Reklam och irrationella köpbeslut

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Matte

Re: Reklam och irrationella köpbeslut

Inlägg av Matte » lör 03 dec 2016, 11:09

Det är lite svårt att hänga med i din argumentering, så jag nöjer mig med att kommentera ett par punkter.
filosofflaggare skrev:Borde inte kritiskt tänkande omfatta även sådant som påstås ge överdrivet starka personliga upplevelser, i synnerhet om priset är högt och upplevelsen inte alls är generell, utan helt beroende av tro, förväntan och sådant som inte direkt har med själva produkten/tjänsten att göra?
Reklamens påståenden är närmar besett inte enbart påståenden om sakförhållanden utan har andra funktioner - lingvister skulle kanske benämna dem apellativa, performativa, etc. . I praktiken ägnade att säga något om avsändaren - säljaren, stimulera till en positiv upplevelse, etc., vilket underförstås av både reklammakarna och konsumenter - yngre barn undantagna. Jag är ingen anhängare av reklam men jag tror du underskattar konsumenter.

Vidare - det går bevisligen alldeles utmärkt att mäta känslor, i betydelsen kvantifiera känslornas styrka och riktning.

Slutligen; kritiskt tänkande är naturligtvis eftersträvansvärt, men det jag ser som VoFs uppgift i de här sammanhangen är att fokusera på eventuella hänvisningar till vetenskapliga undersökningar i reklam.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

filosofflaggare

Inlägg av filosofflaggare » lör 03 dec 2016, 11:12

I så fall har jag ett förslag som skulle kunna spara en hel del tid åt VoF. Skicka helt enkelt en bild likt denna till TV4 och övriga som brukar överträda krav på vetenskaplighet och be dem tydligt visa den i sina inslag/marknadsföring. Sedan kan de tala om andar, sockerpiller och vitamintillskott hur mycket de vill. Jag tror faktiskt inte det skulle påverka dem i sitt engagemang. Kanske tvärt om. "Bra, nu vet vi tydligt vad VoF inte tyckte om, vi anpassar oss och så vi kan fokusera på det vi tycker är viktigt."

Är lite provokativ, men i all välmening, jag är genuint intresserad av denna fråga och tycker någon bör ta tag i detta område pga problemen det medför.

Bild

filosofflaggare

Inlägg av filosofflaggare » sön 04 dec 2016, 09:00

Matte "Jag är ingen anhängare av reklam men jag tror du underskattar konsumenter."

Självklart är det en gradfråga, och individuellt. Men konsekvenserna är mycket tydliga. Vi påverkas alldeles uppenbart av dessa känslomässiga argument.

Matte "Vidare - det går bevisligen alldeles utmärkt att mäta känslor, i betydelsen kvantifiera känslornas styrka och riktning."

Ja. Visst kan man det, exempelvis som "nöjd kundundersökningar" et c. Hur är det när personer som upplevt andeutdrivning som en positiv upplevelse intervjuas i TV? Borde VoF begära "nöjd kundundersökningar" där alla deltagare frågats om hur deras förväntningar infriades? Skulle det räcka för att med skeptiska glasögon granska de utlovade "effekterna av" andeutdrivning? (Utöver att de inte tillåts påstå något som är vetenskapligt motbevisbart)

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 04 dec 2016, 11:41

Enligt dina egna siffror blir en majoritet glada av shopping, reklam som säger "köp det här och bli glad" är kanske inte känsloargument utan deskriptiva.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

filosofflaggare

Inlägg av filosofflaggare » sön 04 dec 2016, 12:50

Ja. Men problemet är att det är vilseledande, i samma mening som det inte är sockerpillerinnehållet i sig som leder till mindre nedstämdhet, det är förväntan etc. Det är inte andarna som ger en känsla av samhörighet och meningsfullhet, det är den psykologiska inramningen.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 04 dec 2016, 13:15

filosofflaggare skrev:Ja. Men problemet är att det är vilseledande, i samma mening som det inte är sockerpillerinnehållet i sig som leder till mindre nedstämdhet, det är förväntan etc. Det är inte andarna som ger en känsla av samhörighet och meningsfullhet, det är den psykologiska inramningen.
Nej, det är inte alls i samma mening eftersom konsumenten VET att reklamen hen tar del av bl.a. går ut på att skapa förväntan.

Du gör flera tankevurpor i dina inlägg.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

filosofflaggare

Inlägg av filosofflaggare » sön 04 dec 2016, 16:35

Emotionell reklam är effektiv. Dubbelt så effekitiv som rationell enligt den här studien http://www.neurosciencemarketing.com/bl ... k-best.htm

När vi leds av emotionella beslut mer än rationella brister vi i förnfuft och kritiskt tänkande. När reklamen får oss att brista i förnuft och kritiskt tänkande är den ett problem.

