Kommunikologi

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Migi

Re: Kommunikologi

Inlägg av Migi » mån 11 jan 2016, 14:51

Verkligen en riktigt bra dag för mig.
  • Det regnar på snön.
  • Mitt fackförbund har hållit på med detta i åratal.
  • Tråden är tio år gammal, vilket gör att ingen kan säga att detta var något helt nytt.
Hur har eran dag varit?

sbjornson

Inlägg av sbjornson » mån 11 jan 2016, 21:53

När det berättades om denna sektliknande fixa-dig-själv lära på radions P1 idag (11/1) fick jag klara Time Management vibbar. Den grejen hajpades ju friskt på 80-talet, bl a i det företag där jag jobbade. Den fick en hel del kritik samtidigt som vissa - i mitt tycke godtrogna personer - ansåg den vara superbra. Samme Brian Tracy ligger bakom bägge företeelserna, men denna gång verkar han ha gått längre i att torgföra ett evangelium för självförbättring. Och det verkar också ge goda förtjänster. Undrar om dom säljer någon modernare variant av dessa time management kalendrar?

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » mån 11 jan 2016, 22:55

sbjornson skrev:När det berättades om denna sektliknande fixa-dig-själv lära på radions P1 idag (11/1) fick jag klara Time Management vibbar. Den grejen hajpades ju friskt på 80-talet, bl a i det företag där jag jobbade. Den fick en hel del kritik samtidigt som vissa - i mitt tycke godtrogna personer - ansåg den vara superbra. Samme Brian Tracy ligger bakom bägge företeelserna, men denna gång verkar han ha gått längre i att torgföra ett evangelium för självförbättring. Och det verkar också ge goda förtjänster. Undrar om dom säljer någon modernare variant av dessa time management kalendrar?
Är det den man gycklar med i miniserien Ebba och Didrik från 1990?

Någon mer här som är med i Unionen och funderar på att gå ur om de inte skärper sig.

Och så har David Bowie dött. ÅH VILKEN UNDERBAR DAG!

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » ons 13 jan 2016, 13:59

Hörde andra delen igår. Ingen uppbygglig lyssning.

Användarvisningsbild
Kobo

Inlägg av Kobo » ons 13 jan 2016, 17:16

Om hur den pseudovetenskapliga läran kommunikologi sprids inom företag, kommuner och landsting - trots att den i viktiga delar bygger på felaktigheter och motsätter sig en oberoende granskning.
http://t.sr.se/22UIz4g

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 14 jan 2016, 08:16

Avsnittet idag handlar om idrottsrörelsens användning av kommunikologi. Det är ett område som enligt min uppfattning verkar vara mer mottagligt för hokus pokus än de flesta andra delarna av samtiden.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6344441
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » tor 14 jan 2016, 18:50

L. Mäkinen skrev:Avsnittet idag handlar om idrottsrörelsens användning av kommunikologi. Det är ett område som enligt min uppfattning verkar vara mer mottagligt för hokus pokus än de flesta andra delarna av samtiden.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6344441
Detta är kvacksalveri. Men tyvärr så är detta bara en av alla dumheter som begåtts i idrottens namn. T.ex. att lagidrott gör folk till bättre personer eller att den senaste flugan är jättebra. Jag rekommenderar Bullshido.net - ett underbart forum där dumheter inom kampsporten desavoueras med samma finkänslighet som skenande kor.

Tag t.ex. kompressionstights. Men låt oss börja från början, nämligen 80-talets aerobicsmode för kvinnor. Mer raffigt än funktionellt. Om de hade roligare och därmed tränade bättre av att klä sig så är det inte så farligt. Och mig veterligen så sade ingen att just den här kombinationen av tights + baddräkt fungerar bättre än de andra. Fånigt men oskyldigt.

Sedan för några år sedan om "shapers". Dvs tights som formar baken. Det är bara det att de flesta kvinnor ser bra ut även i billighetstights. Och det är för att bakarna håller formen länge. Så marginalnyttan med formande tights torde vara väldigt lite.

Alltså säljer man kompressionstights med "vetenskapliga" argument om blodflödet. Det är ju en stor, outnyttjad marknad att få män att ha på sig tights. Och det gick ju förr inte med snygghetsargumentet.

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » tor 14 jan 2016, 19:45

Dags för en till bloggpost om kommunikologin.

Hör att Riksidrottsförbundet har gjort sig av med kommunikologin. Men det gick inte utan strid. T.ex. så protesterade flygidrottarna mot det. De organiserar allt från modellflygare och fallskärmshoppare till ballongflygare.

Modellflyg. Idrott? XD

De säger att det var bra, för de fick ett gemensamt språk och tog en medalj.

Så det gick alltså inte att diskutera flygkonst innan, grabbar? Och vad är post hoc-felslut? XD

Fegt av RIF att låta Fleiner hålla sina kurser på Bosön. Skall bli kul att se hur det går för österrikarna i golf.

Just tankekontrollen påminner mig om det Ehrenreich skriver i "Gilla läget" (uruselt översatt titel, f.ö.).

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » tis 15 nov 2016, 07:30

nordmannen skrev:
Pace skrev:
Aha, så det handlar om att paketera sådant som vi redan vet och sälja det dyrt i en mer elegant och tilltalande förpackning och göra sken av att det i sig är vetenskap, med namn som "tvärgående metakompetens"? Ungefär som tandologi i stället för en tandläkarutbildning alltså?

Och vad är det för något man får lära sig inom kommunikologin? Vad kostar det? Pluggar man kommunikologi för att man inte har råd med en riktig utbildning
LOL
Det var dine konklusjoner.
Delvis riktig. Hensikten er at det ikke er noe nytt. Da hadde det vært en ny teori eller metode. Det er det ikke.
For å bruke ditt eksempel med tannlegeutdanning: Tandologi blir det samme. Salutologi (hvis jeg husker min latin rett), læren om helse, ville blitt tilsvarende kommunikologi, fordi det inkluderer "tandologi", fysiologi, kroppens biologi, fysioterapi m.m.
Om något så skulle det innebära en försämring av tandläkaryrket. Det är så mycket mer än bara tänder; bettapparaten etc.

Och det är väl vad vi ser här. Först en utspädning av begreppet kommunikation så det blir meningslöst. Sedan massa falska antaganden om kroppspositioner. Sedan massa varumärkesskydd o ta en kurs om de där påstått eviga sanningarna så får du veta mer.

Så tandologin skulle främst bry sig om bettytorna, för det är ju den del av tanden som tuggar maten, alltså är den viktigast. Karies på bettytorna skulle avfärdas, för hålen gör ju att själva ytan blir större. Sedan skulle man studera saker som är munrelaterade, typ de där afrikanska klickspråken och beatboxing och hur viktiga de är för att nå en högre tandologisk förståelse.

Och jag insåg just att det inte alls när något arbetsolycka att idrottare faller offer för massa vidskeplighet. För idrott är bara massa helt påhittade regler. Visst kan det vara kul så länge man har en distans till det. Men om man tror att det helt arbiträra är något naturligt så är man ute och cyklar. Så lätt och roligt att avfärda idrotter. Långdistanslöpning? Nej tack, jag föredrar att rida. Fotboll? Ja, men bara om jag får tackla och plocka upp bollen med händerna, för det är effektivare. Boxning? Hur tror du att jag skall kunna greppa med händerna i två kuddar? Tyngdlyftning? Hävstången är uppfunnen.

Skriv svar