Tarotläggerskan Ylva Trollstierna testas i Insider 5/4

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Blir Ylva 100000 kronor rikare?

Omröstningen slutade ons 04 apr 2007, 22:11

Nej
47
98%
Ja
1
2%

Antal röster: 48

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 16 apr 2007, 13:21

Jonas K skrev:I och med detta inlägg blir förvisso även jag skyldig till förtal…
Jag brukade kunna den här gåtan. Det är någon förutsägelse man skall säga som leder till en paradox oavsett om den är sann eller falsk och så slipper man bli vare sig hängd eller skjuten, eller hur?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Cilla1970

Re: Tarotläggerskan Ylva Trollstierna testas i Insider 5/4

Inlägg av Cilla1970 » tor 06 nov 2014, 14:49

Jag tycker det är konstigt att man kan hålla på att skriva en massa dynga på forum. Jag läste ett forum med rubriken: "Är Carina Höglund utvecklingsstörd" Den arma kvinnan förlorade sin dotter till följd av den där äckliga Anders Eklund och försöker bearbeta sin sorg så gott det går. Där tycker jag att det skrivs ännu värre saker. Jag kan hålla med i sak om att hon lät SVT sända begravningen av Engla var lite för mycket. Det mest normala är att sända sådana program om det gäller kungahuset eller statsministern. men jag förstår henne fullständigt och man kan märka att om vi hade dödsstraff tror jag att hon hade kunnat arkebusera honom på fläcken utan att vänta på klartecken från överordnade.
Ylva Trollstierna har sin begåvning, jag min och alla ni andra era. Låt det vara på det planet. Tack!

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 06 nov 2014, 15:50

Cilla1970 skrev:Jag tycker det är konstigt att man kan hålla på att skriva en massa dynga på forum. ... Ylva Trollstierna har sin begåvning, jag min och alla ni andra era. Låt det vara på det planet. Tack!
Hej Cilla. Är du med på att det är en viktig skillnad att göra påståendet "jag kan spela piano" och att göra påståendet "jag kan tala med andar/spå framtiden/se det fördolda"?
Vilka belägg har du för att YT har den begåvning som diskuteras här?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » tor 06 nov 2014, 16:21

En annan viktig skillnad ligger i att fråga om någon är utvecklingsstörd respektive att fråga om någon verkligen kan spå framtiden...

Skriv svar