Kommunikologi

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Maruschka

Kommunikologi

Inlägg av Maruschka » mån 11 dec 2006, 20:56

Känner någon till "kommunikologi"?

På mitt jobb går de flesta chefer (inkl. jag själv) en sex dagar lång kurs som kallas kommunikologi. Redan vid första mötet började min bullshitradar att signalera. Det första kursledarna påpekar är att kommunikologi bygger på studier av "vad som fungerar" (gällande kommunikation och ledarskap), inte teoretisk vetenskap. Sedan påstår de ändå saker kring hur hjärnan fungerar (som t.ex. att långsamma rörelser påverkar hjärnbarken att mer eller mindre stänga av och låta hjärnstammen ta över. Andra saker de påstår utan belägg är att beroende på hur man kommunicerar så använder man olika ord (t.ex. någon som är visuell säger gärna ord som ser, bild osv, medan en kinestetisk person använder mycket "känna-ord".) m.m. m.m.

Jag är den enda som reagerat, alla andra tycker kursen är jättebra. Så nu söker jag efter andras erfarenheter och kunskaper kring fenomenet kommunikologi.

Tydligen är det utbrett att använda metoder från kommunikologi i den svenska idrottsrörelsen. På riksidrottsförbundets hemsida annonseras om förbundets egna kurser för idrottledare i kommunikologi.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » mån 11 dec 2006, 21:11

Jag googlade runt lite och fick genast pseudovetenskapliga vibbar.
Man kan tex läsa om det i den här artikeln om NLP på wikipedia (en bit ner på sidan står att NLP numera kallas kommunikologi och att det inte klarar vetenskaplig granskning)

Denna länk om NLP är ganska intressant...

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » mån 11 dec 2006, 21:23

Hej och välkommen till forumet. Det låter onekligen som NLP, vilket är en slags pseudovetenskap. Dock inte sagt att allt de säger är nonsens, men mycket är nog det.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 11 dec 2006, 22:04

..började min bullshitradar att signalera.
Hahaha!

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 11 dec 2006, 22:44

Inom idrottspsykolgi så är man kritiskt till detta pga att det inte finns forskning som backar upp "teroin".

Så vetenskaplig är den inte.

Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Kommunikologi

Inlägg av Urquhart » tis 12 dec 2006, 09:58

Maruschka skrev:Jag är den enda som reagerat, alla andra tycker kursen är jättebra. Så nu söker jag efter andras erfarenheter och kunskaper kring fenomenet kommunikologi.
Känner igen det där. Förstår inte att så många företag kan plöja ner otroliga summor pengar på att låta anställda gå en massa flumkurser.

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » tis 12 dec 2006, 19:37

Inte bara företag, jag var på en anställningsintervju för en doktorandskola i fysik på ett av våra största universitet en gång där man skulle fylla i nån sorts "personlighetstest". Det var ett tag sen så jag har glömt detaljerna och vad det var för test, men det var också definitivt trams.

Tänkte sen att jag borde ha frågat om varför det hade det testet och om det var vetenskapligt motiverat, men det hade väl inte ökat mina chanser...

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 12 dec 2006, 21:22

rikard skrev:Tänkte sen att jag borde ha frågat om varför det hade det testet och om det var vetenskapligt motiverat, men det hade väl inte ökat mina chanser...
Vem vet, kanske var ett inträdesprov i kritiskt tänkande ;)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Maruschka

Inlägg av Maruschka » tis 12 dec 2006, 22:37

rikard skrev:Inte bara företag, jag var på en anställningsintervju för en doktorandskola i fysik på ett av våra största universitet en gång där man skulle fylla i nån sorts "personlighetstest". Det var ett tag sen så jag har glömt detaljerna och vad det var för test, men det var också definitivt trams.
När jag sökte jobbet jag befinner mig på för närvarande fick jag också göra ett knippe tester. Praktiskt nog så visade de att jag är den jag vill vara :shock: Det kostade arbetsgivaren en hel del att få det resultatet...

