"Jag ska bli 120 år"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kobo

"Jag ska bli 120 år"

Inlägg av Kobo » ons 10 feb 2016, 13:48

Bokhandlaren Per Ahlqvist tränar minst fem gånger i veckan. Hans mål är att bli 120 år. För att nå sitt mål har han startat en förening tillsammans med andra som också vill bromsa åldrandet.
http://t.sr.se/1PLDu8L
Inte fel alls men kanske inte helt påläst än?

Jag har en bok av Roy Walford om CR, som ökar livstid med 50% om man minskar kalorier, men är ett eländigt liv. Det fungerar på råttor. Roy startade Biosphere i Arizona och är nu död.

Det hela går ut på att minska ämnesomsättningen, i motsats till träning som ökar den?
Lagom är bäst så jag går istället alla vardagar.

Sedan finns ett antal studier på hundraåringar/centenarians här och utrikes, hur de levt för att bli hundra. De flesta har levt sunt men var inga hälsofanatiker. Ickerökare och lite alkohol.
Den mest kända Jeanne Calment som bodde i Arles blev 122, en cyklande humorist som sa att hennes bästa rynka satt hon på.

Många vill undvika det otrevligaste för alla att helt försvinna, så man fryses in istället, med en liten chans att återvända.

Det forskas en massa på åldrandet och är bara en tidsfråga innan något händer. Enligt Henrik Ennart ökar livslängden 4 månader per år redan.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: "Jag ska bli 120 år"

Inlägg av Tryggve » ons 10 feb 2016, 13:58

Livsstilen på Okinawa har väl varit något som har producerat rätt många hundraåringar. "Okinawadieten" är ju t ex ett begrepp som finns.

https://en.wikipedia.org/wiki/Okinawa_diet

Där är det väl sötpotatis som är basfödan., plus att man verkar äta färre kalorier än vad man gör jämfört med japaner på "fastlandet". Det pågår forskningsprojekt om detta, men jag vet inte hur långt man har kommit.

Mitt intryck är att träning på elitnivå (jag vet inte om träning fem dagar i veckan är elitnivå iofs, det beror väl på vilken typ av träning och hur intensiv det är) snarare ökar risken för t ex MS.
Så frågan är om träning fem dagar i veckan verkligen är rätt metod. Men det kanske det är.

Användarvisningsbild
Kobo

Inlägg av Kobo » ons 10 feb 2016, 14:24

Tryggve skrev:Livsstilen på Okinawa har väl varit något som har producerat rätt många hundraåringar. "Okinawadieten" är ju t ex ett begrepp som finns.

Där är det väl sötpotatis som är basfödan., plus att man verkar äta färre kalorier än vad man gör jämfört med japaner på "fastlandet". Det pågår forskningsprojekt om detta, men jag vet inte hur långt man har kommit.

Mitt intryck är att träning på elitnivå (jag vet inte om träning fem dagar i veckan är elitnivå iofs, det beror väl på vilken typ av träning och hur intensiv det är) snarare ökar risken för t ex MS.
Så frågan är om träning fem dagar i veckan verkligen är rätt metod. Men det kanske det är.
Okinawa och några ställen till. I Japan gäller en hel del alger och ett rikt lugnt socialt liv.

CR går väl ut på minskad ämnesomsättning, träning ger ökad som alltså skulle minska livstiden. Men man måste röra på sig och helst gå ser det ut som.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » ons 10 feb 2016, 15:50

Courtney Love skrev:He always said he was gonna outlive everybody and be a hundred and twenty
Från hennes eulogi över Kurdt Cobain.

