Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
MBY

Re: Mordet på Olof Palme

Inlägg av MBY » ons 04 mar 2020, 18:36

Här är en sammanställning av vad folk säger om klädsel och huvudbonad. Jag noterade också (utan att ta med) att det är rätt samstämmigt med rockens längd, tre personer säger att han sprang framåtlutad. De som ger en ålder, anger den i intervallet 30-45 år med en outlier som säger 25 och en annan som säger "ung". Utöver detta förefaller någon ha sprungit norrut på Luntmakargatan och Döbelnsgatan, med blå eller mörkblå jacka och joggingskor. Den beryktade Cedergren är en av två oberoende vittnena (han säger inte ett pip om att det kan vara CP). Oklart om detta har med mordet alls att göra.

Anders Delsborn: 180-185 cm lång, "grå herrhatt samt en grå ulster med svarta stänk", sprang inte med en yngre mans vighet.
Eva Liljedahl: "Mörka kläder från topp till tå", "knä/vad-lång rock"
Polisen frågar om han hade något på huvudet, Liljedahl svarar att hon inte uppfattade någon mössa. Han kan ha haft mörkt hår eller burit "en keps eller någonting"
Lena Schödin: Svarar "nej" på frågan om hon noterade något på huvudet
Ann-Charlott Holmgren: "man i mörk rock", kunde inte erinra sig någon huvudbonad, men eventuellt "mörkt hår", "rakt, kortklippt hår". Ålder 30-40 år
Samt senare: "Antingen var han mörkhårig eller han på sig något för det var i alla fall inte ljust"
Leif Ljungqvist: mörkhårig, utan huvudbonad
Jan Andersson: Uppskattar ålder till ca 40 år, klädd i mörka kläder, minst knälång ytterrock. "Svarthårig och barhuvad"
Anna Hage: "Medelålders, mörk och klädd i en 3/4-rock eller jacka". "Bredaxlad med litet huvud" "Uppfattade honom som barhuvad".
Cecilia Anderstedt: "Någonting platt" om huvudbonad
Jan-Åke Svensson: Lade inte märke till någon huvudbonad, hörde andra vittnen nämna en mössa
Hans Johansson: Mörkt/svart hår, mörka byxor och mörk jacka och "troligtvis barhuvad" och senare "krulligt långt hår, eller kan lika gärna varit en mössa"
Susanne Larsson: "mörk halvlång rock"
Per Vallin: Lång kappa, rock eller jacka. Eventuellt mörkt hår. Kan inte avgöra om mannen är barhuvad
Ulrika Rytterstål: mörkklädd. Tänkte inte på någon huvudbonad. "Halvlång rock" som går ner till knäna
Susanne Karlsson: Mörka kläder
Egon Enocksson: Sprang framåtlutad
Lars Jeppsson: 35-40 år, mörkt jackliknande plagg. Något som såg ut som en keps på huvudet. "Mörkt plagg typ jacka eller rock". Kraftig man som på huvudet bar en keps.
Yvonne Nieminen: Mörkklädd man, mörk rock till knähöjd, bar en liten mörk väska som han höll på med. 35-45 år
Ahmed Zahir/Lehban: Mörk, troligen svart, knälång rock

Så intrycket man får är barhuvad eller någon ej utstickande mössa/keps/whatever som iaf är mörk och en ålder som snarare är åt 40 eller mer, än 20-25.

Lösningen

Inlägg av Lösningen » lör 07 mar 2020, 19:03

MBY skrev:
ons 04 mar 2020, 18:36
....Så intrycket man får är barhuvad eller någon ej utstickande mössa/keps/whatever som iaf är mörk och en ålder som snarare är åt 40 eller mer, än 20-25.
Jag tror Hans Johansson och Jan Nilsson ser samma person eftersom de säger samma specifika sak om personen de ser;

Vittnet Hans Johansson: "det såg ut som att han hade någonting framför sig" (FUP 314)

Vittnet Jan Nilsson: "jag får den uppfattningen att han försöker följa efter någon eller någonting" (FUP 343)

