Unga vuxna, diagnoser och förhållningssättet till fakta

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
skogaliten

Unga vuxna, diagnoser och förhållningssättet till fakta

Inlägg av skogaliten » lör 23 jul 2016, 16:41

Jag träffar ganska ofta på unga vuxna, alltså personer mellan ca 20 till 28 år, som under skoltiden fått någon diagnos som t.ex. ADHD eller autismspektrum störning eller varit utsatta för grov mobbning, i samband med olika djurrelaterade aktiviteter.

Att "hålla på med djur" är ofta bra för personer som av olika skäl inte mår riktigt bra, och kan göra att dessa personer växer som människor, kommer bort en pressande vardagsmiljö, och får syssla med något som känns meningsfullt, och känner stor tillfredsställelse.

Nu vill jag absolut inte diskutera om diagnoserna i sig är riktiga, eller hur de som mobbats borde ha behandlats, det är helt andra frågor. Men att ha fått "diagnoser" är oerhört mycket vanligare idag än för 10-15 år sedan, är så vitt jag förstår ett faktum.

Det jag tycker mig märka, är att det är betydligt fler av dem med diagnoser än dem utan diagnoser (obs: hörsägen, min upplevelse), som inte riktigt vill ta till sig fakta (som vetenskap, etablerat kunskap), utan snarare vill "tro" på något som någon sagt eller vad man hittar på sociala medier. Dessutom så värjer man sig gärna mot att ta tag i att lära sig på djupet, att läsa särskilt framtagna kompendier, böcker m.m., med hänvisning till att man har en diagnos, och därför helt ska undvika allt som blir jobbigt...

Är detta en del av en allmän tidsanda med vetenskaps- och kunskapsförakt? Eller är det relaterat till vederbörande råkar ha en diagnos och coping strategierna man lärt sig är att undvika allt som skulle riskera att innebära förändring?

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Unga vuxna, diagnoser och förhållningssättet till fakta

Inlägg av Anders G » lör 23 jul 2016, 17:24

Ja, nu orkade jag inte läsa hela ditt inlägg, (ironi) men jag tror ju att det är tidsandan. Inte bara de med diagnoser.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 26 jul 2016, 07:03

Just vad tidsandan så kan man hitta aktuella exempel från både USAs presidentvalskampanj och Brexit-omröstningen på kampanj-uttalanden som uttryckligt att man tar avstånd från fakta och istället tar avstamp i hur gemene man upplever det. En dystopisk tolkning är förstås att det bottnar i en insikt i att faktas övertygelseförmåga numera faktiskt är liten.

För att motverka risken för anklagas för att politisera tråden vill jag påpeka att andra kandidater än Trump är tillgängliga.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

garozzo

Inlägg av garozzo » tis 26 jul 2016, 12:58

Det är svårt att komma runt Trump kampanjen när det gäller den här frågan.
Här har vi Trump supportern Newt Gingrich, en tidigare historieprofessor, som avfärdar fakta som "teorier".
i politiken är det känslor som gäller.
Han finns i de sista 5 minuterna i det här John Oliver avsnittet.
jag vet att det här är politik, men det är också ett exempel på en skolad person som öppet säger att han inte bryr sig om hur verkligheten ser ut.
https://www.youtube.com/watch?v=Dsw1vUpc6Ug

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tor 28 jul 2016, 19:15

Här finns en del kommentarer till frekvensen av diagnoser, och något litet om konsekvenserna av att ge diagnoser "i onödan", samt hur ofta/mycket man borde medicinera.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ski ... och-behov/

och

http://www.dn.se/debatt/orimligt-manga- ... -for-adhd/

Men fortfarande så tycker jag att det verkar märkligt, att så många som fått en diagnos, liksom inte vill, utvecklas...

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 28 jul 2016, 20:51

Pär C skrev:Just vad tidsandan så kan man hitta aktuella exempel från både USAs presidentvalskampanj och Brexit-omröstningen på kampanj-uttalanden som uttryckligt att man tar avstånd från fakta och istället tar avstamp i hur gemene man upplever det. En dystopisk tolkning är förstås att det bottnar i en insikt i att faktas övertygelseförmåga numera faktiskt är liten.

För att motverka risken för anklagas för att politisera tråden vill jag påpeka att andra kandidater än Trump är tillgängliga.
Fast vad sjuttsingen har detta med diagnoser att göra? Lider anhängare av Brexit eller Trump av någon speciell diagnos? Då det rör sig om mycket stora delar av befolkningarna i respektive land så tror jag inte att deras psykologiska profiler skiljer sig markant från befolkningen som helhet.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 01 aug 2016, 09:30

Nä, det har inget med diagnoser alls att göra utan jag uttrycker stöd för alternativförklaringen att tidsandan är sådan att fakta och experter överlag anses underordnade egna upplevelser och personliga preferenser. Detta gäller alltså vare sig man har någon diagnos eller inte.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » mån 08 aug 2016, 12:32

Hörsägen. Som bevis tänker jag använda min högst egna hörsägen, min dotter med diagnos är som en svamp när det gäller kunskap. Var jätteroligt när hon skulle få sin 5 års vaccination, den stackars sjuksköterskan fick beskriva alla sjukdomarna i detalj. :)
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Cynikern

Inlägg av Cynikern » tor 18 aug 2016, 22:31

skogaliten skrev:Jag träffar ganska ofta på unga vuxna, alltså personer mellan ca 20 till 28 år, som under skoltiden fått någon diagnos som t.ex. ADHD eller autismspektrum störning eller varit utsatta för grov mobbning, i samband med olika djurrelaterade aktiviteter.

