Bestickning och oredlighet inom vården?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Bestickning och oredlighet inom vården?

Inlägg av kipphebel3 » ons 17 feb 2016, 12:49

Att läkemedelsindustrin är lika korrupt som alla andra industrier är väl ingen nyhet. Speciellt inte om man läser Ben Goldacres "Bad Pharma" (vilken jag läst) eller Peter Götsches bok (som jag inte läst än), men min uppfattning är ändå att mutor är relativt ovanligt i norden. Reglerna är ju stenhårda: 200 SEK för en lunch, 400 SEK för en middag och max SEK 1000 i engångsarvode för att delta i en undersökning. Undantag förekommer naturligtvis. Det finns alltid sådana som har rymligt samvete, men överlag verkar moralen vara god.

Hittade denna uppsats från Juridicum (2007) som förefaller stöda min syn på saken.

Synpunkter
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Bestickning och oredlighet inom vården?

Inlägg av micke.d » ons 17 feb 2016, 14:03

Det Götzsche säger som är relevant för Sverige och läkare och akademin handlar vad jag förstår mer om att de bör vägra att ställa upp på kliniska försök som inte genomförs på vettigt sätt utan snarare är ett led i marknadsföringen av läkemedlet. De bör också låta bli att lägga någon vikt vid såna försök (men det kan vara en oöverkomlig arbetsbörda att undersöka artiklarna så noga).
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Bestickning och oredlighet inom vården?

Inlägg av kipphebel3 » ons 17 feb 2016, 14:16

bör vägra att ställa upp på kliniska försök som inte genomförs på vettigt sätt utan snarare är ett led i marknadsföringen av läkemedlet
Samma som Ben Goldacre säger således.

När man läser vad somliga skriver (som säkert sett denna film) så verkar de tro att läkarna på BVC kör omkring i flotta sportbilar, bor i lyxhus och semestrar på Bahamas, allt betalt av "Big Pharma" :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Skriv svar