Vetenskapliga bloggar - kan man göra pengar på det?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
MatsM73

Vetenskapliga bloggar - kan man göra pengar på det?

Inlägg av MatsM73 » tis 05 jul 2016, 18:15

Hej,

Det finns en hel del bloggar om mode, mat, livsstil. Vad jag har förstått så finns det människor som har skapat en business på det. Hur är det med mera vetenkskapliga bloggar? Vet någon om det finns männiksor som kan livnära sig på dylika bloggar?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Vetenskapliga bloggar - kan man göra pengar på det?

Inlägg av Hexmaster » tis 05 jul 2016, 19:39

Välkommen till forumet! Liksom Skalmans forum.

En blogg som åtminstone varit åt vetenskapshållet som drar in riktiga pengar är ju IFLScience. Historiska bloggar som gör pengar finns knappast på svenska.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
MBY

Re: Vetenskapliga bloggar - kan man göra pengar på det?

Inlägg av MBY » ons 06 jul 2016, 00:25

Välkommen, som sagt! :)

Det finns bloggar/videobloggar/YT-kanaler som ägnar sig åt vissa tillämpade vetenskaper, som gör pengar. Främst ingenjörsbloggar tänker jag på, där produkter testas, skruvas sönder och ibland debunkas. Troligtvis inte vad du kanske har i åtanke, men titt som tätt förekommer det inlägg på dylika plattformar som handlar om mer grundvetenskapliga eller skeptiska saker, som t.ex. när bluffprodukter och bluffkoncept smulas sönder.

YT-kanalen Numberphile och dess otal systerkanaler (Periodic videos, Computerphile, 60 Symbols...) som drivs av en och samma person gör nog pengar. Förvisso idel videobloggande och inte via text.

Just videobloggar är ju "lättsam TV", typ och brukar därför ha mycket trafik och många följare, så rent spontant tror jag att video är det media som har störst möjlighet att dra in pengar. Det finns ju en hel del företag eller organisationer som jag inte förstått mig på vad de gör riktigt, men som brukar nämnas i var och varannan video och som tydligen hjälper till att dra in pengar. En sån heter Patreon som på något vis crowdfundar¹ (i brist på bättre svenska) diverse bloggare.

1) Jag lanserar härmed begreppet "vimmelfinansierar". :/

Skriv svar