Hans Johansson säger han är "helt hundra på" att den killen han såg sköt (FUP 307) och associerar till några utlänningar (FUP 301) Medan Jan Nilsson säger ca 180 cm långa ca 25-30 åriga utlänning i brun skinnjacka

och en annan sak;

"Brott av dette slag begås oftast av män under 30 år" (Gärningsmannaprofilen s. 105)

"I detta sammanhang är det viktigt att minnas att ensamvargar ofta ser 5-10 år äldre ut än den kronologiska åldern visar" (Gärningsmannaprofilen s. 135)

och slutligen;

Polisen: "Ser du någon som springer efter den här mannen?"

Vittnet Charlotte Liljedal: "Ja, jag såg, det var någon som sprang efter en bit" (FUP 136)

Det är därför möjligt att vittnen blandar ihop två personer ?

Det första signalementet som larmades ut var "yngre man, klädd i en blå täckjacka" https://streamable.com/x1jez
Efter ett samtal med Lars J ändras signalelement till äldre man med keps

Kommissarie Gösta Söderström: "En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen"
http://www.politiskamord.com/p4gosta.html

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » sön 08 mar 2020, 14:06

Jag undrar om presumtiva Palmemördare är dömda på förhand till att bli kultfigurer? Christer Pettersson anpassade ju sig fint till rollen som jag-kanske-har-gjort-det och han var ju (åtminstone när han var nykter) vältalig, bitvis rolig och hade ett underfundigt språk. Det är inte så illa för en socialt utslagen missbrukare att få wikipediaartiklar, konst, gatukonst, citat och säkert timmar av TV-material efter sig. Jag har passerat denna man en gång, vid en korsning vid Hornstull och det var väl på vippen att jag bad om en autograf. Kanske lika bra att jag inte gjorde, för jag misstänker att jag lika gärna kunde ha fått en snyting.

Skandiamannen förefaller mig också vara en person som potentiellt kan upphöjas till en kultfigur, då av ett annat slag förstås. Idag hade man väl kunnat göra dussintals memer på temat av gubbklädd gubbe som springer fort (eller lägger pussel) och det faktum att han visat sig i TV och tidningar rätt omgående efter mordet, sprungit i SVTs rekonstruktion utan att polisen blir nedringd av vittnen som klart och tydligt pekar ut honom. Hans uttalanden är väl inte lika underfundiga som CPs, men han talar ju rätt roligt ändå, i det lilla TV-material man sett. Han misstänks ju iaf ligga bakom en del palmefientliga nidbilder o.dyl och föremål med dessa på (tröjtryck bl.a misstänker jag) kanske blir eftertraktade och ökar i värde om det nu visar sig att hans skuld är vad PU kommit fram till.

Ja, det här var väl inget inlägg i sak, snarare ett kåseri eller ska man kalla det för spaning?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 11 mar 2020, 08:22

,
MBY skrev:
sön 08 mar 2020, 14:06
Jag undrar om presumtiva Palmemördare är dömda på förhand till att bli kultfigurer? Christer Pettersson anpassade ju sig fint till rollen som jag-kanske-har-gjort-det och han var ju (åtminstone när han var nykter) vältalig, bitvis rolig och hade ett underfundigt språk. Det är inte så illa för en socialt utslagen missbrukare att få wikipediaartiklar, konst, gatukonst, citat och säkert timmar av TV-material efter sig. Jag har passerat denna man en gång, vid en korsning vid Hornstull och det var väl på vippen att jag bad om en autograf. Kanske lika bra att jag inte gjorde, för jag misstänker att jag lika gärna kunde ha fått en snyting.

