Drick 1½ liter vin per dag och bli 107?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Kobo

Drick 1½ liter vin per dag och bli 107?

Inlägg av Kobo » lör 06 feb 2016, 20:32

http://www.svenskamagasinet.nu/shortnews.11114.html
Läkare har nog synpunkter på mängderna. Man bör titta på hur han levt och genetiken också. Något mer?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Drick 1½ liter vin per dag och bli 107?

Inlägg av Tryggve » lör 06 feb 2016, 21:20

De senaste rönen tyder väl på att måttligt drickande möjligen kan skydda mot hjärt-kärlsjukdom, men troligen ökar risken för vissa cancerformer. Även om det förefaller vara rätt komplicerat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_and_cancer

Rent generellt så är väl inte heller medellivslängden markant mycket högre i länder där man dricker mycket vin.

Så gissningsvis så hade han bra gener. Sedan är väl frågan om hans konsumtion verkligen var 1,5 liter per dag i 90+ år. Och om det i så fall var outspätt....

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 07 feb 2016, 19:18

Noterar att den mängd som anges i trådens titel är i underkant.
Mr Docampo liked to have two bottles of wine with lunch, and another two with dinner, his family told reporters.

"He could drink a litre and a half all at once," said his son Miguel Docampo López. "When we were both at home we could get through 200 litres of wine a month. He never drank water"
http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... a-day.html
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 08 feb 2016, 11:29

Med den mängden alkohol i blodet konstant så kanske tiden förflyter annorlunda?

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » mån 08 feb 2016, 12:17

Jag tyckte också det lät lite väl lite.

Min utrikiske läkare tycke det var helt ok med en halvliter om dagen, men bara om det var rött. Fast det var för mer än 10 år sedan.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 08 feb 2016, 12:32

Hans S skrev:Jag tyckte också det lät lite väl lite.

Min utrikiske läkare tycke det var helt ok med en halvliter om dagen, men bara om det var rött. Fast det var för mer än 10 år sedan.

MVH

Hans
Det finns ju en svensk forskare som menar att det är alkoholen i sig som skulle ha en skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom. Han ska ha gjort en del tester på frivilliga studenter. men jag vet inte så mycket mer om det.

Dock, det har väl gjorts en del stora studier nu de senaste åren, och dessa tycks visa på att även en måttlig konsumtion ökar risken för vissa typer av cancer.
Så ur den aspekten är det nog ett nollsummespel.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 08 feb 2016, 12:43

Han hade kanske en ovanligt stor lever.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 08 feb 2016, 14:59

Alltså, vill man dricka vin så kan man väl göra det, men jag tror man ska vara lite försiktig med att tro att det skulle vara en slags generell hälsokur.

Den hälsoeffekt man möjligen får på hjärt-kärlsjukdomar förefaller dessutom "ätas upp" av ökad cancerrisk.

Frukt och grönt lär ju vara en bättre källa till flavonoider, t ex. Dessutom är alkohol faktiskt cancerogent. Eller snarare så är dess nedbrytningsprodukter det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_and_cancer

EDIT: den var nog den här jag tänkte på främst, den kom i somras. Tydligen var risken rätt liten för män, utom för de som hade varit eller är rökare.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 083324.htm

Off topic:
Ibland brukar Winston Churchill lyftas fram som en person som trots att han söp och rökte blev väldigt gammal, 90 år. Det är ju sant, även om han väl fick ett antal hjärtinfarkter på vägen.

Hans son tog efter pappas vanor. Han blev 57.

Användarvisningsbild
Kobo

Inlägg av Kobo » tis 09 feb 2016, 16:12

Vindrickarna i Spanien gillar säkert detta, när vin och mjölk har samma pris.

Men alkoholfritt vin kanske är bättre.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 16 feb 2016, 19:23

Rätt färsk artikel i Läkartidningen.
(Fast konsumtionen som refereras till i tråden är väl knappast måttlig)

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och ... lsoeffekt/
Måttlig alkohol­konsumtion ger ingen positiv hälsoeffekt
En kritisk forskningsanalys

Huvudbudskap

Det vetenskapliga stödet för skyddande hälsoeffekter av måttligt drickande är svagare än vad som i allmänhet uppfattas.

