Tänk om (ni) klimatskeptiker har fel?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
MBY

Re: Tänk om (ni) klimatskeptiker har fel?

Inlägg av MBY » tor 20 okt 2016, 09:36

Jag vet inte vad du röker Kobo, men de seriösa på detta forum är inte klimatskeptiker. Det är ett epitet som klimatförnekarna har satt på sig själva för att sola sig i ordet "skeptiker".

Givetvis finns en och annan på forumet som förnekar antropogen växthuseffekt, men de hör ju till woona, till pseudovetenskaparna och kvacksalvarna.

Vi som lutar åt vetenskaplig skepticism har inga problem med att acceptera klimatförändringarna eller att dessa har mycket med människan att göra. Tvärt om, alla har sina specialområden, men inte så få av oss försöker ju aktivt bekämpa klimatförnekelse och de som spyr ut pseudovetenskap och som verkligen borde fundera på om de har fel...

De flesta av oss håller också med om att läget är allvarligt och att vi alla, speciellt politiker, behöver ta problemet med växthuseffekten på större allvar.

Är din tråd någon underlig form av trollning, eller ironisk? För du verkar ju ha fått allt uppochner. De som förnekar klimatförändringarna är de som själva kallar sig för "klimatskeptiker". Jag försöker använda termen "klimatförnekare" i stället då "skeptiker" är något fint och bra.

Användarvisningsbild
Kobo

Inlägg av Kobo » fre 21 okt 2016, 00:27

Det var en fråga till fåtalet om de klarat att tänka åt 2 håll men ingen har klarat än. Alternativet är att leta gamla inlägg men det har jag inte tid med.

När man frågar dem en och en privat brukar det gå bra, men trevligare att se om någon klarar det offentligt.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » lör 22 okt 2016, 16:01

Kobo skrev:Det var en fråga till fåtalet om de klarat att tänka åt 2 håll men ingen har klarat än. Alternativet är att leta gamla inlägg men det har jag inte tid med.

När man frågar dem en och en privat brukar det gå bra, men trevligare att se om någon klarar det offentligt.
Vilket fåtal menar du?
Jag tror du missat något i grundupplägget av dina inlägg: du är väldigt otydlig med vad du faktiskt frågar.

Bara så att du vet, känslan jag får när jag läser dina inlägg (särskilt det sista) är ungefär "oj vad alla andra är sheeple/mindless drones/nickedockor för etablissemanget, det är nog bara jag som är verkligt kritisk/skeptisk/nått en insikt som nästan ingen annan gjort". Om det inte är ditt syfte/åsikt så kanske du borde ta en fundering över hur du uttrycker dig.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Skriv svar