På denna sida
http://www.kontenta.nu/new/index.php?s=kommunikologi hittade jag bland annat följande information.
________________________________________________________________________________________________________________
Historik
På 1950-talet föddes hos den amerikanske vetenskapsmannen Gregory Bateson, och Palo Altoskolan, en idé om att skapa en tvärvetenskaplig disciplin i kommunikation, en tvärgående disciplin som skulle vara gemensam för all mänsklig aktivitet dvs. alla de metoder och modeller som praktiserades t.ex. pedagogik, rådgivning, psykologi, organisationsutveckling, ledarskap, idrott, försäljning, förhandling osv.
Tanken om att det finns en gemensam struktur föranledde även den kompetensforskning som påbörjades på 1970-talet av John Grinder och Richard Bandlers (kallad NLP).
De norska pedagogerna Jorunn Sjøbakken och Truls Fleiner, började under tidigt 1970-tal att bedriva komparativ forskning (jämförande studier), och ett sammanfattningsarbete inom humanioravetenskaperna.
Studierna ledde fram till och utvecklingen av ett antal gemensamma "nycklar", framgångsnycklar som är giltiga för all mänsklig aktivitet, d.v.s. i all kommunikation och förändring.
_________________________________________________________________________________________________________________
Någon säger att flumradarn går på när de hör om kommunikologi men jag måste ändå säga att när jag läser om deras intresse och forskning tycker jag det ser spännande ut. Utan att ha kunskaper utöver det som jag snabbt googlat fram i ämnet så känns det märkligt att såga något som verkar vara något ganska nytt.
Att det uppenbarligen inte finns någon formell ratificering av kunskapen/disciplinen/forskningen eller vad det nu är behöver inte betyda att det är fel eller flum. Det låter som om ni bestämt er för att psykologi och pedagogik är något i dess nuvarande form som varit vedertaget och accepterat sedan det först fick namnet.
Det enda som jag finner upplyftande i alla kommentarer är att deltagarna i detta forum i alla fall inte är naiva nog att falla för vilken nyck som helst. Jag tycker dock att för få vågar utmana etablissemanget (som ni tydligen mangrant tillhör) och ta sig utan för vad alla tar för sanning och faktiskt utvecklar oss och de teorier vi använder dagligdags i våra professioner. Om detta är en sådan låter jag vara osagt men spännande är det.
Hoppas att jag springer på ämnet i framtiden, eller varför inte en sådan där "kommunikolog" som vissa här i forumet har titulerat sig.
Nu skall jag in i en annan tråd med mina åsikter