Skandiamannen förefaller mig också vara en person som potentiellt kan upphöjas till en kultfigur, då av ett annat slag förstås. Idag hade man väl kunnat göra dussintals memer på temat av gubbklädd gubbe som springer fort (eller lägger pussel) och det faktum att han visat sig i TV och tidningar rätt omgående efter mordet, sprungit i SVTs rekonstruktion utan att polisen blir nedringd av vittnen som klart och tydligt pekar ut honom. Hans uttalanden är väl inte lika underfundiga som CPs, men han talar ju rätt roligt ändå, i det lilla TV-material man sett. Han misstänks ju iaf ligga bakom en del palmefientliga nidbilder o.dyl och föremål med dessa på (tröjtryck bl.a misstänker jag) kanske blir eftertraktade och ökar i värde om det nu visar sig att hans skuld är vad PU kommit fram till.

Ja, det här var väl inget inlägg i sak, snarare ett kåseri eller ska man kalla det för spaning?
Ja, mycket i den här historien har satt sig i det folkliga medvetandet. Begrepp, fraser och personer. Håller "kurdspåret" (alternativt namn på Olof Palmes gata?*) på att falla i glömska? Eller Holmérs målande bildspråk om brinnande ljus?
Crilles yttranden efter frisläppandet slog sms huvudet på spiken när det gäller turerna i hanteringen. Jag tänker speciellt på "ja,varför säger folk saker?" Eller "jag har min handel och vandel". Utan hans cv som rövare hade det förmodligen aldrig gått till åtal.
Jag skulle bli ytterst förvånad om han nu åter pekas ut som skyldig. Lika förvånad som om Peterson menade sig kunna bevisa att mordet utfördes av en gubbe i någon kurdisk terroristcell.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 11 mar 2020, 20:58

Matte skrev:
ons 11 mar 2020, 08:22
Jag skulle bli ytterst förvånad om han nu åter pekas ut som skyldig.
Eftersom jag har uttryckt mina dubier här kring förutsättningarna att utpeka någon annan än CP så förtjänar detta en kommentar. CP har åtalats, frikänts rättskraftigt, resning begärts men avslagits, varefter han dött. Detta innebär att ribban för att nu anse mordet polisiärt uppklarat mot CP är oöverstigligt hög. Mot CP vore det frågan om att på objektiv grund prognostisera att HD skulle bevilja en andra resningsansökan som sen skulle leda till fällande dom. I min värld är det inte görbart.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 11 mar 2020, 22:20

Pär C skrev:
ons 11 mar 2020, 20:58
Matte skrev:
ons 11 mar 2020, 08:22
Jag skulle bli ytterst förvånad om han nu åter pekas ut som skyldig.
Eftersom jag har uttryckt mina dubier här kring förutsättningarna att utpeka någon annan än CP så förtjänar detta en kommentar. CP har åtalats, frikänts rättskraftigt, resning begärts men avslagits, varefter han dött. Detta innebär att ribban för att nu anse mordet polisiärt uppklarat mot CP är oöverstigligt hög. Mot CP vore det frågan om att på objektiv grund prognostisera att HD skulle bevilja en andra resningsansökan som sen skulle leda till fällande dom. I min värld är det inte görbart.
Ursäkta, men den första meningen i ditt svar kan jag inte se vara förenlig med fortsättningen. Om CP är frikänd borde det väl processen mot honom ha någon betydelse för ett ev. nytt åtal mot någon annan?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » lör 14 mar 2020, 19:36

Pär C skrev:
ons 11 mar 2020, 20:58
Förstår inte vad du menar riktigt. Ordet "mot" är tvetydigt i detta fall. Menar du att något skulle vara oöverstigligt svårt att peka ut CP jämfört med någon annan, eller det omvända?

Nu har ju KP faktiskt sagt att han inte ser att ribban ens behöver vara lika hög som att det skulle gå till åtal och att han som åklagare minsann kan berätta sin bild offentligt oavsett vad som skulle gå an i en rättegång: https://www.svtplay.se/video/25691608/v ... start=auto

Det förvånade mig, men är samtidigt hoppfullt på så vis att han inte ser några juridiska hinder för att berätta vad utredningen vet. Det som dock konsekvent kan läsas mellan raderna är att man har bra bevisning. Sammantaget med vetskapen om att PU på senare tid har ägnat sig åt Skandiamannen kan betyda endera av två saker:
1) Det är Skandiamannen, SE, och man har säkrat bevis
2) Man har fått bevis genom orelaterat bakgrundsarbete, t.ex. en revolver som ramlat in och testats på rutin, sedan har en träff gjort att man nystat upp revolverns resa från mordet och GM tills den är nu. 2 utesluter inte 1, givetvis.

