Mutor till läkare?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Mutor till läkare?

Inlägg av kipphebel3 » mån 25 jan 2016, 19:04

OK. Jag tror att ganska många baserar sina uttalanden på den här filmen, men är det överhuvudtaget tillämpligt på förhållandena i Norden? Min uppfattning är att reglerna är extremt tuffa nuförtiden. Dessutom spelar det ingen roll om en läkare skriver ut någon dyr medicin eftersom apoteket helt enkelt byter ut den mot generika?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

HJ

Re: Mutor till läkare?

Inlägg av HJ » tis 26 jan 2016, 07:20

Nu har jag inte sett filmen eller vet vilka uttalanden du syftar på, men handlar det om att läkemedelsbolag skulle kunna tänkas muta läkare för att de skall förskriva specifika läkemedel från "rätt" tillverkare?

Som jag förstått det var det i alla fall för några år sedan vanligt att läkemedelsföretag ordnade "utbildningar" för läkare där dessa fick lära sig om ett specifikt preparats alla fördelar. Formatet för dessa "utbildningar" var inte ovanligen någon vecka på hotell av högre standard (Bahamas, Florida, Hawaii), frivillig närvaro på något enstaka föredrag, resa och allt annat betalt, familj fick följa med osv. http://www.expressen.se/ekonomi/astra-s ... or-lakare/

Sen finns ju andra frågor där läkare riskerar att korrumperas, t.ex. för att få recept på narkotikaklassade läkemedel eller behövliga läkarintyg http://www.dn.se/arkiv/nyheter/mcgang-m ... anda-hjalm

/Håkan

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 26 jan 2016, 07:43

men handlar det om att läkemedelsbolag skulle kunna tänkas muta läkare för att de skall förskriva specifika läkemedel från "rätt" tillverkare?
Ungefär så, vanligt argument från pseudovetenskapare. Dock har ju reglerna skärpts oerhört. Så här skrev en annan läkare:
Utbildningen innehåller ingen propaganda, aldrig ens träffat någon som jobbat inom läkemedelsindustrin under utbildningen. Vi lär oss i regel om substanser och inte preparat, dvs vi lär oss att man skall ge fenoximetylpenicillin lunginflammation, inte Kåvepenin. Man är väldigt noga med att göra så och många föreläsare drar sig för att ens dra in enskilda preparat i sina föreläsningar då läkemedelsindustrin klagar om preparatnamnen inte följs av ® (!).

Ute på kliniken kommer man mer i kontakt med läkemedelsindustrin. Omfattningen i mitt län, och andra län jag arbetat i, denna:

Man får ta emot informationsmaterial (foldrar osv), engångspennor och en enklare lunch. That's it. Läkemedelsföretag kommer ibland till olika kliniker och håller en liten "läkemedelslunch" där de presenterar ett preparat som de kanske nyligen blivit klara med en studie inom. Har varit på sådan för Xarelto t ex (ett alternativ till Waran, precis som Eliquis och Pradaxa), och det enda man gör är att koppla bort vad de säger (sällan säljarna har vidare bra medicinsk koll), kolla på graferna och ställa kontrollerande frågor kring om det verkligen är mer effektivt än konkurrenterna.

En vårdcentral jag var på hade dock lagt ribban högre och krävde att läkemedelsföretaget skulle ta med sig en expert inom området, så var på en läkemedelslunch där de hade tagit med sig en professor inom psykiatri som förklarade lite om olika behandlingar av depression, och när det passar med ett preparat som inte primärt slår mot serotoninsystemet.

Allt annat är strängt förbjudet, förr i tiden fick man golfresor men detta är av förklarliga skäl förpassat till dåtiden och det sker en enorm kontroll av vad man som offentliganställd läkare tar emot från läkemedelsindustrin.

Vissa professorer osv, såsom ovan, får betalt av läkemedelsföretag för att antingen vara med och göra medicinska prövningar som försöksledare, eller för att hålla föreläsningar/vara rådgivare osv. Detta kallas jäv och måste deklareras. Ofta kan man få reda på mer specifikt vad det var som gavs ersättning för genom att fråga personen. Frågade en föreläsare om en sådan sak, visade sig att han hade fått 3000 kronor för att hålla ett föredrag på 2h om en del av sin forskning för några hundra personer på en konferens. Det är alltså den omfattningen vi talar om i Sverige.

Kan tillägga att jag under 3 år i klinisk verksamhet sett vaccin nämnas gällande s k läkemedelslunch, och det var om influensavaccin. Barnvaccinerna är mer eller mindre ointressanta ur en vinstsynvinkel, undantaget de nyaste (pneumokockvaccin t ex, som skyddar väldigt framgångsrikt mot öroninflammation och lunginflammation, eller värre; hjärnhinneinflammation). Så det är inte ens intressant att försöka påverka läkare kring dessa vaccin, då de knappt genererar någon vinst.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 26 jan 2016, 08:37

När det gäller barnvaccin så är det väl dessutom så att för det första upphandlas det i stora kvantiteter centralt, och för det andra är utgångspunkten att det ordineras till alla barn utan att distriktsläkarna är direkt inblandade.

HJ

Inlägg av HJ » tis 26 jan 2016, 08:40

Tror kipphebel3 har en poäng att regelverket skärpts upp ordentligt, men att pseudovetarna/förvillarna är ointresserade att berätta om det, utan snarare gör vad de kan för att påstå att missförhållandena fortfarande pågår.

När jag skulle ta fram en länk angående bjudresorna / "utbildningarna" så var det alltså 2011 som AstraZenica officiellt sade att de skulle sluta med dessa (en artikel i läkartidningen 1998 beskrev bjudresor som ett problem, bara för att ge en känsla för när detta var ett ämne för diskussion). Men längre upp i träfflistan fanns en artikel från 2014 på NewsVoice som beskrev hur dessa bjudresor fortfarande pågick, men på ett lite mer sofistikerat sätt.

/Håkan

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 26 jan 2016, 08:42

kipphebel3 skrev:
Man får ta emot informationsmaterial (foldrar osv), engångspennor och en enklare lunch.
Undrar om ens det är OK längre. Jag växte upp i en läkarfamilj på 80-talet med ett överflöd av reklamprylar och minns att pappa ibland var iväg på kursresor till olika ställen (bara Europa dock, ställen som Bahamas och Hawaii har jag aldrig hört talas om). Enligt min pappa får de numera inte ta emot reklampennor eller luncher längre, i alla fall på hans vårdcentral. Men det kanske är olika policy på olika ställen.

Skriv svar