Kommunikologi

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Pace

Re: Kommunikologi

Inlägg av Pace » ons 24 mar 2010, 22:36

triss skrev:Ordets makt. Jag måste städa? Eller är det något jag själv vill och har valt för att slippa ha det så djäkla skitigt!
"Måste" är tvingande. Men vill är en önskan som leder till ett självalt aktivt val. Jag är inget offer. Resultatet kanske blir det samma. Men jag mår fasen så mycket bättre och det stärker min självbild. Det är jag som väljer.
Detta täcks in av det vetenskapliga fältet retorik och delvis lingvistik och neuropsykologi. Utan att blanda in något skimmer av ordbajseri.
triss skrev:Det är inte ens bevisat att det finns en gud. Likväl har vi en värld full av individer som säger sig möta kommunikationen från denne eller dessa. Vi kan inte bevisa att de har rätt, vi kan inte bevisa att de har fel. Men vi kan själva välja vad vi väljer att tro.
Jaha. Du blandar ihop kommunikation som en bärare av information med entiteten ifråga som mottagare. Bara för att det existerar kommunikation innebär det inte att det existerar en mottagare. När vi säger "vill du ha liten vatten?" när vi vattnar våra plantor innebär det inte att växten lever och är vid medvetande.
triss skrev:Kommunikologi. Det finns faktiskt inte ickekommunikation. Du kommunicerar i ord, handling (ickehandling), kroppspråk, betoning, klädval," bilval skrev någon". Politiskt val, rollspel, mm.
Din attityd, känslor och tankar till livet är kommunikologi. Oavsett vilket perceptionssystem jag använder och oavsett vetenskaplig bevisning.
Kommunikation är inget område som sysslar med bevisning, då den i synnerhet är deskriptiv. Det du pratar om handlar ju till stor del av det andra vetenskapliga fältet semiotik. Det kan man studera alldeles utmärkt utan att blanda in en cementblandare fylld med en femtedel fakta och fyra femtedelar ordbajs.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Mangan

Inlägg av Mangan » tor 29 apr 2010, 19:42

triss skrev:Funderar lite kring detta ang kommunikologi.

NLP är förvisso en vetenskapligt ej kanske befäst teori men dock väl beprövad.

Testa er själva. Fundera på någon händelse, skapa tex en ishockeymatch, eller flamencodans i ert inre. Vilket kommer upp först? en bild, ett ljud eller en känsla?
Detta är olika för oss människor och visar ofta vilka våra domminanta insignaler är.

Ordets makt. Jag måste städa? Eller är det något jag själv vill och har valt för att slippa ha det så djäkla skitigt!
"Måste" är tvingande. Men vill är en önskan som leder till ett självalt aktivt val. Jag är inget offer. Resultatet kanske blir det samma. Men jag mår fasen så mycket bättre och det stärker min självbild. Det är jag som väljer.

Det är inte ens bevisat att det finns en gud. Likväl har vi en värld full av individer som säger sig möta kommunikationen från denne eller dessa. Vi kan inte bevisa att de har rätt, vi kan inte bevisa att de har fel. Men vi kan själva välja vad vi väljer att tro.

Kommunikologi. Det finns faktiskt inte ickekommunikation. Du kommunicerar i ord, handling (ickehandling), kroppspråk, betoning, klädval," bilval skrev någon". Politiskt val, rollspel, mm.
Din attityd, känslor och tankar till livet är kommunikologi. Oavsett vilket perceptionssystem jag använder och oavsett vetenskaplig bevisning.
Det är skillnad på tro och vetenskap. Tro handlar om horoskop, religion och UFO (I want to believe...). NLP och kommunikologi har sina givna platser i den hyllan också, och har förtjänat detta genom att lova runt men leverera tunnt.
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd

nordmannen

Inlägg av nordmannen » tis 04 jan 2011, 19:29

Hei gode engasjerte svensker.

Registrerer mange meninger om Kommunikologi. Interessante meninger... :smile2:
Til informasjon:
Kommunikologi er ingen metode, som mange her i forumet ser ut til å tro . Det er heller ingen teori.
Materialet i Kommunikologi er en valgt sortering som gir oversikt. Ingenting nytt, ingenting "revolusjonerende".
Kommunikologi er ikke det samme som NLP. NLP er studieobjekt for kommunikologien, i likhet med ulike teorier, metoder og teknikker innen humaniorafag som psykologi, sosiologi, ledelse, salg, mekling osv. Finner man noe her som ikke dekkes av kommunikologimaterialet, må det inn i materialet.
Nyttig for den som velger å tilegne seg kompetansen.