Så, min tolkning är att det antingen är Skandiamannen, eller i stort sett vem som helst. Detta är vad PU fokuserar på, och de ger självaste fanken i tidigare åtal och utpekanden av CP. Är det CP, så kommer man inte fram till det med hänsyn av tidigare åtal eller ens förundersökning mot honom, utan pga nya och för allmänheten okända skäl. Men, vi har ju ingen anledning att tro att det är CP av andra skäl och vi vet att PU inte fokuserat på honom.

Jag är precis som tidigare övertygad om att det handlar om ett omtag av vad som hände på Sveavägen samt inkomna nya tekniska bevis. Ur en lekmannasynpunkt så faller flest bitar på plats när man läser kända vittnesmål i ljuset av SE som GM, och skapar minst antal nya frågor, men här måste man givetvis reservera sig med att vi bara känner till en bråkdel av de 11 000 förhör som hållits och mindre än hälften av alla de 700 förhör som har hållits med de direkta vittnena.

De enda förhör och andra uppgifter som offentliggjorts är ju de uppgifter som skulle fälla CP och redan ur detta lilla material ter sig CP som väldigt osannolik, men SE helt klart intressant.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 26 apr 2020, 15:45

Den nyss avlidne förnämlige författaren P O Enquist intervjuades en gång om hur han såg på mordet och utredningen. En klok karl:

https://youtu.be/q2eDJ0O-Cn8

K. Marx

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 28 apr 2020, 18:46

Uppgifter om att polisen har DNA-spår.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppg ... n-dna-spar
Så sent som i mars lämnade Palmegruppen in dna-spår till Rättsmedicinalverket, rapporterar Aftonbladet. Samtidigt rapporterar Expressen att det är den så kallade Skandiamannens släktingar som har testats. Tidigare i år lovade chefsåklagare Krister Petersson att presentera en lösning på mordet på Olof Palme senast i juni.

Det var i en intervju i SVT-programmet ”Veckans brott” som Krister Petersson kom med sin sensationella utfästelse: i juni i år presenterar han en lösning på det 34 år gamla mordet på Sveriges tidigare statsminister Olof Palme.

Sedan dess har spekulationerna om vad chefsåklagaren har för bevis och åt vilket håll de pekar.

Nu rapporterar Aftonbladet att Palmegruppen har samlat in dna-spår som skickades till Rättsmedicinalverket så sent som i mars i år.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 28 apr 2020, 23:20

Det lät väldigt hoppfyllt, men just nu stötte jag på detta: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt- ... ot-konkret

Det väcker naturligtvis frågor. Varför har Rättsmedicinalverket inte gjort någon analys och ska inte sådant skickas till NFC i stället?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 29 apr 2020, 07:14

Det skulle ju kunna vara så banalt att Rättsmedicinalverket hänvisat ärendet till NFC i stället.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 29 apr 2020, 07:33

Nejdå, det är en k o n s p i r a t i o n. Vänta bara, om tio år är det uppe till diskussion igen.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 29 apr 2020, 16:10

Johannes skrev:
ons 29 apr 2020, 07:14
Det skulle ju kunna vara så banalt att Rättsmedicinalverket hänvisat ärendet till NFC i stället.
Jo, och om ärendet gäller att söka i släktdatabaser så är det väl NFC som utför det, inte RMV.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 29 apr 2020, 19:21

Men jag tycker inte det borde vara något att hymla om i sådana fall. Från artikeln:
Ärendet har sedan dess avslutats utan att RMV genomfört någon analys.

– Jag kan inte gå in på vad som föranlett det, säger Johan Rahm.
Det låter liksom olycksbådande, som att proven är förstörda eller nåt. Som att någon på rättsmedicin just råkat spilla ut en flaska klorin på Palmes rock...

Skriv svar