Inga randomiserade kontrollerade studier har påvisat positiva effekter. Observationsstudier begränsas av metodologiska problem, främst förväxlingsfaktorer och felklassificering.

Rådgivning till patienter liksom allmänna folkhälsorikt­linjer bör dels avråda från alkoholkonsumtion bland de patienter som inte börjat dricka, dels rekommendera minskad konsumtion bland högkonsumenter.

Frånvaron av positiva hälsoeffekter stärker argumenten för effektiva alkoholpolitiska åtgärder, i första hand sådana som begränsar alkoholens ekonomiska och fysiska tillgänglighet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 17 feb 2016, 11:29

Tryggve skrev:Rätt färsk artikel i Läkartidningen.
Det var väl lika så bra, så man inte skulle riskera att komma till "fel" slutsats...
Den rapport som denna artikel utgår från utarbetades på uppdrag av Svenska läkaresällskapet och IOGT/NTO.
IOGT/NTO bekostade resor och uppehälle för ett arbetsmöte där denna rapport utarbetades.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 17 feb 2016, 12:04

Hexmaster skrev:
Tryggve skrev:Rätt färsk artikel i Läkartidningen.
Det var väl lika så bra, så man inte skulle riskera att komma till "fel" slutsats...
Den rapport som denna artikel utgår från utarbetades på uppdrag av Svenska läkaresällskapet och IOGT/NTO.
IOGT/NTO bekostade resor och uppehälle för ett arbetsmöte där denna rapport utarbetades.
Jo, det kan väl vara ett problem. Men tittar man på personen som omnämns i trådstarten så var han väl vinproducent, och torde ha haft ett ekonomiskt intresse i att framhålla hälsofördelarna.... :-)
(Vinindustrin är väl rätt stor i en del länder, skämt åsido...)

Tittar man på en av länkarna som Hans S lade in tidigare i tråden om hälsofördelarna med att dricka vin så kommer man till en artikel som är publicerad i tidskriften "Wine Economics and Policy". Jag är inte säker på att den direkt ger intryck av opartiskhet.... :-)

Alltså: vill man dricka alkohol i olika former så kan man väl göra det, men jag tror att det kan vara lite farligt att intala sig att det skulle vara en slags generell hälsokur.

Mitt intryck är hälsofördelarna med alkohol kanske finns där, men de verkar vara svårare att isolera ju bättre studier man gör. Och det är väl också någonting som artikeln konstaterar om man läser den. Det kanske finns hälsofördelar, men de verkar vara mindre än vad som hävdas i pressen.

Det är väl inte direkt ovanligt om man tittar på annat vad dagspressen i allmänhet rapporterar om vad gäller hälsa?

Användarvisningsbild
Kobo

Inlägg av Kobo » tor 18 feb 2016, 13:47

Ja det kanske bara var en skröna för att sälja vin, precis som många vill här med att påverka vad de kan.

Användarvisningsbild
pow
Kontakt:

Inlägg av pow » sön 27 mar 2016, 15:41

När det gäller alkohol måste man nog också börja undra om det ohälsosamma med att INGET dricka som verkar kunna påvisas inte kommer från en grupp som så att säga har druckit nog och har alkoholskador i sig kroniskt. Detta på grund av att de är alkoholister som nu förvisso inget dricker men rent metodologiskt bär med sig rena alkoholskador rätt in i den ickedrickande statistiken och ger ett nyktert exempel på statistik som inte fångar lyran. Påminner mig ganska mycket om..

Rökningens skyddande effekt mot demens sjukdomar
som Parkinson Alzheimers med flera är vad jag spontant tänker när jag läser om vinets alla fina effekter. Även om ingen idag skulle framhålla koncentrationslägrens betydelse för att förebygga miljontals fall av demens så bygger logiken på samma enkla faktum, att den som inte lever så länge hinner heller aldrig utveckla någon demens. Och ju korta liv desto mindre är risken. Det är ett av avgrundsexemplen.

Skriv svar