Är Michael Mosley ovetenskaplig ?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Procentaren

Är Michael Mosley ovetenskaplig ?

Inlägg av Procentaren » tis 20 dec 2016, 11:23

Jag hittade en artikel där man starkt kritiserar Michael Mosley. Att han är en sensationsmakare i klass med kvällstidningarna.
Men den uppfattning jag fått av hans program är att han försöker vara vetenskaplig.
Vid studier i programmen brukar man förutom testpersonerna ha en kontrollgrupp. Det man kan invända är att resultatet blir osäkert med ett litet antal personer.
I en del program har han intervjuat folk som ger helt olika rekommendationer, trots att de forskat och är väl insatta i ämnet. T.ex blodtryckmediciner och köttätande.
Så han visar att det finns inga självklara svar på en del frågor.
Synpunkter ?
Det är ingen hemlighet att jag inte är något fan av Michael Mosley. Om du inte vet vem det är så är han i princip ”stjärnan” när det kommer till program kring medicin, hälsa och träning som produceras av brittiska BBC.
Det han gör är i princip att han regelbundet ger en väldigt missvisande bild av forskningen på området samtidigt som han målar upp en bild av vetenskap för tittaren som är helt felaktig. Han är i princip vetenskapsprogrammens motsvarighet till kvällstidningar. Du får aldrig något kontext eller nyanser samtidigt som allting hela tiden målas upp som revolutionerande och omvälvande.
http://tranastyrka.se/michael-mosley-ar ... -fran-bbc/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Är Michael Mosley ovetenskaplig ?

Inlägg av kipphebel3 » tis 20 dec 2016, 11:33

Sanningen ligger väl någonstans mitt emellan. Han försöker göra ett underhållande program som ändå skall vara rimligt korrekt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Är Michael Mosley ovetenskaplig ?

Inlägg av Johannes » ons 21 dec 2016, 11:51

Hans program vänder sig till vanligt folk och motionärer. Därmed gäller första ordningens approximationer. Den som skriver kritiken verkar vara helt nernördad i styrketräning där enstaka procents effekt är viktig. Inget fel i det, men för de flesta är det huvuddragen som är viktiga, inte ifall man kan uppnå några få procents bättre effekt genom att köra en komplicerad diet med olika proteindrycker.

Skriv svar