Och ja. Jag gjorde en tankevurpa om andarna. För dem som tror på andar så är det förstås ingen lögn att det är andarna som orsakar förändring. 'Ande' är som sagt ett nonsensbegrepp utanför sin kontext, medan i rätt kontext blir andarna exakt det man gör dem till.

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » sön 11 dec 2016, 02:04

Nu har ju ICA typ gjort bort sig med sin julreklam. Hur fungerar de personer som sådan reklam fungerar på? Det måste vara som en modern avlat. Jag iaf föredrar reklam som lovar hur mysigt det skall bli om jag köper den produkten. Sedan kan jag ta ställning till den. Men hur tar man ställning mot deras seriösa ämne? "Nej, jag köper mina chips någon annanstans. Slå nu barnen rejält!"

filosofflaggare

Inlägg av filosofflaggare » fre 16 dec 2016, 09:39

"Jag vet inte riktigt om jag behöver köpa en ny bil, men det verkar ju så ballt att ha en, orkar inte väga för och nackdelar, dessutom har jag ju pengarna, jag slår till!"

"Jag och hundratusentals andra. På bekostnad av vår framtid. Men vi kunde ju inte veta!"

Fast, jo, det kunde vi. Om vi hade lyssnat på vetenskapen. Om vi hade insett att de emotionella skälen vi hade att köpa våra saker gjorde oss blinda för de reella, konkreta, bevisade, nackdelarna.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 16 dec 2016, 11:04

Jag tycker du bör bredda ditt kampanjande mot irrationell konsumtion. Innehav av sällskapshund, frimärksamlande, golfande mm. Dyrt och appellerar bara till emotionella dimensioner.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

filosofflaggare

Inlägg av filosofflaggare » fre 16 dec 2016, 13:08

Som sagt, bilen är ett exempel, men ett tydligt sådant. Den som köper hund utan att tänka på konsekvenserna det medför gör också fel. Samma med frimärken och golf. Lyckligtvis har hundar, frimärken och golf i regel inte alls lika negativa konsekvenser som försäljning av onödigt stora och onödigt många bilar. Om folk plötsligt köpte kamphundar i stor utsträckning, kanske för att någon uppskattad personlighet hade en sådan hund, och personskador pga hundbett ökade som en följd av detta så skulle vi reagera. Vi skulle nog tycka att de som köpte var oansvariga och brast i sin förmåga till kritiskt tänkande.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 16 dec 2016, 13:35

Det finns – så som du ser på rationalitet – inga rationella skäl för en sällskapshund, alldeles hur liten och snäll den är. Sällskapshunden får sin motivering bara på ett högst personligt, emotionellt plan (och naturligtvis bara för vissa personer) men du vägrar att tillmäta detta värde betydelse utan beskriver det som irrationellt.

Att man av resurs- och miljöskäl inte bör köpa ett vrålåk till bil – och detta alldeles oavsett vad som sägs om den i reklamen – är inte speciellt kontroversiellt men det är ju inte riktigt det argumentet du har gjort hittills.

filosofflaggare

Inlägg av filosofflaggare » fre 16 dec 2016, 13:56

De känslomässiga fördelarna en hund kan ge (så som köparen känner till dem, utifrån forskning, eller utifrån egen eller bekantas erfarenheter) kan väl i allra högsta grad vara rationella skäl att skaffa hund? Och något som bör vägas mot nackdelar som tidsåtgång, ansvar, kostnad et c.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 16 dec 2016, 14:20

Nja, skälen att ha en sällskapshund är lika rationella eller irrationella (emotionella) som skälen att köpa en dyrare, nyare, snabbare och/eller större bil än man strängt taget behöver för att lösa sitt transportbehov. Men i bil-exemplet så avfärdar du skälen som irrationella. Då får du i konskvensens namn även göra det med sällskapshunden.

filosofflaggare

Inlägg av filosofflaggare » fre 16 dec 2016, 14:32

Det är rationellt att inkludera den känslomässiga vinsten av ett köp i sin värdering. Den glädje jag har goda skäl att tro att köpet tillför mig. Vad är kostnaden (för mig och andra)? Kan jag få samma känslovinst på andra, mindre kostsamma sätt? Och - vad baseras min tro på? Är det verkligen trovärdigt att den här kommer att ge mig "utlovad" glädje?

Eller är det så att jag slarvar i min rationella värdering, på grund av känslan jag har just nu, när jag står här med den trevlige säljaren, framför den snygga produkten?

Skriv svar