Det er en (c)opyrigt på begrepet Kommunikologi, for at ingen andre skal "overta" dette ordet i andre sammenhenger og skape forvirring. Ellers er materialet ikke patentert. Man kan ikke patentere kommunikasjon!

Kommunikolog fra Norge

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » tis 04 jan 2011, 19:38

nordmannen skrev:Hei gode engasjerte svensker.

Registrerer mange meninger om Kommunikologi. Interessante meninger... :smile2:
Til informasjon:
Kommunikologi er ingen metode, som mange her i forumet ser ut til å tro . Det er heller ingen teori.
Materialet i Kommunikologi er en valgt sortering som gir oversikt. Ingenting nytt, ingenting "revolusjonerende".
Kommunikologi er ikke det samme som NLP. NLP er studieobjekt for kommunikologien, i likhet med ulike teorier, metoder og teknikker innen humaniorafag som psykologi, sosiologi, ledelse, salg, mekling osv. Finner man noe her som ikke dekkes av kommunikologimaterialet, må det inn i materialet.
Nyttig for den som velger å tilegne seg kompetansen.
En flockypsork är inte en sten eller en söndagseftermiddag, men det säger ändå ingenting vad flockypsork är.
nordmannen skrev:Det er en (c)opyrigt på begrepet Kommunikologi, for at ingen andre skal "overta" dette ordet i andre sammenhenger og skape forvirring. Ellers er materialet ikke patentert. Man kan ikke patentere kommunikasjon!
Copyright betyder att något (påstås) vara upphovsrättsskyddat, och att upphovsrättsskydda ett ord är... tämligen meningslöst och inte ens det upphovsrätten är till för. Man varumärkesregisterar ord som ska skyddas.

Att söka efter kommunikologi (eller communicology) i vetenskapliga databaser ger inga relevanta träffar vad jag kan hitta, trots att det finns "mängder" med forskning på området... För att syssla med kommunikation verkar kommunikologi snarare vara en ytterst inkompetent gren av trams snarare än kommunikation.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

nordmannen

Inlägg av nordmannen » tis 04 jan 2011, 20:29

Pace skrev:
För att syssla med kommunikation verkar kommunikologi snarare vara en ytterst inkompetent gren av trams snarare än kommunikation
Hehe. Ja, det tenkte jeg også når jeg ble presentert for det. Det endret seg raskt når jeg ble kjent med materialet.

Hadde vært greit å vite hva du mener er "trams" (som sikkert er et svensk ord som jeg ikke vet hva betyr, men kan tenke meg retningen..).

Som Carl von Linné sorterte planter i kategorier, er kommunikologi en valgt sortering av kommunikasjon i og mellom mennesker.
Min kone synes det er nyttig å sortere sine CDer i kategorier, som klassisk, 70-tallsmusikk osv. Er det "trams" for deg, så er det greit. Min kone finner raskt fram til den rette CDen, på grunn av sitt system. For henne er det nyttig.

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » tis 04 jan 2011, 20:39

Med trams menar jag total crap på engelska.
nordmannen skrev:Som Carl von Linné sorterte planter i kategorier, er kommunikologi en valgt sortering av kommunikasjon i og mellom mennesker.
Min kone synes det er nyttig å sortere sine CDer i kategorier, som klassisk, 70-tallsmusikk osv. Er det "trams" for deg, så er det greit. Min kone finner raskt fram til den rette CDen, på grunn av sitt system. For henne er det nyttig.
Förklara vad kommunikologi är i stället, och varför man ska ta det på allvar. Att säga att det är en systematisering av kommunikation mellan människor är redan vad medie- och kommunikationsvetenskap, lingvistik och språkfilosofi i princip redan gör, och kommunikationsvetenskap är en tvärvetenskaplig disciplin. Vill man lära sig att sortera sina cd-skivor kan man fördjupa sig i informationsarkitektur eller kanske systematik.

Så vad har kommunikologin att erbjuda som inte redan finns? Hål i plånboken?

nordmannen

Inlägg av nordmannen » tis 04 jan 2011, 23:27

Pace skrev:Förklara vad kommunikologi är i stället, och varför man ska ta det på allvar. Att säga att det är en systematisering av kommunikation mellan människor är redan vad medie- och kommunikationsvetenskap, lingvistik och språkfilosofi i princip redan gör, och kommunikationsvetenskap är en tvärvetenskaplig disciplin. Vill man lära sig att sortera sina cd-skivor kan man fördjupa sig i informationsarkitektur eller kanske systematik.