Man ska inte underskatta innehållet i livet och fokusera för mycket på siffran. Jag skulle strunta i metoderna om de inte även gav en ökad tillfredställelse. Jag har hört om personer som försöker maximera långtråkigheten för att på det sättet maximera den subjektiva tidsupplevelsen under ett liv. Vet inte om jag tycker det låter som en vinnare :)
Senast redigerad av 1 ttias, redigerad totalt 0 gånger.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 10 feb 2016, 15:53

I serien "Pärlor för svin" så finns väl en strip där en av karaktärerna har bestämt sig för att bli odödlig. Detta genom att sitta i en låda där inget händer och allt är tråkigt.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 10 feb 2016, 16:10

Tryggve skrev:"Pärlor för svin"
Denna serie?

http://www.gocomics.com/pearlsbeforeswine/2002/01/07

Orkar inte leta igenom.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 10 feb 2016, 16:22

Hans S skrev:
Tryggve skrev:"Pärlor för svin"
Denna serie?
Just den. Har inte följt den på senare år, men ibland är den helt briljant.

Som kuriosa kan sägas att Bill Watterson tecknade några stippar av den serien som "hemlig gästartist" för några år sedan.
http://edition.cnn.com/2014/06/08/showb ... ore-swine/

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 10 feb 2016, 18:49

Serien var ny för mig men jag delar din uppfattning.

Sorry för OT.

Jag personligen nöjer mig med 107 år.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 11 feb 2016, 02:56

Tryggve skrev:Livsstilen på Okinawa har väl varit något som har producerat rätt många hundraåringar. "Okinawadieten" är ju t ex ett begrepp som finns.

Kan också ha något att göra med att friterat fläsklägg (i frityrsmet) är en typisk Okinawarätt

http://www.foodspotting.com/places/1925 ... ore/latest
Great slurping piggy fat off knuckle bones.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 11 feb 2016, 09:24

Victor_Von_Doom skrev: Kan också ha något att göra med att friterat fläsklägg (i frityrsmet) är en typisk Okinawarätt

Ah. Hm. Kan ju så vara.
Fast den traditionella dieten utmärks väl av att man äter tämligen lite kött. Och rätt lite fisk med, vad det verkar.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » lör 13 feb 2016, 03:36

Tryggve skrev:
Victor_Von_Doom skrev: Kan också ha något att göra med att friterat fläsklägg (i frityrsmet) är en typisk Okinawarätt

Ah. Hm. Kan ju så vara.
Fast den traditionella dieten utmärks väl av att man äter tämligen lite kött. Och rätt lite fisk med, vad det verkar.
Var nyligen i Japan och åt mat. Aldrig varit i Okinawa. Men mitt intryck där är att deras traditionella kosthållning är ungefär som den övriga japanska - ganska varierad, men att de verkar gilla fett fläsk lite mera. Gärna sidfläsk (brässerad i sprit) revben och fläsklägg. De är också mäktigt stolta över att vara Japans bastion för "taco rice" - i väst känt som hederlig gammal chili con carne med ris. Äter man bara inte för mycket av det så är det nog en bra diet. Anyhow, quick-fix-dieter är ju alltid något man ska ta med en nypa anklever.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 13 feb 2016, 11:06

Victor_Von_Doom skrev:
Var nyligen i Japan och åt mat. Aldrig varit i Okinawa. Men mitt intryck där är att deras traditionella kosthållning är ungefär som den övriga japanska - ganska varierad, men att de verkar gilla fett fläsk lite mera. Gärna sidfläsk (brässerad i sprit) revben och fläsklägg. De är också mäktigt stolta över att vara Japans bastion för "taco rice" - i väst känt som hederlig gammal chili con carne med ris. Äter man bara inte för mycket av det så är det nog en bra diet. Anyhow, quick-fix-dieter är ju alltid något man ska ta med en nypa anklever.
Ska man tro wikilänken som jag lade in tidigare så skiljer det sig en del mellan den traditionella dieten på Okinawa och det japanska "fastlandet".
Inte lika mycket ris och fisk, tex. Men fläsk äter man väl knappt på fastlandet, och det förekommer en del på Okinawa. Så där har du väl rätt. Men det är inte mer än ca fem procent av konsten, om jag förstår det rätt.

Dock så står det väl att man äter mer och mer "västerländskt" numera.

Skriv svar