Att "hålla på med djur" är ofta bra för personer som av olika skäl inte mår riktigt bra, och kan göra att dessa personer växer som människor, kommer bort en pressande vardagsmiljö, och får syssla med något som känns meningsfullt, och känner stor tillfredsställelse.

Nu vill jag absolut inte diskutera om diagnoserna i sig är riktiga, eller hur de som mobbats borde ha behandlats, det är helt andra frågor. Men att ha fått "diagnoser" är oerhört mycket vanligare idag än för 10-15 år sedan, är så vitt jag förstår ett faktum.

Det jag tycker mig märka, är att det är betydligt fler av dem med diagnoser än dem utan diagnoser (obs: hörsägen, min upplevelse), som inte riktigt vill ta till sig fakta (som vetenskap, etablerat kunskap), utan snarare vill "tro" på något som någon sagt eller vad man hittar på sociala medier. Dessutom så värjer man sig gärna mot att ta tag i att lära sig på djupet, att läsa särskilt framtagna kompendier, böcker m.m., med hänvisning till att man har en diagnos, och därför helt ska undvika allt som blir jobbigt...

Är detta en del av en allmän tidsanda med vetenskaps- och kunskapsförakt? Eller är det relaterat till vederbörande råkar ha en diagnos och coping strategierna man lärt sig är att undvika allt som skulle riskera att innebära förändring?
1. Försök korta ned inläggen i framtiden, rätt flummigt skrivet.
2. Jag blev diagnosticerad med ADHD vid 8-9 års ålder. Är idag högfungerande och lugnare än de flesta. Törstar inte efter kunskap, upplever inte att livet inte är värt att leva om jag inte får reda på allt om allt, varför jag kan uppvisa ett ointresse för vissa saker.

Jag tolkar ditt inlägg som "Personer med ADHD skyller alltid på sin diagnos" och ja det gör dom. Otroligt störande. Mitt förslag är att vid vidare observation av dessa diagnosmänniskor även försöka bedöma om de i grunden har någon slags begåvning. En korkad människa med ADHD skyller nog jättegärna på det. Jag har IQ +140 och skyller jätteogärna på det. Tror det varierar kraftigt.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 19 aug 2016, 18:18

Cynikern skrev:1. Försök korta ned inläggen i framtiden, rätt flummigt skrivet.
Inlägget var väl inte så långt. Jag kan heller inte se att det är "flummigt". Något oprecis frågeställning, men man förstår ändå vad ts är ute efter.
Cynikern skrev: Jag blev diagnosticerad med ADHD vid 8-9 års ålder. Är idag högfungerande och lugnare än de flesta
Har du någonsin ifrågasatt diagnosen?
Cynikern skrev:Jag har IQ +140
Hur yttrar det sig?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » tor 15 sep 2016, 07:00

Pär C skrev:Just vad tidsandan så kan man hitta aktuella exempel från både USAs presidentvalskampanj och Brexit-omröstningen på kampanj-uttalanden som uttryckligt att man tar avstånd från fakta och istället tar avstamp i hur gemene man upplever det. En dystopisk tolkning är förstås att det bottnar i en insikt i att faktas övertygelseförmåga numera faktiskt är liten.

Nja, de har faktiskt en liten poäng man bör ta på allvar. Ganska säker på att det var i denna podcast från Cracked jag hörde att vetenskapsmän gör misstaget att förklara för folk när de i stället skall få folk att tro på dem.

Och vi vet ju alla hur det är. Det kryllar av töntar som fisit ur sig C-uppsatser som omedelbart hoppar upp på sin lilla tvållåda och börjar tala om för oss hur vi skall leva våra liv. T.ex. att fredagsmys minsann är jättefarligt, ät "nyttigt". Öh, var det inte meningen med fredagsmysmat att äta lite "onyttigt" som "kompensation" för att man ätit "nyttigt" under resten av veckan? (Sedan så ser jag inte poängen med att späka sig under veckan bara för att frossa sig till en förstoppning.)

Så felet med Brexit var inte brist på vetenskapliga argument. Felet var att man inte hade gått igenom alla implikationer av ett utträde. Men är inte det vetenskap då? Nja, var och en har och kan fatta komplexa ekonomiska beslut med typ vetenskaplig metodik. Eller snarare en mängd mer eller mindre välgrundade gissningar. Han som lyckas med att planera sin ekonomi väl och gör flera lyckade affärer förtjänar beröm. Men han skall inte berömmas i egenskap av vetenskapsman.

Och för den som vill ha fler vetenskapsmän i politiken finns det en enkel politisk lösning med viss vetenskaplig grund: Höj riksdagsledamotslönerna till en miljon euro om året. Skattefritt.

Skriv svar