Min mamma är en foliehatt

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Sperlingen

Min mamma är en foliehatt

Inlägg av Sperlingen » fre 29 mar 2019, 16:15

(Mod får givetvis flytta inlägget om det är felplacerat)

Ja, det är precis som rubriken antyder: min mamma är en foliehatt, en fullfjädrad sådan. Eftersom jag lever med henne varje dag är det svårt att undvika, och även om jag försöker argumentera lugnt och sansat så slutar det i 110 fall av 100 med att hon avslutar med ”let’s agree to disagree”. Att vara antivaxxare är lika okontroversiellt som att ha en rödvit kökshandduk. En del är harmlöst, som att hon påstår att en saltlampa (stor himalayasaltsten med inbyggd armatur) gör det lättare att andas om nätterna ”tack vare jonerna som sprids”. Men det är också vaccinkritiken. Tack och lov kom detta sent i mitt liv, så jag har genomgått det allmänna vaccinationsprogrammet.

Men hursomhelst, jag ska försöka lista allt foliehatteri jag kan komma på:

Saltlampan lindrar astmabesvär. Folk som har astma går tydligen ner i saltgruvor och kan därmed andas bättre pga ”joner”.

Mässlingsvirus ger skydd mot cancer

Vaccin saboterar immunförsvaret, orsakar autism, ger egentligen inget ordentligt skydd, är potentiellt livsfarligt mm. Det vanliga.

CBD-olja

X antal kosttillskott, där inget har ordinerats av läkare men där hon insisterar på att det är livsnödvändigt (allt från magnesium, kalcium, selen och B-12 till passionsblommeextrakt, rosenrot m fl)

Havssalt (pga inte raffinerat som vanligt hushållssalt och därmed innehåller alla närings- och spårämnen man behöver). Inte så foliehattigt i sig kanske men när jag lagar mat åt henne med vanligt hushållssalt så blir hon arg och menar att jag i längden kan göra henne svårt sjuk.

Kokosfett (tre gånger om dagen sköljer hon munnen och förvarar sedan det använda i kylskåpet innan det slängs, tre gånger om dagen sväljer hon utan att skölja), pga antibakteriellt, förhindrar demens och alzheimers.
Hon gör också en blanding på kokosolja och bikarbonat som hon borstar tänderna med (pga fluor är farligt och på stenåldern hade man minsann inte fluortandkräm)

Jag skulle kunna skriva en mindre roman om allt märkligt hon gör men då skulle ni dö av tristess. Ni fattar poängen ändå. Inte så mycket man kan göra åt det men jag är så frustrerad över att hon slösar så mycket pengar på helt onödiga saker och på att hon är så fullständigt omöjlig att argumentera med. Även när jag bara försöker få henne att utveckla sina resonemang så blir hon alltid defensiv och hävdar att ”du tror ändå inte på vad jag säger/du vet egentligen men vill bara jävlas/jag har ingen skyldighet att säga något. Googla!/RESPEKTERA ATT JAG ÄR AV EN ANNAN ÅSIKT!!!1!1!1!1!1!”

/Frustrerad 19-åring.

Användarvisningsbild
Hans S

Re: Min mamma är en foliehatt

Inlägg av Hans S » fre 29 mar 2019, 21:13

Jag är en frustrerad något äldre person, 57.

Jag har haft en en hustru med samma tro. Mitt förslag är att fuska och undvika strider. Jag tror inte att du kommer att övertyga henne med sakliga argument. Men det är fortfarande din mamma. Låt henne tro på sina saker även om du vet att det inte stämmer.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » lör 30 mar 2019, 07:29

Förmodligen inget för din mamma, men här är en artikel i läkartidningen. Dagens ord är Speleoterapi.
Världens första sanatorium i en nedlagd saltgruva.
Behandling i nedlagda gruvor och i grottor är fortfarande vanligt förekommande, inte minst i forna Östeuropa. Det är den höga luftfuktigheten, mineralerna och ibland också radioaktivitet som sägs ha hälsobringande effekt.
Patienterna kläs på ordentligt och tilldelas dessutom hjälmar. De får sedan vila i sängläge några timmar åt gången. Behandlingstiden uppgår vanligtvis till några veckor.
Det talas om en verksam saltaerosol, en torr saltdimma, som underlättar upphostningar av slem och dessutom reducerar andfåddhet. Och det finns många vittnesmål om liv som förbättrats i den salta miljön.
Det finns dock studier som visar att effekterna av speleoterapi är ringa. Tidningen Allergi i Praxisnr 4 /2004 refererar till en undersökning av 124 astmatiska barn som drar slutsatsen att det inte finns någon »tillräcklig evidens som styrker att speleoterapi kan ha någon positiv effekt vid behandling av kronisk astma«. Två delstudier visar dock att terapin har »kortvarig övergående effekt på lungfunktion«.
http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... cleId=1821

Ett häftigt byggnadsverk i alla fall. En underjordisk kyrka gjord av salt. Det är sällan man ser sådant.

Sperlingen

Inlägg av Sperlingen » lör 30 mar 2019, 07:54

Intressant! Det var mer än jag visste, men hursomhelst knappast jämförbart med saltsten med en glödlampa i.

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » lör 30 mar 2019, 09:22

Förstår din frustration Sperlingen! Så jobbigt, man vill ju se sin mor som en intelligent person som man kan resonera med. Har varit i ungefär samma situation, med skillnaden att jag trodde på allt som hon blev i tutad av antroposoferna och homeopaterna. Det slutade mycket tragiskt då hon inte trodde på läkarna och valde Iscador istället för canceroperation. Nu vet jag bättre!

Kokosolja är ju mättat fett, inte alls bra att inta för mycket av! Låter äckligt med använd i kylskåpet! :O=

Är hon kunnig om placeboeffekten?

Kan bara önska dig tålamod och att du kan flytta hemifrån inom en snar framtid!
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 30 mar 2019, 10:12

En bok om vetenskapens framväxt, det ena bygger på det andra osv. Kan fungera för någon i gränslandet, (konfirmationspresent?) men kanske lite sent för mor din:
https://www.bokus.com/bok/9789172320000 ... n-allting/
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » lör 30 mar 2019, 13:57

Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou

akooha

Inlägg av akooha » sön 31 mar 2019, 10:19

https://youtu.be/ZQ--scjcAZ4

Derek på Youtube-kanalen Veritasium gör mätningar på saltlampor och pratar om joner.

Skriv svar