida inte polisen uppfunnit nekromanti, varför måste det kretsa kring honom?

Ingenting av det som nyligen har varit på tapeten utesluter förvisso Christer Petterson, men jag tycker inte att det låter så. Även om jag har många skeptiker emot mig och många tror på CP, så vore det ju ett väldigt icke-tillfredsställande antiklimax som inte skulle gå hem i stugorna, såvida inte polisen *verkligen* kan ge detaljer. Och då undrar jag om polisen verkligen kan ge detaljer juridiskt. Hur fungerar förundersökningssekretessen när åtal läggs ner? Eftersom CP formellt är frikänd, kan polisen verkligen offentliggöra massor av uppgifter om någon som inte kan försvara sig?

T.ex, om polisen har hittat rätt vapen och det råkar ha CPs fingeravtryck på sig, gärna skyddat av Palmes blod, eller liknande ovedersäglig bevisning, får polisen berätta det? Eller allt annat lika, med en annan MGM?

I vilka scenarier tror du att sanningen kan komma i dager (vi förutsätter att polisen vet, och vet att de vet, och vet att de vet att de vet)? Finns de scenarier där polisen vet, men vi aldrig kommer få veta?

Skriv svar