Dawkins "Kampen mot illusionerna"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
strutfus

Dawkins "Kampen mot illusionerna"

Inlägg av strutfus » ons 13 jan 2016, 15:15

Jag har inte skaffat och läst Dawkins bok än men satte kaffet i halsen när jag läste Fredrik Sjöbergs recension i dagens SvD (http://www.svd.se/memoaren-tyngs-av-alf ... r-strecket). Han rubricerar den med "Memoaren tyngs av alfahannens vrål". Jag har läst utländska recensioner men ingen lika magsur som denna där rubriken, inledningen och avslutningen ger ett intryck av att det är en skrytbok. Är det en skrytbok eller helt enkelt en inte så bra självbiografi men i SvD recenserad av en magsur och janteinspirerad recensent?

Användarvisningsbild
Matte

Re: Dawkins "Kampen mot illusionerna"

Inlägg av Matte » ons 13 jan 2016, 15:59

Jag förstår inte heller riktigt recensionen. En självbiografi kan vara mycket intressant utan att nå upp till "stor litteratur".

Jag vet för lite om området för att ha någon åsikt om Dawkins "makalösa originalitet", men vad gäller den ateistiska polemiken så är det helt fel att jämföra honom med Russel. Insatserna ligger på helt olika plan.
den makalösa originaliteten är bara utspädd i självgratulationens litterära groggvirke
var väl en metafor som inte riktigt landar, om man säger så.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Migi

Re: Dawkins "Kampen mot illusionerna"

Inlägg av Migi » tor 14 jan 2016, 18:10

Tja, allting som sägs innan ordet men räknas inte. 8-)

Skriv svar