Men, åter till kommunikologin: Matti Bergström är den forskare som den här teorin (och NLP som det kallats tidigare) har stött sig emot. Först utvecklades NLP - sedan upptäckte Truls och de andra som utvecklat kommunikologin att Matti Bergström skulle de kunna använda som vetenskapligt stöd (åtminstone framstår det så i de texter jag hittat på nätet). Matti Bergström i sin tur kritiseras för att bygga sin forskning på empiriskt material som inte går att kontrollera, respektive bygga teori som inte går att belägga, och sedan presentera det som sanningar. (Han har för övrigt också fått kritik för att han påstår att mäns och kvinnors hjärnor i grunden är fundamentalt olika).

Matti Bergström kanske är en utmärkt forskare, det vet inte jag. Men om ovanstående stämmer måste jag undra - hur står det till med vetenskaplig kompetens på högskolor och universitet?

hestia

hitta svar?

Inlägg av hestia » mån 22 jan 2007, 14:53

Kanske kan du mätta ditt behov av historik och vetenskap genom att gå in på www.communicology.eu
MVH
Maria, Kommunikolog

SuperDupe

Inga svar!

Inlägg av SuperDupe » mån 22 jan 2007, 15:33

hestia skrev:Kanske kan du mätta ditt behov av historik och vetenskap genom att gå in på www.communicology.eu
(Swedish -> Kommunikologi) Under rubriken Vetenskaplig bas och stöd står det några namn vars arbeten påstås stödja kommunikologin. Jag undrar, är det frågan om kommunikologisk humor? Eller var du allvarlig?

Maruschka

Re: hitta svar?

Inlägg av Maruschka » sön 28 jan 2007, 18:12

hestia skrev:Kanske kan du mätta ditt behov av historik och vetenskap genom att gå in på www.communicology.eu
Nej. Källhänvisningarna är totalt oanvändbara. Titel, publiceringsår?

Paikea

Inlägg av Paikea » ons 17 feb 2010, 10:11

Skönt att höra att fler reagerat på "vetenskapen kommunokologi". På min arbetsplats har samtliga resurser för fortbildning för personal och ledning i princip gått till kurser i kommunokologi. Hade aldrig hört begreppet tidigare och frågade därför alla som jag känner som arbetar professionellt som kommunikatörer om vad det här var för något, och inte heller dom kände till denna "vetenskap". Inte heller kan jag hitta något via webben eller i böcker som verifierar kommunokologin som "läran om".
Ibland undrar jag om min arbetsledning utsatts för någon slags hjärntvätt eller liknande(Return of the bodysnatchers) eftersom man med närmast religiös nit har gått in för denna lära.
Har inte gått utbildningen ännu, och den kan säkert vara bra utan att behöva stödja sig på strikta empiriska fakta, men det irriterar mig att man marknadsför det under falsk flagg.
Även min "bullshit-radar" är aktiverad.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » ons 17 feb 2010, 12:56

På mitt jobb är det lite ny management på gång. Det handlar om rotorsaksanalys.
Som exempel har man toyota. Där ställer man sig alltid fem frågor varför,varför,varför,varför,varför ?

En anställd halkar på golvet, varför ?
Där fanns en oljefläck, varför ?
Växellådan på en av truckarna läcker olja, varför ?
Det sitter dåliga packningar i växellådan, varför ?
Inköparna har valt att köpa de billigaste packningarna. Utan att förutse konskvenserna.

Man strävar alltså efter att hitta rot-orsaken till problemet.
Det låter ju bra, tills man tänker på att toyota just nu har rejäla kvalitetsproblem med bilarna.

På elavdelningen blev det viss förvirring i början. Man läste det som rotor-saksanalys.
Alltså rotorn i en elmotor :-)

Användarvisningsbild
VeVeN

Några observationer

Inlägg av VeVeN » ons 17 feb 2010, 16:48

Detta presenteras numera på http://www.kommunikologiportalen.com/. Man kan notera att den inte säger särskilt mycket (ingenting alls egentligen) om vad det egentligen är, i alla fall på den öppna delen av sajten. Däremot framgår det att "kommunikologi" och "tvärgående metakompetens" tydligen är registrerade varumärken, och det borde man ju kunna dra vissa slutsatser av.

Det enda som gär "kommunikologi" till en vetenskap är då ändelsen "-logi". Ingenting annat.

Smart marknadsföring helt enkelt.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar