Kommunikologi

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Pallas

Re: Kommunikologi

Inlägg av Pallas » ons 17 feb 2010, 16:55

Även jag har varit "utsatt" för NLP, både på människo- och hästnivå. Jag fann det roande och intressant, men BS-radarn gav rejält utslag.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 17 feb 2010, 17:16

Lätt genomskådad humbug! Det förvånande är att slika kampanjer går hem i trots av en ständigt höjd utbildningsnivå i företagen. Matti Bergström, som nämndes ovan, har jag lyssnat på. En charlatan! Det är riktigt att han är hjärnforskare, men jag kan inte se att hans budskap har något som helst samband med hans egen forskning. Karlen måste tala mot bättre vetande.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Mangan

Inlägg av Mangan » sön 21 feb 2010, 19:38

Matte skrev:Lätt genomskådad humbug! Det förvånande är att slika kampanjer går hem i trots av en ständigt höjd utbildningsnivå i företagen. Matti Bergström, som nämndes ovan, har jag lyssnat på. En charlatan! Det är riktigt att han är hjärnforskare, men jag kan inte se att hans budskap har något som helst samband med hans egen forskning. Karlen måste tala mot bättre vetande.
Samma sak i ny förpackning. En enkel indikator på hur rumsrent det inte är är antalet vetenskapliga artiklar man har som backar upp teorin, eller den samlade kunskapen i vetenskaplig metod hos dess försäljare. som någon sa, smart marknadsföring, noll evidens. By the way, ett lästips i sammanhenget (ej specifikt om kommunikologi) är SHAM av Salerno. han gör upp rätt friskt med självhjälpsindustrin och dess utövare.
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd

Anders E

Inlägg av Anders E » sön 21 feb 2010, 20:50

Mangan skrev:En enkel indikator på hur rumsrent det inte är är antalet vetenskapliga artiklar man har som backar upp teorin
Jo, det gör det nog om publikationerna har någon som helst tyngd, dvs. publicerats i lektörsgranskade tidskrifter med gott anseende och i det här fallet borde det ju vara så eftersom, ”Årtionden av jämförande studier av olika metoder, forskning, teorier” gjorda av ”Jorunn Sjøbakken och Truls Fleiner” ligger till grund för verksamheten.

Men den skoningslösa sanningssägaren ISI Web of Science ger inget belägg för den bilden. Den totala mängden träffar är 0 (noll).

Så slutresultatet av ”årtionden av jämförande studier” är att ingen enda tidskrift brytt sig om svamlet och ingen funnit det värt att citera.

För att avsluta med att säga åtminstone något positivt om detta så noterar jag att materialet är ”upphovsrättskyddat av Jorunn Sjøbakken”. Det betyder väl då förhoppningsvis att om något annat förvirrat pucko skulle komma på samma slags dumheter så får vi hjälp av Jorunn Sjøbakken att stoppa dumheterna. Och det är väl bra?

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » sön 21 feb 2010, 21:18

kommunikologiportalen.com skrev:Kommunikologi© är läran om kommunikation och förändring, där kommunikation är medlet och förändring är målet.
För det första brukar vetenskap inte vara upphovsrättsskyddad. För det andra är medie- och kommunikationsvetenskap det närmaste (vetenskapliga) man kan komma kommunikation.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Mangan

Inlägg av Mangan » ons 24 feb 2010, 13:11

Anders E skrev:
Mangan skrev:En enkel indikator på hur rumsrent det inte är är antalet vetenskapliga artiklar man har som backar upp teorin
Jo, det gör det nog om publikationerna har någon som helst tyngd, dvs. publicerats i lektörsgranskade tidskrifter med gott anseende och i det här fallet borde det ju vara så eftersom, ”Årtionden av jämförande studier av olika metoder, forskning, teorier” gjorda av ”Jorunn Sjøbakken och Truls Fleiner” ligger till grund för verksamheten.

Men den skoningslösa sanningssägaren ISI Web of Science ger inget belägg för den bilden. Den totala mängden träffar är 0 (noll).

Så slutresultatet av ”årtionden av jämförande studier” är att ingen enda tidskrift brytt sig om svamlet och ingen funnit det värt att citera.

