Ny studie kopplar onlinespelande till goda studieresultat

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Procentaren

Ny studie kopplar onlinespelande till goda studieresultat

Inlägg av Procentaren » tis 09 aug 2016, 12:07

Den här studien kommer nog att uppskattas av många :smile2:
Ungdomar som spelar online tv-spel varje dag har högre skolresultat än medel, medan de som använder Facebook presterar sämre. Det visar en ny studie.
I den nya studien från Royal Melbourne Institute of Technology har forskare analyserat 12 000 australiensiska 15-åringars resultat i PISA-undersökningen 2012 kopplat till ungdomarnas internetvanor.
Resultaten visade att de ungdomar som uppgav att de dagligen spelade onlinespel hade 17 poäng över medelresultatet i matematik, läsning och naturvetenskap.
De ungdomar som använde Facebook eller chattade fick däremot inte mycket tillbaka för sitt engagemang online. Studien visade att ju oftare ungdomarna var aktiva på Facebook, desto sämre var deras prestation på Pisa-testet. De som uppgav att de använde Facebook och chattade varje dag hade upp till 20 poäng sämre resultat än medel.
http://www.dn.se/kultur-noje/ny-studie- ... eresultat/

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Ny studie kopplar onlinespelande till goda studieresulta

Inlägg av Anders G » tis 09 aug 2016, 18:29

Jag väntar med iver på en studie som påvisar att det är nyttigt för allmänbildning och social kompetens att befolka diskussionsforum på nätet.
They don't like it up'em, you know!

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » tor 11 aug 2016, 12:10

Anders G skrev:Jag väntar med iver på en studie som påvisar att det är nyttigt för allmänbildning och social kompetens att befolka diskussionsforum på nätet.
Jag kan se framför mig hur vissa altisar skulle börja slå sig på bröstet om det hände.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 14 aug 2016, 11:43

Om det nu var Facebook som var skulden borde det vara en mer dos/respons kurva, även att bara använda Facebook en gång i månaden var ju jättedåligt för betygen. Även om han har tagit med variabler för en massa socioekonomiska faktorer kan jag inte se att han har kollat hur mycket de beror på varandra.
There is no spoon.

Skriv svar