Så vad har kommunikologin att erbjuda som inte redan finns? Hål i plånboken?
Det er riktig som du sier, at ulike vitenskaper (fag på norsk) tar for seg kommunikasjon på hvert sitt område. Kommunikologi er et forsøk på å sammenfatte disse vitenskapene i rammen av kommunikasjon. Derfor kalles det tvärgående metakompetens (N: tverrfaglig metakompetanse). Tvärgående forklarer seg selv, metakompetanse viser til at det er studiet av det som er felles i de ulike vitenskapene. Derfor drives det ikke egen "kommunikologiforskning", av den typen som publiseres i vitenskaplige tidsskrifter. Men det enkelte fags/vitenskaps forskning er studieobjekt for en kommunikolog, i den forstand at man ser om det finnes noe nytt i dette, eller om det samme fenomener i ny innpakning.
Min erfaring er at mine tidligere utdanninger og erfaringskompetanse, fikk et sorteringsverktøy. Jeg kan raskere og lettere vite hva jeg skal bruke min psykologi- og pedagogikk-kompetanse til og hvordan. Så til ditt siste spørsmål: Det kommunikologien tilbyr som ikke allerede finnes, er svært god tverrfaglig oversikt.

Og om du fortsatt synes det er trams, så er det ok. Ingen krever at du forholder deg til det.

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » tis 04 jan 2011, 23:54

nordmannen skrev:Det er riktig som du sier, at ulike vitenskaper (fag på norsk) tar for seg kommunikasjon på hvert sitt område. Kommunikologi er et forsøk på å sammenfatte disse vitenskapene i rammen av kommunikasjon. Derfor kalles det tvärgående metakompetens (N: tverrfaglig metakompetanse). Tvärgående forklarer seg selv, metakompetanse viser til at det er studiet av det som er felles i de ulike vitenskapene. Derfor drives det ikke egen "kommunikologiforskning", av den typen som publiseres i vitenskaplige tidsskrifter. Men det enkelte fags/vitenskaps forskning er studieobjekt for en kommunikolog, i den forstand at man ser om det finnes noe nytt i dette, eller om det samme fenomener i ny innpakning.
Min erfaring er at mine tidligere utdanninger og erfaringskompetanse, fikk et sorteringsverktøy. Jeg kan raskere og lettere vite hva jeg skal bruke min psykologi- og pedagogikk-kompetanse til og hvordan. Så til ditt siste spørsmål: Det kommunikologien tilbyr som ikke allerede finnes, er svært god tverrfaglig oversikt.

Og om du fortsatt synes det er trams, så er det ok. Ingen krever at du forholder deg til det.
Aha, så det handlar om att paketera sådant som vi redan vet och sälja det dyrt i en mer elegant och tilltalande förpackning och göra sken av att det i sig är vetenskap, med namn som "tvärgående metakompetens"? Ungefär som tandologi i stället för en tandläkarutbildning alltså?

Och vad är det för något man får lära sig inom kommunikologin? Vad kostar det? Pluggar man kommunikologi för att man inte har råd med en riktig utbildning?

nordmannen

Kommunikologi

Inlägg av nordmannen » ons 05 jan 2011, 00:15

Pace skrev:
Aha, så det handlar om att paketera sådant som vi redan vet och sälja det dyrt i en mer elegant och tilltalande förpackning och göra sken av att det i sig är vetenskap, med namn som "tvärgående metakompetens"? Ungefär som tandologi i stället för en tandläkarutbildning alltså?

Och vad är det för något man får lära sig inom kommunikologin? Vad kostar det? Pluggar man kommunikologi för att man inte har råd med en riktig utbildning?
LOL
Det var dine konklusjoner.
Delvis riktig. Hensikten er at det ikke er noe nytt. Da hadde det vært en ny teori eller metode. Det er det ikke.
For å bruke ditt eksempel med tannlegeutdanning: Tandologi blir det samme. Salutologi (hvis jeg husker min latin rett), læren om helse, ville blitt tilsvarende kommunikologi, fordi det inkluderer "tandologi", fysiologi, kroppens biologi, fysioterapi m.m.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » ons 05 jan 2011, 11:20

nordmannen: Vilka påståenden gör ni som kommunikologer? Gör ni vetenskapliga eller tvärvetenskapliga uttalanden så borde ju dessa inte vara så svåra att kontrollera sannolikheten i. Vad kan kommunikologi tillföra, de vetenskapliga fälten finns ju redan?
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Vaken

Inlägg av Vaken » tis 22 nov 2011, 20:23

På denna sida http://www.kontenta.nu/new/index.php?s=kommunikologi hittade jag bland annat följande information.
________________________________________________________________________________________________________________
Historik
På 1950-talet föddes hos den amerikanske vetenskapsmannen Gregory Bateson, och Palo Altoskolan, en idé om att skapa en tvärvetenskaplig disciplin i kommunikation, en tvärgående disciplin som skulle vara gemensam för all mänsklig aktivitet dvs. alla de metoder och modeller som praktiserades t.ex. pedagogik, rådgivning, psykologi, organisationsutveckling, ledarskap, idrott, försäljning, förhandling osv.