För att avsluta med att säga åtminstone något positivt om detta så noterar jag att materialet är ”upphovsrättskyddat av Jorunn Sjøbakken”. Det betyder väl då förhoppningsvis att om något annat förvirrat pucko skulle komma på samma slags dumheter så får vi hjälp av Jorunn Sjøbakken att stoppa dumheterna. Och det är väl bra?
I en perfekt värld ja...tyvärr tror jag dock upphovsrättskyddade och dyra metoder hellre attraherar personer än stöter bort då det felaktigt antas vara indikatorer på kvalitet och tillförlitlighet. det som säljs för 29.995 exkl mom måste ju vara bättre än det som säljs för 750 kr oavsett vetenskap i bakgrunden...eller? Lätt att bli cynisk för midnre.
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 24 feb 2010, 14:22

"Kommunikation definieras brett som allt beteende och all upplevelse."
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

triss

Inlägg av triss » lör 20 mar 2010, 18:20

Funderar lite kring detta ang kommunikologi.

NLP är förvisso en vetenskapligt ej kanske befäst teori men dock väl beprövad.

Testa er själva. Fundera på någon händelse, skapa tex en ishockeymatch, eller flamencodans i ert inre. Vilket kommer upp först? en bild, ett ljud eller en känsla?
Detta är olika för oss människor och visar ofta vilka våra domminanta insignaler är.

Ordets makt. Jag måste städa? Eller är det något jag själv vill och har valt för att slippa ha det så djäkla skitigt!
"Måste" är tvingande. Men vill är en önskan som leder till ett självalt aktivt val. Jag är inget offer. Resultatet kanske blir det samma. Men jag mår fasen så mycket bättre och det stärker min självbild. Det är jag som väljer.

Det är inte ens bevisat att det finns en gud. Likväl har vi en värld full av individer som säger sig möta kommunikationen från denne eller dessa. Vi kan inte bevisa att de har rätt, vi kan inte bevisa att de har fel. Men vi kan själva välja vad vi väljer att tro.

Kommunikologi. Det finns faktiskt inte ickekommunikation. Du kommunicerar i ord, handling (ickehandling), kroppspråk, betoning, klädval," bilval skrev någon". Politiskt val, rollspel, mm.
Din attityd, känslor och tankar till livet är kommunikologi. Oavsett vilket perceptionssystem jag använder och oavsett vetenskaplig bevisning.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 20 mar 2010, 23:05

triss skrev:Funderar lite kring detta ang kommunikologi.

NLP är förvisso en vetenskapligt ej kanske befäst teori men dock väl beprövad.

Testa er själva. Fundera på någon händelse, skapa tex en ishockeymatch, eller flamencodans i ert inre. Vilket kommer upp först? en bild, ett ljud eller en känsla?
Detta är olika för oss människor och visar ofta vilka våra domminanta insignaler är.

Ordets makt. Jag måste städa? Eller är det något jag själv vill och har valt för att slippa ha det så djäkla skitigt!
"Måste" är tvingande. Men vill är en önskan som leder till ett självalt aktivt val. Jag är inget offer. Resultatet kanske blir det samma. Men jag mår fasen så mycket bättre och det stärker min självbild. Det är jag som väljer.

Det är inte ens bevisat att det finns en gud. Likväl har vi en värld full av individer som säger sig möta kommunikationen från denne eller dessa. Vi kan inte bevisa att de har rätt, vi kan inte bevisa att de har fel. Men vi kan själva välja vad vi väljer att tro.

Kommunikologi. Det finns faktiskt inte ickekommunikation. Du kommunicerar i ord, handling (ickehandling), kroppspråk, betoning, klädval," bilval skrev någon". Politiskt val, rollspel, mm.
Din attityd, känslor och tankar till livet är kommunikologi. Oavsett vilket perceptionssystem jag använder och oavsett vetenskaplig bevisning.
Hej triss! Angående kommunikation så har jag alltså klagat ett tag här på övriga forumiters hårda ton och att man kan skrämma bort nybörjare och jag misstänker att andra här precis som jag kan uppfatta att ditt inlägg här är lite rörigt och att man inte riktigt får klart för sig vad du vill ha sagt. NLP vet jag inte alls vad det är (Ska ta reda på det) men här i tråden talar man väl mest om att själva begreppet "kommunikologi" är ett knepigt och luddigt uttryck som inte säger särskilt mycket och som mest verkar vara någon ny fancy etikett på något vad det nu är...läran om att kommunicera kanske.

Något vill du ha sagt med ovanstående som har med just kommunikation att göra, men kan du precisera lite mer hur du tänker?

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » sön 21 mar 2010, 10:38

Flyttade över lite inlägg till VoFs nära förestående sotdöd.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 21 mar 2010, 19:56

Som jag ser det, är detta begrepp, "kommunikologi", ett typexempel på "märkvärdisering". Ett begrepp skapat för att ge sken av att det som de erbjuder skulle vara så mycket mer fantastiskt än vad det egentligen är.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 21 mar 2010, 19:59

VeVeN skrev:Som jag ser det, är detta begrepp, "kommunikologi", ett typexempel på "märkvärdisering". Ett begrepp skapat för att ge sken av att det som de erbjuder skulle vara så mycket mer fantastiskt än vad det egentligen är.
Som "open space"- seminarier...har blivit poppis i kommunen där jag jobbar nu......allt är open space...känns som om man landat i en öken!

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 21 mar 2010, 20:32

Blenda skrev:
VeVeN skrev:Som jag ser det, är detta begrepp, "kommunikologi", ett typexempel på "märkvärdisering". Ett begrepp skapat för att ge sken av att det som de erbjuder skulle vara så mycket mer fantastiskt än vad det egentligen är.
Som "open space"- seminarier...har blivit poppis i kommunen där jag jobbar nu......allt är open space...känns som om man landat i en öken!
Alltså visst trött man blir på all denna begreppsmystik, där smarta försäljare, desperata kommungubbar, och ormoljenasare av olika format försöker slå blå dunster i folk med fantastiska, nya ord för sånt som i bästa fall är gammal skåpmat.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » sön 21 mar 2010, 22:22

triss skrev: NLP är förvisso en vetenskapligt ej kanske befäst teori men dock väl beprövad.
Det är horoskop också.
triss skrev: Testa er själva. Fundera på någon händelse, skapa tex en ishockeymatch, eller flamencodans i ert inre. Vilket kommer upp först? en bild, ett ljud eller en känsla?
Inget av dem, och jag skulle argumentera för att inget av dem dök upp för någon annan heller.

Att vi tror att vi får bilder i huvudet säger mer om vår bristande insikt i hur vi tänker än om hur vi faktiskt tänker.
triss skrev: Ordets makt. Jag måste städa? Eller är det något jag själv vill och har valt för att slippa ha det så djäkla skitigt!
Va?
Försöker du säga något riktigt här?
Visst kan man lägga upp en och samma sak på flera olika sätt, big whoopy do! Med så insiktsfulla saker förstår jag att det är rättfärdigt att ta ut hutlösa priser för det. :roll:
triss skrev: Det är inte ens bevisat att det finns en gud. Likväl har vi en värld full av individer som säger sig möta kommunikationen från denne eller dessa. Vi kan inte bevisa att de har rätt, vi kan inte bevisa att de har fel. Men vi kan själva välja vad vi väljer att tro.
Var det en glimt av insikt i att NLP liknar religon mer än bra psykologi?
triss skrev: Kommunikologi. Det finns faktiskt inte ickekommunikation. Du kommunicerar i ord, handling (ickehandling), kroppspråk, betoning, klädval," bilval skrev någon". Politiskt val, rollspel, mm.
Bara för att du liknar kommunikologi med något som faktiskt finns gör inte det kommunikologi mer trovärdigt.

Jag har förresten hittat på mentalogostik, det är läran om hur vi väljer vad vi väljer och varför vi gör det. Sugen på att betala för en kurs?
Det kommer att hjälpa dig på din arbetsplats något otroligt, för nog är det väl folk som gör val där?
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 24 mar 2010, 07:12

VeVeN skrev: Alltså visst trött man blir på all denna begreppsmystik, där smarta försäljare, desperata kommungubbar, och ormoljenasare av olika format försöker slå blå dunster i folk med fantastiska, nya ord för sånt som i bästa fall är gammal skåpmat.
Trött är väl bara förnamnet! Andra uttryck som används flitigt är "Det viktigaste är att vi drar åt samma håll". När jag frågat mina chefer om det inte är bra om någon åtminstone har en susning om vilket håll som är rätt också, så stirrar de på mig som om jag inte vore klok. Miljoner floskler som inte betyder någonting eller som betyder något annat än vad det alltid betytt innan...samarbete handlar i första hand om att vara sams, i andra hand om att arbeta o.s.v.

Skriv svar