Tanken om att det finns en gemensam struktur föranledde även den kompetensforskning som påbörjades på 1970-talet av John Grinder och Richard Bandlers (kallad NLP).

De norska pedagogerna Jorunn Sjøbakken och Truls Fleiner, började under tidigt 1970-tal att bedriva komparativ forskning (jämförande studier), och ett sammanfattningsarbete inom humanioravetenskaperna.

Studierna ledde fram till och utvecklingen av ett antal gemensamma "nycklar", framgångsnycklar som är giltiga för all mänsklig aktivitet, d.v.s. i all kommunikation och förändring.
_________________________________________________________________________________________________________________

Någon säger att flumradarn går på när de hör om kommunikologi men jag måste ändå säga att när jag läser om deras intresse och forskning tycker jag det ser spännande ut. Utan att ha kunskaper utöver det som jag snabbt googlat fram i ämnet så känns det märkligt att såga något som verkar vara något ganska nytt.

Att det uppenbarligen inte finns någon formell ratificering av kunskapen/disciplinen/forskningen eller vad det nu är behöver inte betyda att det är fel eller flum. Det låter som om ni bestämt er för att psykologi och pedagogik är något i dess nuvarande form som varit vedertaget och accepterat sedan det först fick namnet.

Det enda som jag finner upplyftande i alla kommentarer är att deltagarna i detta forum i alla fall inte är naiva nog att falla för vilken nyck som helst. Jag tycker dock att för få vågar utmana etablissemanget (som ni tydligen mangrant tillhör) och ta sig utan för vad alla tar för sanning och faktiskt utvecklar oss och de teorier vi använder dagligdags i våra professioner. Om detta är en sådan låter jag vara osagt men spännande är det.

Hoppas att jag springer på ämnet i framtiden, eller varför inte en sådan där "kommunikolog" som vissa här i forumet har titulerat sig.

Nu skall jag in i en annan tråd med mina åsikter :-)

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 22 nov 2011, 20:42

Vaken skrev:På 1950-talet föddes hos den amerikanske vetenskapsmannen Gregory Bateson, och Palo Altoskolan, en idé om att skapa en tvärvetenskaplig disciplin i kommunikation, en tvärgående disciplin som skulle vara gemensam för all mänsklig aktivitet dvs. alla de metoder och modeller som praktiserades t.ex. pedagogik, rådgivning, psykologi, organisationsutveckling, ledarskap, idrott, försäljning, förhandling osv.
Vad har man kommit fram till sedan dess?
Vaken skrev:De norska pedagogerna Jorunn Sjøbakken och Truls Fleiner, började under tidigt 1970-tal att bedriva komparativ forskning (jämförande studier), och ett sammanfattningsarbete inom humanioravetenskaperna.
Vad kom man fram till?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 23 nov 2011, 09:20

triss skrev:NLP är förvisso en vetenskapligt ej kanske befäst teori men dock väl beprövad.

Testa er själva.
Leta efter anekdoter?

En anekdot är alltså en enskild händelse eller personlig upplevelse som, på det hela taget, säger mycket lite om något fungerar eller inte. Det är nästan, men inte helt, raka motsatsen till vetenskaplig granskning.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 23 nov 2011, 10:23

nordmannen skrev:ulike vitenskaper (fag på norsk) tar for seg kommunikasjon på hvert sitt område. Kommunikologi er et forsøk på å sammenfatte disse vitenskapene i rammen av kommunikasjon. Derfor kalles det tvärgående metakompetens (N: tverrfaglig metakompetanse).
Den beskrivningen av kommunikologi duger gott, tycker jag. Och skall då värderas just utifrån denna ambition. Bateson hade intressanta idéer och det hade varit kul att undersöka om sällskapet verkligen gjort några seriösa försök att tillämpa dem i t ex organisationsutveckling. Men livet räcker inte till allt..
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » mån 11 jan 2016, 13:09

Vetandets värld kritiserar kommunikologi i dagens sändning.
Peter Malmsjö och Hans Revenhorn på stadsbyggnadskontoret i Norrköping kan inte tala om vad kommunikologi är för något, men köper ändå in det för stora belopp. Psykologen och forskaren Mattias Lundberg är kritisk till hur skattepengar läggs på oseriösa metoder. De två grundarna av kommunikologi, Truls Fleiner och Jorun Sjöbakken, förklarar varför oberoende forskare inte kan granska kommunikologin.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Skriv svar